Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

roky82
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 2009-10-31 14:14
Svar: 0

Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av roky82 »

undrar om det går eller hur man gör ifall man vill lägga upp reklam på forumet? Gör man det med banner eller hur går man tillväga? är helt grön på detta.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Holger »

Jag gör på så sätt att jag säljer små rutor upp i forumet.
De är 80x120 pixlar stora och kostar en viss summa per helår.
Dessa rutor administrerar jag med OpenX på en extra domän.
De företag som köper platserna skickar mig en logga på 80x120 pixlar som jag sedan placerar med OpenX.

Därutöver har jag Google-AdSense längst ner i forumet, i sidfoten.

Sidorna:
http://www.maskinisten.net/index.php
http://www.classicmachinery.net
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
roky82
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 2009-10-31 14:14
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av roky82 »

Holger skrev:Jag gör på så sätt att jag säljer små rutor upp i forumet.
De är 80x120 pixlar stora och kostar en viss summa per helår.
Dessa rutor administrerar jag med OpenX på en extra domän.
De företag som köper platserna skickar mig en logga på 80x120 pixlar som jag sedan placerar med OpenX.

Därutöver har jag Google-AdSense längst ner i forumet, i sidfoten.

Sidorna:
http://www.maskinisten.net/index.php
http://www.classicmachinery.net
Tack för svaret. Finns det någon intruktion någon stans som man kan kolla hur detta ska funka? är väldigt ny och kan ej speciellt mycke om detta. Finns det fler sätt eller hur gör du för att placera detta på forumet?

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Holger »

Du kan editera HTML-koden i styles/din style/templates/overall_header.html och overall_footer.html
Om du inte lägger värde på att hålla reda på antalet visningar och klick så är det bara att placera banner/knapp med a href och img, strunta i mitt svammel om OpenX. :D
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 22:38
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Peetra »

Jag skulle vilja föreslå denna MOD istället, om man är ovan, så är det bättre att jobba i en miljö, som man nu någolunda känner igen.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Holger »

Ja, prova den! EXreaction gör mycket bra moddar!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
roky82
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 2009-10-31 14:14
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av roky82 »

kanon bra. Tack för hjälpen. är de bara att lägga de upp-zippade filerna i install-mappen? Eller hur går man tillväga?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Holger »

Ladda ner, packa upp och titta i install-filen. Där är alla steg beskrivna. Hör av dig om du fastnar!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 22:38
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Peetra »

Jag ladda ner den och kolla så att den inte innehåller något speciellt och tänkte komma med följande specifikationer. :)

Öppna filen som heter install.xml i din webbläsare och gör copy/paste till de berorda filerna lokalt.

Filerna som ska ändras i, bör du ha kopior av i en egen mapp, så att du kan återställa dme , om någomn copy/paste gick fel.

* includes/functions.php,
* styles/prosilver/template/overall_footer.html,
* styles/prosilver/template/overall_header.html,
* styles/prosilver/template/viewtopic_body.html

När du gjort ändringarna, så skickar du upp dessa filer till sina egna platser. Sedan skickar du allt innehåll i mappen /root till forumet. Om du har svenskt forum, bör du göra en mapp som heter /sv/ under <forumroot>/mods/ och kopiera över innehållet från <forumroot>/mods/en/ till det (två filer)

Gå till vilken url som helst på ditt forum och sen in i ACP och börja konfigurera din reklamadministration!
roky82
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 2009-10-31 14:14
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av roky82 »

Såg att den var till 3.0.6 men funkar den även till 3.0.7-PL1?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 22:38
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Peetra »

jeps
roky82
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 2009-10-31 14:14
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av roky82 »

Har även öppnat och kollat lite men är inte helt med på vad som skall göra. Skall jag öppna "install-filen" när den ligger i min dator eller skall den vara uppladda på webhotellet?`Eller är det så enkel att jag bara kan ta de filerna som man laddar ner och bara slänga upp dem under rätt mapp?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 22:38
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Peetra »

Du högerklickar på install-filen och väljer at öppna den i din webbläsare lokalt på din dator, då får du fram väldigt fin beskrivning. :) Redigeringarna i filerna rekommenderar jag att du gör med Notpad++ (Klicka på bilden i min sigg, så hittar du den) om du sitter på en win-dator.
roky82
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 2009-10-31 14:14
Svar: 0

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av roky82 »

Peetra skrev:Du högerklickar på install-filen och väljer at öppna den i din webbläsare lokalt på din dator, då får du fram väldigt fin beskrivning. :) Redigeringarna i filerna rekommenderar jag att du gör med Notpad++ (Klicka på bilden i min sigg, så hittar du den) om du sitter på en win-dator.
Som sagt är helt grön på detta så vad är det man skall redigera?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Re: Hur lägger man upp banner eller reklam på ett forum?

Inlägg av Holger »

I installfilen beskrivs vilka filer ändrinarna ska göras i.
Ladda hem dessa filer från din server. Gör en kopia på dem.
Sedan följer du instruktionera i install-filen (install.xml som du öppnar med t.ex. IE eller FF).
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst