3.04-3.05 problem

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
nurseirie
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

3.04-3.05 problem

Inlägg av nurseirie »

Hej alla ni som kan!

Jag är helt ny när det gäller det här med forum.
Tänkte uppdatera till den senaste versionen 3.05. Ja, försökte i alla fall. Nu funkar inget! http://neurokirurgiskvard.se/phpBB2/. Den ligger på http://www.one.com. Jag körde den "automatiska"
uppdateringen men fattade nog inte riktigt hur man skulle ladda upp filerna till servern. Förmodligen så var det nog för lätt att göra så jag krånglade till det. Så.... i min iver så laddade jag upp filerna en och en. LOL. OK jag vet, helt vansinnigt. Så nu fungerar inget. Tror att jag lyckades spara en backup på de inställningar och få inlägg som var gjorda. Någon sorts backup finns sparad på servern såg jag.

Frågor:
Hur laddar man upp filerna till servern? Jag packade upp filerna till min dator. Den uppackade mappen kunde jag inte ladda upp till servern på one.com
Kan jag reparera de filer som redan finns på servern?
Kan jag prova igen att uppdatera till den senaste versionen när jag lärt mig att ladda upp rätt?
Om jag nu inte hittar backupen... då är det ganska kört va? Börja om från början?
Finns det något annat jag kan göra????
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: 3.04-3.05 problem

Inlägg av Peetra »

Att ladda upp filerna en och en låter inte riktigt toppen. Nog måste väl one.com tillåta vanlig ftp-kontakt? Ladda upp filerna i ska vi säga 5 omgångar om det blir tilt emellan. En-å-en ska du väl inte behöva orka med fler gånger tycker jag... (Jag har ett bra gratiskonto på ett ställe, som dock begränsar uppladdningarna, så jag har brukat ladda upp ett forum i fyra delar och då tar det 20 minuter.)

På adressen ligger nu ett stängt phpBB2-forum. Har du försökt uppdatera från phpBB2 till phpBB3 eller som du säger i rubriken 3.0.4 till 3.0.5?

Jag gissar nu sådär i förväg lite om vad som kan ha hänt, tycker om att gissa nämligen. ;)

Du har försökt använda den automagiska uppgraderingen för ämnad för 3.0.4 till en uppgradering av phpBB2. Det går inte. Man ska göra en nyinstallation för phpBB3 och sedan använda fliken konvertera för att ändra på databasen så att den passar in i phpBB3-forumet.
nurseirie
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av nurseirie »

ja precis! Du fatta direkt vad jag menade. Tyckte att det blev lite krångligt att förklara allt. Jag försökte att uppdatera från 3.04-3.05 vid automatisk uppdatering å det fungerade inte. Jag ska göra ett nytt försök. Hmmm.... "fliken konvertera! Den borde väl finnas i själva phpbb3 programmet om jag gör en akademisk gissning. Jag testar med det! "ett stängt forum" säger du??? Det kanske betyder att all information finns kvar.

Ironiska va - jobbar inom neurokirurgin och kan inte ens hajja hur man laddar upp och fixar ett forum.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

phpBB har inget med neurokirurgi att göra, så jag tycker inte att det är så konstigt. :)

Ja, på urlen du anger finns ett phpBB2 forum. Så om det är vad du haft och du inte varit och pillat i databasen med phpMyAdmin, så är chanserna stora att allt är kvar. :)
nurseirie
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av nurseirie »

Kommit lite längre nu!
Lyckades installera senaste versionen med hjälp av FTP client (det var premiär).
Det fungerade faktiskt ganska bra. Sen... lyckades jag fatta hur man ska installera via WEB browsern.
När jag kommer till "install" sidan är det nått jag inte fyller i rätt. Det enda som jag är säker på
är användarnamnet och lösenordet till one.com. Database server hostname or DSN??? - borde ju vara själva namnet på hemsida (www.mydomain.se) eller??
"Data server port" - verkar man ju inte behöva fylla i. Sen... "database name" fattar jag inte riktigt. Ska den vara "riktad" till där mina nyaste phpbb filer ligger. Försökt flera kombinationer men det funkar inte. Detta felmeddelande får jag hela tiden - Could not connect to the database, see error message below.
Access denied for user 'www.neurokirurgi'@'srv71.one.com' (using password: YES)

Jag har fortfarande 2 versioner installerade på servern phpbb2 och phpbb 3.04. Blir det nått fel där eller.

Hoppas du/ni står ut med mig ett tag till :wink:
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Jag vet inte om jag blev lite yr av att du länkade till phpBB2-katalogen. Jag känner att jag inte vet du sysslar med och att jag eventuellt gett felaktiga råd, då jag kanske missförstått frågan.

http://neurokirurgiskvard.se/phpBB3/ ger inte tillstånd att titta, har du laddat upp forumfilerna dit? Eller är det där ditt 3.0.4 forum ligger. När har du sist använt ditt phpBB2 forum, har du använt phpBB3-forumet 3.0.4 efter det då?

Det är ur filen config.php som du ska titta efter uppgifterna för din databas. (Obs, publicera inte nåt lösenord här.)
nurseirie
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av nurseirie »

När jag tog över forumet så fanns ju redan phpbb3 och phpbb3.04 installerat.
Tänkte nu att installera senaste versionen. Första gången jag "provade" installera senaste versionen laddade jag upp dessa på felaktigt sätt. Tog då bort dessa filer manuellt. NU har jag lyckats ladda upp den senaste versionen via en såndär FTP client men.... Det blir nått fel i installationen som jag försökt förklara.

Finns det nån möjlighet att du kan gå in och kolla vilka filer som finns????
nurseirie
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av nurseirie »

sorry, jag menade phpbb2 och phpbb3.04.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Ja, jag kan gå in och kontrollera vad som finns. :) Du kan sända mig ftp-login via pm.
Skriv svar