Blankskärm vid inlägg med Å, Ä eller Ö
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Blankskärm vid inlägg med Å, Ä eller Ö
Jag kan inte minnas att jag gjort några ändringar i varken databasen eller i filer via Ftp, men detta är inget jag kan svära på. Felloggen i kontrollpanelen är tom och å, ä och ö från tidigare inlägg finns kvar...
Någon som har någon aning om vad problemet kan vara?
Vilka teman har du installerade?: ProSilver, Subsilver2
Vilka MODdar har du installerat?: Inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: PhpBB 3.0.2
Vilken version av PHP?: PHP Version 5.2.4-2ubuntu5.3
Vilken databasserver använder du och vilken version?: Mysql 5.0.51a
Webbhotell/server: datakultur
Behöver ni någon annan information så bara säg till!
Re: Blankskärm vid inlägg med Å, Ä eller Ö

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Får kanske skicka ett mail till webhotellet...
Har du tillgång till phpMyAdmin? Vad har MySQL för teckenuppsättning? Kan den ha ändrats? Det enda jag kommer på är att det skulle ändrats något i kontakten med databasen.

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Som sagt så ligger ju denna installationen i egna tabeller med egna prefix men ändringar här kanske kan påverka min Phpbb installation?
Vad har du för adress till ditt forum?

Men om jag går in och kollar i PHPMyadmin så står det:
MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8)
MySQL connection collation: utf8_unicode_ci
Sen när jag kollar på tabellerna i databasen så står det på mina:
limesurvey tabeller: latin1_swedish_ci
Phpbb tabeller: utf8_bin
Inläggen som du redan HADE i forumet: ser de ok ut? Alltså ser man åäö som vanligt?
Ingen support via PM!
Eller: ändrade ditt webbhotell något på servern kanske?
Ingen support via PM!
Mitt webbhotell har inte meddelat mig om några ändringar men jag har skickat iväg ett mail där jag frågade dom om har ändrat någonting.
Mina väldigt begränsade html och php kunskaper gjorde att jag inte riktigt förstod vad som var problemet men om någon kan hjälpa mig att tolka hade det varit uppskattat!
Datakultur skrev:Det ser ut som att det är minnesgränsen som satt stopp. Jag har ändrat det lokalt i
/forum/.htaccess
Där ligger också ett utkommenterat direktiv för att slå på visning av felmeddelanden
från PHP. Det kan vara bra att slå på vid felsökning.
Bra att det fungerar igen!
Ingen support via PM!
Angående minnet så kräver hanteringen av åäö lite mer minne på servern. Dom har tydligen gjort någon ändring som gav forumet / php mindre minne att jobba med och det räckte inte till. Det går på en del webbhotell att ändra dom inställningarna via en fil som heter .htaccess och det är vad dom har gjort.

Bara att hålla tummarna för att den nya minnesmängden (32M) skall räcka då!
Tack för hjälpen gott folk!