Om jag skulle vilja börja om från början med mitt forum men ha kvar alla användare och inlägg, skulle det gå att spara undan de tabeller i databasen som är är med i en orginalinstallation och sedan lägga in alla filer från en orginalinstallation och kanske lite editering för att den ska hitta databasen etc. Är det teoretisk möjligt att göra så?
Jag har nämligen labbat lite väl mycket och jag ser lite filer här och där som inte används från gamla moddar, jag ser även en del tabeller som inte hör till orginalinstallationen. Jag överväger att starta en fräsch installation om det är möjligt.
Börja om från början
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Re: Börja om från början
Innan du startar, ta backup först på databas och filer.
Om du har ett annat tema än prosilver eller subsilver2, ändra till någon av dessa före det du startar...
Att städa allt kan vara jobbigt i databasen, du kan starta med att ta bort alla extra tabeller som du vet inte ska vara med .
Du kan se vilka tabeller som ska vara kvar i filen <forumrot>/includes/constants.php under // Table names
Då du städar upp bland filerna så är det några saker du bör behålla.
<forumrot>/config.php (där står hur du kommer åt databasen)
<forumrot>/images/avatars/*.* (användarnas avatarer m.m.)
<forumrot>/files/*.* (upplandade bilagor)
Sedan kan du lägga upp nya filer från phpBB paketet.
Om du har ett annat tema än prosilver eller subsilver2, ändra till någon av dessa före det du startar...
Att städa allt kan vara jobbigt i databasen, du kan starta med att ta bort alla extra tabeller som du vet inte ska vara med .
Du kan se vilka tabeller som ska vara kvar i filen <forumrot>/includes/constants.php under // Table names
Då du städar upp bland filerna så är det några saker du bör behålla.
<forumrot>/config.php (där står hur du kommer åt databasen)
<forumrot>/images/avatars/*.* (användarnas avatarer m.m.)
<forumrot>/files/*.* (upplandade bilagor)
Sedan kan du lägga upp nya filer från phpBB paketet.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Det krävs att man samlar en del mod innan man gör en sån här grej känner jag. Jag kommer nog vara nojjig att ha förstört något som visar sej i ett senare skede och att det blir omöjligt att laga.
Det finns en grej, Support Kit tool, som än är i sas utvärderingsläge, som du borde kunna använda dig av, för att få bort slask ur databasen. Man ska teoretiskt inte använda den på live forum, men jag skulle kunna tänka mig att ta en backup av dina filer, din databas och väldigt specifika önskemål om vad du vill ha gjort och testa den här LOKALT. Om det fungerar, så kanske det skulle vara något att tänka på för det riktiga liveforumet? Jag har lite sug på att testa tool kitet, därför erbjuder jag min hjälp privat, men det kan ta sin egen lilla tid dock, då verktyget jag nämner är obekant för mig, men enligt min utvärdering rätt så pålitligt.
PM:a om du vill ha hjälp på det oortodoxa sätt.
mvh Peetra.
PM:a om du vill ha hjälp på det oortodoxa sätt.
mvh Peetra.