trafikmängden på en sajt

Diskutera vad som helst mellan himmel och jord! :)

Moderator: Moderatorgrupp

sanda
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

trafikmängden på en sajt

Inlägg av sanda »

Vad är det som "drar upp" trafikmängden på en sajt? Jag menar om man har säg 20-30 gig som max (på sitt webbhotell) per månad till sin sajt. Om man streamar video från google, och visar upp på sin sajt, drar det då mkt till skillnad om man laddar upp en video till sajten?

Förstår ni hur jag menar?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: trafikmängden på en sajt

Inlägg av Kjell »

Länkade sidor drar inte så mycket och det gäller även om du bäddar in video i exempelvis BBCode, men om du lägger dom på disken så helt naturligt så ökar det mycket.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
sanda
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av sanda »

Okej, blev lite orolig ett tag. Tack för hjälpen.
molgan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av molgan »

Kjell skrev:Länkade sidor drar inte så mycket och det gäller även om du bäddar in video i exempelvis BBCode,
Är det verkligen så ?
Jag peakar på 50gb gränsen varje månad och måste komma på en lösning för att få ner trafiken lite
det blir så dyrt om jag måste köpa till mer trafik
trodde det var mina inbäddade Youtubeklipp som drog upp trafiken :?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Har du diverse stora bilder lagrade på servern som bilagor eller liknande? Såna drar en hel del trafik. Eller något AJAX-grejs som hämtar index-sidan var 5'e sekund.

Hotlänkade bilder och videon drar nästan ingen trafik av dig. Det är den som hostar bilden eller videon som står för trafiken.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
molgan
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av molgan »

Har du diverse stora bilder lagrade på servern som bilagor eller liknande? Såna drar en hel del trafik. Eller något AJAX-grejs som hämtar index-sidan var 5'e sekund.
Nej ingen Ajax och inga stora bilder, har satt begränsning till 150kb, däremot ligger det ju 285mb med bilder
Men jag kan tänka mig att det är användarna som trycker "visa nya inlägg" stup i kvarten

Databasen är på 600mb, 210.000 inlägg, 1300 medlemmar och 1.000.000 sidvisningar / månad
så det är ju lite trafik på sidan
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hehehe, jag är uppe i 250GB per månad. Bara mina rena downloads (PDF-dokument) gick på 30GB i januari.

En annan grej som drar väldigt mycket är min installation av Crafty Syntax LiveHelp.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar