Hur man skapar ett fält?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Hur man skapar ett fält?
Jag har nyligen lagt upp en PHPBB sida och är en newbie när det gäller kodning och dylikt. Hederlig administration är ingen fara men när det gäller att kunna lägga till saker osv känns det rätt lönlöst för mig som amatör. Har sökt runt lite men utan svar.
Vad jag vill göra är att lägga till en del på sidan där jag kan skriva saker. Ett exempel på detta är "Who's online" funktionen i en kompakt box men jag vill inte ha någon funktionalitet utan bara möjlighet att skriva text i blocket. Eftersom jag är ny så är vissa termer rätt svårt att greppa och det gör det svårare för mig att hitta information som kan hjälpa mig att lösa vissa saker.
http://celesteguild.com/ är min sida.
Min formulering kan ha varit väldigt svår att förstå så om det är något mer som behöver förklaras säg gärna till.
Tack på förhand.
Re: Hur man skapar ett fält?
...nån lösning iallafall.
Samtidigt skulle jag vilja göra någon liknande box för nyheter mellan bannern och själva forumet som också detta skulle ändras manuellt.
Hoppas detta gjorde det hela lite klarare.
Ställ gärna mer frågor om det är oförståeligt.
Kod: Markera allt
<div class="forabg">
<div class="inner"><span class="corners-top"><span></span></span>
<ul class="topiclist">
</ul>
<div style="padding: 5px 5px 2px 5px; font-size: 1.1em; background-color: #ECF1F3; margin: 0px auto; text-align: center;">
<br /> {L_NEWS} eller {postrow.NEWS} eller vadde nu sen blir för sätt att plocka in nyheterna.
<br />
</div>
<span class="corners-bottom"><span></span></span></div>
</div>Kod: Markera allt
<div class="navbar">Ja lade in {postrow.NEWS} som förslag, för en ide skulle vara att ha nyheterna i ett (gömt?) inlägg, som visas i rutan på framsidan, som du bara går in å ändrar på då.
Undrar lite också vad jag ska ange i CSS filen för att ändra just den rutan du gav koden till. Liksom vilket objektnamn ska ja referera till i CSS koden?
/viktor
forumroot/dinstil/theme/colours.css innehåller åtminstone några av dem, så där är det bra å börja grotta.
Som du kan se på min sida - www.celesteguild.com, så är de båda orden felt placerade. Vad jag försöker fixa är att ha de olika orden på vardera sida runt 2-3 centimeter in där jag kan spalta upp saker under. Jag har också tänkt att använda ikoner igämte den texten som ska spaltas upp.. Vad och vart lägger man in taggarna för ikonerna?