Forumet krashar

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Bernstig
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Forumet krashar

Inlägg av Bernstig »

Mitt forum har börjat krashar varje 22min över hel timme, (17:22, 18:22 osv) Gjorde detta fem gånger i rad igår, dock gick det inte ner nu 08:22.

Har någon varit med om detta problem innan?

Gjorde igår
Körde mysql update filen och gjorde dom frågorna som kom upp.
Installerade sql dumper
Installerade ajax chat

Kod: Markera allt

General Error
SQL ERROR [ mysqli ]

User svenskavolvo790 already has more than 'max_user_connections' active connections [1203]

An sql error occurred while fetching this page. Please contact an administrator if this problem persists.
var väl 25-30 användare på forumet igår samtidigt!

Har one.com som lev

// Fredrik
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Forumet krashar

Inlägg av Marcus »

Det beror på att ditt forumet är så populärt att antalet besökare överstiger vad One tillåter.

Av erfarenhet vet jag att One inte förhandlar om saken, och det är bara en tidsfråga innan de stänger ner dig helt. One har ett koncept som passar bra så länge man har en liten site, men så snart man blir välbesökt så har du inte möjlighet att få "mer resurser" även om du kan betala för det.

OBS!
Antal connections till databasen är inte det samma som antal besökare, utan det är hur många kopplingar kopplingar som phpBB skapar för att producera sidan. Detta tal x antal besökare... ev. jobbar deras skydd med projektioner, som säger om du på 22 minuter lyckas skapa X antal anslutningar så är det stopp nu. Ev. släpper dessa spärrar automatisk efter en viss tid.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Vill tillägga att det är inte bara phpBB det gäller, nästan alla program som har en databaskoppling eller stora fotoalbum råkar ut för det här på One då sidan är välbesökt.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Bernstig
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Bernstig »

Okej helt enkelt har vi blivit förstora för one.com

Problemet uppstog igår, kan det vara chaten som gör att vi passerar gränsen för antalet connections.
är väl bara en tids fråga innan vi har problemet igen även om man tar bort chaten kanske.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja Bernstig, tror du ligger på gränsen oavsett om du tar bort chat eller andra saker, lite skämtsamt så får du be användarna att inte besöka din sida :lol:
Bernstig
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Bernstig »

ha ha ja det känns ju inte helt rätt. Jakten på nytt webbhotell har börjat :wink:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ryktet säger att du redan har hittat ett hem åt dina användare :wink:
Användarens profilbild
purusam
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av purusam »

Jag skulle vilja tillägga att one.com har ett max antal connection till databasen på 20 st.

för att komma upp till dessa max anslutningar till databasen måste forumet köra (20 st) mysql-frågor till databasen EXAKT samtidigt.
en optimerad sqlfråga i ett forum tar någon milisek

och det är inte troligt att det har hänt.

Det troligaste är att du har drabbats av att dom fel one.com hadde i sina servrar igår men är nu åtgärdat.

Så du kan nog känna dig lugn och installera din ajax chat igen.
Jag utför installation av modifikationer och översättningar av text mot liten avgift.
http://www.luftvapen.info/sv/
http://luftvapen.info/buysell/?lang=sv
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jo, det är troligt att det är så många då det är ett mycket stort forum, och det vet vi redan att det är.
Användarens profilbild
purusam
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av purusam »

jag vet också att det är ett stort forum med 11661 medlemmar men jag tror inte det är en ren tillfällighet att dom felen han får uppkommer precis när one.com har fel på sina servrar som handlar om just antalet anslutningar till databasen. och nu när dom fixat sina servrar så verkar forumet fungera som det ska.
Jag utför installation av modifikationer och översättningar av text mot liten avgift.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Nu är det ju inte nödvändigtvis relevant att prata om hur många medlemmar en site har. Det som är relevant är hur många samtidiga besökare har siten, hur många saker på siten orsaken orsakar en anslutning till databasen. När man multiplicerar dessa storheter, så får man ett värde som One (och alla andra webbhotell) har ett maxvärde på.

När man når maxvärdet, oavsett webbhotell, så drar man i nödbromsen. Jag har några olika webbhotell att jämföra mellan, inte bara mitt eget, och One har ett betydligt lägre maxvärde än övriga.

Givetvis kan man börja titta på sitt skript, och kolla vad medför att jag får så mycket anslutning. Ska jag ta bort eller skriva om funktionerna för att kunna stanna längre hos One... men oftast är det mer jobb än det är värt, särskilt med skript som phpBB3 (som är ganska bra optimerat... även om det säkert går att justera det till att bli bättre). Men det är ändå bara en tidsfråga innan man gjort jobbet i onödan, särskilt om antalet samtidiga besökare fortsätter att stiga.

Om någon minns phpBB2+ så har vi ett system som var grymt databaskrävande... ;-)

Och som så många redan sagt så många gånger förr... One är ett bra webbhotell för den som vill starta billigt och i liten skala. One riktar sig inte till den som har behov av unika lösningar, då får man dra vidare till något annat.

OBS! Lösningen är inte att byta till mitt webbhotell, utan generellt byta webbhotell. One har tjänat kunden bra så länge One's koncept räckte till.

Jag undanber nu en massa "Men One fungerar bra för mig"... Ja, jag tror på er ang. det. Tråden ovan handlar inte om att One skulle vara dåligt. I detta fall har man en teknisk inställning i sin server som de medvetet satt till ett som passar 99.9% av deras kunder... och One's kundtjänst har svarat flera av mina kunder att "tyvärr så kan vi inte längre leverera det du behöver". Tack för de år du varit kund.

Det finns en anledning till att One är så stora som de är... deras tjänst är bra för de flesta.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ajax chatten uppdaterar typ var femte sekund, så om 17 medlemmar har index uppe och X medlemmar surfar på forumet å så har man XX antal 'gäster.... Uppe i 20 helt lätt.
Användarens profilbild
purusam
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av purusam »

Ajax chatten uppdaterar typ var femte sekund, så om 17 medlemmar har index uppe och X medlemmar surfar på forumet å så har man XX antal 'gäster.... Uppe i 20 helt lätt.
För att man ska få det felmeddelnade som nämns i det första inlägget så krävs då att ajax chatten uppdateras och 17 medlemmar samt 2 gäster uppdaterar sidan exakt samtidigt på någon eller några millisekunder (1 sekund = 1000 millisekunder )

och detta skulle ha hänt vid jämna klockslag dvs vid 16:22 17:22 osv.

så vad är troligast ? att det var serverproblem? eller att forumet överbelastar databasen?

För övrigt håller jag med om att max_user_connections_20 är lite men är ganska säker på att det inte var det ursprungliga felet i detta fall.
Bernstig
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Bernstig »

Efter som vi byte webb hotell så har problemet försvunnit.

forumet har aldrig varit så här snabbt som det är nu!

Chaten funkar bra med trots att vi har släppt in mer folk på den.
Skriv svar