Hur man skapar ett fält?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
ida2k3
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Hur man skapar ett fält?

Inlägg av ida2k3 »

Hejsan,

Jag har nyligen lagt upp en PHPBB sida och är en newbie när det gäller kodning och dylikt. Hederlig administration är ingen fara men när det gäller att kunna lägga till saker osv känns det rätt lönlöst för mig som amatör. Har sökt runt lite men utan svar.

Vad jag vill göra är att lägga till en del på sidan där jag kan skriva saker. Ett exempel på detta är "Who's online" funktionen i en kompakt box men jag vill inte ha någon funktionalitet utan bara möjlighet att skriva text i blocket. Eftersom jag är ny så är vissa termer rätt svårt att greppa och det gör det svårare för mig att hitta information som kan hjälpa mig att lösa vissa saker.

http://celesteguild.com/ är min sida.

Min formulering kan ha varit väldigt svår att förstå så om det är något mer som behöver förklaras säg gärna till.

Tack på förhand.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Hur man skapar ett fält?

Inlägg av Peetra »

Vill du kunna ändra texten online just där i boxen, så måste det meckas en hel del, finns enklare sätt om man inte ska grejsa och ändra där stup i kvarten, just online-rutan är dessutom AJAX, en liten specialgrej så den uppdaterar sig automagiskt. Men bara vi får grepp om vad exakt du ska ändra och hur ofta och vart vi tycker at det blir bäst å spara ändringarna, så ska vi nog komma på den bästa lösningen. Eller... Bäst att vara lite försiktig nu i mina löften:
...nån lösning iallafall. :mrgreen:
ida2k3
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ida2k3 »

Det jag vill göra är att ha en rekryteringsstatus-box där jag kan ändra vad som rekryteras för tillfället så det skulle behöva ändras rätt frekvent men det behöver ju ingen automatik i det hela. Ska jag vara ärlig skulle jag inte direkt bry mig om det gick att ha det hårdkodat men det är ju inte den bästa lösningen precis kanske.

Samtidigt skulle jag vilja göra någon liknande box för nyheter mellan bannern och själva forumet som också detta skulle ändras manuellt.

Hoppas detta gjorde det hela lite klarare.

Ställ gärna mer frågor om det är oförståeligt.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag kan/hinner nog inte hjälpa dig fullt ut, men en bit på vägen kommre du genast genom att använda följande kod för att få en ruta för nyheterna i <forumroot>/styles/din_stil/template/overall_header.html

Kod: Markera allt

<div class="forabg">
		<div class="inner"><span class="corners-top"><span></span></span>
			<ul class="topiclist">

</ul>
			<div style="padding: 5px 5px 2px 5px; font-size: 1.1em; background-color: #ECF1F3; margin: 0px auto; text-align: center;">
			<br />	{L_NEWS} eller {postrow.NEWS} eller vadde nu sen blir för sätt att plocka in nyheterna.
                  <br />
			</div>
		<span class="corners-bottom"><span></span></span></div>
	</div>
För att få den strax under bannern ska du leta reda på följande och lägga in koden ovan strax före den.

Kod: Markera allt

<div class="navbar">
Observera att bakgrundsfärgen #ECF1F3; i min kodsnippet e menat för ljusa stilar, du får själv välja en bättre färg, eler ta bort det. :)

Ja lade in {postrow.NEWS} som förslag, för en ide skulle vara att ha nyheterna i ett (gömt?) inlägg, som visas i rutan på framsidan, som du bara går in å ändrar på då. :)
ida2k3
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ida2k3 »

Shit, det var enklare än jag trodde även om koden dock bara va att kopiera men sambandet mellan saker är svårt att lära sig tycker jag. Tack så mycket för hjälpen.

Undrar lite också vad jag ska ange i CSS filen för att ändra just den rutan du gav koden till. Liksom vilket objektnamn ska ja referera till i CSS koden?

/viktor
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Hoppas jag förstod din fråga rätt nu. Just den rutan är samma CSS som kategorilistningen, om jag inte kommer ihåg fel, så du kan söka efter de olika class, tex forabg, topiclists å vad annat där nu var och kopiera dem och byta namn på dem för at ändra din ruta. Då måste du ju givetvis ändra namnet i html:en också. :)

forumroot/dinstil/theme/colours.css innehåller åtminstone några av dem, så där är det bra å börja grotta. :)
ida2k3
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av ida2k3 »

Har varit lite upptagen sen jag sist tittade in här vilket var längesen, men har under en tid försökt komma på hur man placerar text i ett fält.

Som du kan se på min sida - www.celesteguild.com, så är de båda orden felt placerade. Vad jag försöker fixa är att ha de olika orden på vardera sida runt 2-3 centimeter in där jag kan spalta upp saker under. Jag har också tänkt att använda ikoner igämte den texten som ska spaltas upp.. Vad och vart lägger man in taggarna för ikonerna?
Skriv svar