Felmeddelande vid byte till fulltext mysql
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Felmeddelande vid byte till fulltext mysql
Vill byta till fulltext mysql för att få sökfunktionen att fungera med åäö, men när jag ska indexera så får jag följande felmeddelande.
General Error
SQL ERROR [ mysql4 ]
Column 'post_text' cannot be part of FULLTEXT index [1283]
SQL
ALTER TABLE phpbb_posts ADD FULLTEXT (post_subject), MODIFY post_text mediumtext COLLATE utf8_unicode_ci NOT NULL, ADD FULLTEXT (post_text), ADD FULLTEXT post_content (post_subject, post_text)
BACKTRACE
FILE: includes/db/mysql.php
LINE: 174
CALL: dbal->sql_error()
FILE: includes/search/fulltext_mysql.php
LINE: 738
CALL: dbal_mysql->sql_query()
FILE: includes/acp/acp_search.php
LINE: 363
CALL: fulltext_mysql->create_index()
FILE: includes/acp/acp_search.php
LINE: 46
CALL: acp_search->index()
FILE: includes/functions_module.php
LINE: 471
CALL: acp_search->main()
FILE: adm/index.php
LINE: 74
CALL: p_master->load_active()
Re: Felmeddelande vid byte till fulltext mysql
Får du det upprepade gånger, eller har du försökt bara en gång?
Jag skulle som lekman på felmeddelanden helt enkelt radera forum och db och installera om.
Kolla före du raderar att det är 3.0.4 du får med fantasticon, isåfall så är det kanske värt ett försök att installera med ett klick igen? Om det är en tidigare version, så installera själv, för det är mer jobb med att uppgradera ett forum än att installera ett...
Har testat både på version 3.0.3. och 3.0.4.
Har testat att indexera x-antal gånger.
Har hittat en möjlig lösning men jag är ny på detta och vet inte hur jag ska göra följande i phpMyAdmin:
Added a fulltext index manually on the post_text column of the phpbb_posts table through phpMyAdmin.
ALTER TABLE `phpbb3_posts` ADD FULLTEXT (
`post_text`
)
Men fältet post_text borde du har redan. Det är ju den som innehåller själva inläggets text.
Jag föreslår att du struntar i Fantastico och hämtar ett paket från http://phpbb.com och installerar den istället. Mjukvara som installeras med Fantastico brukar inte vara så bra.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
(Ta svaret när det har när tråden är löst så slipper det bli så mycket OT)
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Tack för hjälpen.
Det är tydligt att med Fantastico så kan man få fel i tabeller, vilket är allvarligt nog, men finns det mera saker?
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!