Blankskärm vid inlägg med Å, Ä eller Ö

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Hennas
Medlem
Medlem
Svar: 0

Blankskärm vid inlägg med Å, Ä eller Ö

Inlägg av Hennas »

Jag uppgraderade mitt Phpbb forum från en 2.x version till 3.0.2 för några veckor sedan och det fungerade utmärkt till för ett par dagar sedan. Nu har det dock dykt upp ett problem och det är att varje gång man försöker posta inlägg med bokstäverna Å, Ä eller Ö så får man bara en helt blank sida i webbläsaren.

Jag kan inte minnas att jag gjort några ändringar i varken databasen eller i filer via Ftp, men detta är inget jag kan svära på. Felloggen i kontrollpanelen är tom och å, ä och ö från tidigare inlägg finns kvar...

Någon som har någon aning om vad problemet kan vara?

Vilka teman har du installerade?: ProSilver, Subsilver2
Vilka MODdar har du installerat?: Inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: PhpBB 3.0.2
Vilken version av PHP?: PHP Version 5.2.4-2ubuntu5.3
Vilken databasserver använder du och vilken version?: Mysql 5.0.51a
Webbhotell/server: datakultur
Behöver ni någon annan information så bara säg till!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Blankskärm vid inlägg med Å, Ä eller Ö

Inlägg av tumba25 »

Det låter typiskt som att du skulle installerat någon MOD. Men om du inte gjort något mellan att det funkade och tills det inte funkade längre är det antagligen hotellet som gjort något. Maila deras support och fråga om dom ändrat något.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Hennas
Medlem
Medlem

Inlägg av Hennas »

Jag är inte riktigt 100% säker på vad som räknas som en mod. Jag har lagt till youtube bb taggar men det görs ju via kontrollpanelen och dessutom vet jag att bokstäverna fungerade i cirka 2 veckor efter jag la till den taggen.

Får kanske skicka ett mail till webhotellet...
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Att lägga till BBCode via ACP räknas inte som en MOD. En MOD är när du ändrar i skripterna som driver forumet.

Har du tillgång till phpMyAdmin? Vad har MySQL för teckenuppsättning? Kan den ha ändrats? Det enda jag kommer på är att det skulle ändrats något i kontakten med databasen.
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Hennas
Medlem
Medlem

Inlägg av Hennas »

Nu när du säger det så kör jag en installation av senaste Limesurvey i samma databas. Denna har jag iofs fixat med, jag har tänkt att det inte borde som kan ha påverkat eftersom den installation ligger i egna tabeller.

Som sagt så ligger ju denna installationen i egna tabeller med egna prefix men ändringar här kanske kan påverka min Phpbb installation?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag tror inte att Limesurvey påverkar. Tänkte mer på kontakten med databasen. Du kan se på startsidan i phpMyAdmin vilken teckenuppsättning som används för kontakten.

Vad har du för adress till ditt forum?
Bild

Hennas
Medlem
Medlem

Inlägg av Hennas »

Forumet är inte publikt tyvärr...

Men om jag går in och kollar i PHPMyadmin så står det:
MySQL charset: UTF-8 Unicode (utf8)
MySQL connection collation: utf8_unicode_ci

Sen när jag kollar på tabellerna i databasen så står det på mina:
limesurvey tabeller: latin1_swedish_ci
Phpbb tabeller: utf8_bin
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Hade samma problem när jag uppdaterade ett phpBB2 till phpBB3.
Inläggen som du redan HADE i forumet: ser de ok ut? Alltså ser man åäö som vanligt?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Hennas
Medlem
Medlem

Inlägg av Hennas »

Jupp, alla tidigare inlägg, ämnen och avdelningar har fortfarande kvar sina å, ä och ö. Det är inte heller några problem med de å, ä och ö som tillhör forumet, alltså sök till exempel...
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Eftersom allt var ok tills för ett par dagar sedan: vad ändrade du precis innan det slutade fungera?

Eller: ändrade ditt webbhotell något på servern kanske?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Hennas
Medlem
Medlem

Inlägg av Hennas »

Som nämnt så har jag inte medvetet gjort några ändringar i Phpbb installationen men däremot fixat lite med en Limesurvey installation som ligger i samma databas, så har jag haft otur så kan jag ju ha kommit åt någonting i Phpbb installationen, men jag tror inte det.

Mitt webbhotell har inte meddelat mig om några ändringar men jag har skickat iväg ett mail där jag frågade dom om har ändrat någonting.
Hennas
Medlem
Medlem

Inlägg av Hennas »

Har nu fått svar av mitt webhotell, som med hjälp av ett testkonto gick in och felsökte och åtgärdade. Nu fungerar allting igen!
Mina väldigt begränsade html och php kunskaper gjorde att jag inte riktigt förstod vad som var problemet men om någon kan hjälpa mig att tolka hade det varit uppskattat!
Datakultur skrev:Det ser ut som att det är minnesgränsen som satt stopp. Jag har ändrat det lokalt i
/forum/.htaccess
Där ligger också ett utkommenterat direktiv för att slå på visning av felmeddelanden
från PHP. Det kan vara bra att slå på vid felsökning.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Perfekt!
Bra att det fungerar igen!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du bör inte ha "visning av felmeddelanden" påslaget i ett live forum. Bara för just felsökning.

Angående minnet så kräver hanteringen av åäö lite mer minne på servern. Dom har tydligen gjort någon ändring som gav forumet / php mindre minne att jobba med och det räckte inte till. Det går på en del webbhotell att ändra dom inställningarna via en fil som heter .htaccess och det är vad dom har gjort.
Bild

Hennas
Medlem
Medlem

Inlägg av Hennas »

Ok , tror att jag är med!
Bara att hålla tummarna för att den nya minnesmängden (32M) skall räcka då!

Tack för hjälpen gott folk!
Skriv svar