Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Hej!
Nu är det så att jag håller på med ett forum.
Och jag har testat två teman till det och båda ger error när man ska skriva åäö i inlägg och vid grupp namn. Fatal error: Allowed memory size of 16777216 bytes exhausted (tried to allocate 1966080 bytes) in /var/www/***************/includes/utf/data/utf_compatibility_decomp.php on line 2
Nån som vet vad det är för problem?
Med för lite minne, menar Kjell att 16MB som din server/webbhotell låter PHP få tillgång till inte räcker.
Det som orsakar kraschen är att när phpBB försöker använda ytterligare knappt 2MB till, försöker allokera mer minne än 16MB (dvs. minst 14-15 MB används redan).
Kör man phpBB utan åäö klarar det sig precis, men även då skulle phpBB må bra av minst 64MB.
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.
tror inte det.... php är ett programspråk och körs som ett internt program på servern, den delar ut minne åt phpBB och det du har är 16MB, vilket går att utöka.
Om du använder XAMPP / WAMP, kan det finnas två php.ini filer (en i PHP katalogen och den andra under Apache/bin). För att ändra minnesgränsen, redigera filen i XAMPP/Apache/bin katalogen.
Så lite så Men om du hade svarat på min fråga som inte i sig var klockren "vilket webbhotell är det?" , men då hade jag/vi vetat detta innan och kunde hänvisa till den här lösningen tidigare, hade det varit ett webbhotell så vill vi alla veta vilket då dom då inte kan stödja phpBB med nuvarande konfiguration.... Så nu förstår säkert många att information är av stor vikt för oss, även om ni kan tycka den är obetydlig (vi har en mall för detta)