Phpbb under domännamnet

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
FDF
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Phpbb under domännamnet

Inlägg av FDF »

Hejsan
Har mitt forum under prefix nu (www.domänamn.com/phpbb3) men skulle vilja ha det direkt under domän namnet(www.domänamn.com) i stället. Hur gör jag då enklast?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Phpbb under domännamnet

Inlägg av tumba25 »

Du pekar om domänen direkt till katalogen där forumet finns eller så lägger du forumet direkt i roten på ditt webbhotelkonto.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
FDF
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av FDF »

Tack för ditt svar!
För att lägga forumet direkt i roten, hur gör jag då?
Ska jag byta namn på mappen phpbb3 till mitt domännamn och ta bort mappen med mitt domännamn eller är jag helt ute och cyklar?
Har försökt peka om domänen direkt till phpbb3 katalogen, men inte lyckats, går inte att komma åt forumet då, så jag har nog gjort nåt fel... :oops:
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Kopiera alla forumets filer till mappen med domännamnet. Eller den mapp domänen nu pekar mot. Sen går du in i ACP och ändrar skriptsökväg under Allmänt >> Serverinställningar, det ska stå / . Du kanske även måste ändra "Sökväg för cookie" under Allmänt >> Cookieinställningar.

Sen när du ser att allt funkar kan du radera mappen som heter phpbb3. Eller kanske bättre att lägga en redirect där om du har ett aktivt forum.

/J
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Du tar allt som ligger i mappen där de ligger idag och flyttar det bara till den katalog som motsvarar din domän.

Ex. ligger det idag i <sökväg>/www.domän.se/phpBB3 så kopierar du allt som ligger i phpBB3 och klistrar in i mappen http://www.domän.se.

Har du en linuxserver, och har tillgång till Shellaccess... då kan du göra allt i ett steg. Ställ dig i din phpBB3-katalog och kör följande:

Kod: Markera allt

mv * ../.
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar