Blandat språk

Frågor kring översättning av phpBB 2.0.x och dess MODdar.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Blandat språk

Inlägg av Dag »

Jag har laddat hem filen med svenska språket och sen lagt ut den via FTP-programmet i rätt mapp. Men när jag administrerar forumet och ändrar till Svenska språket så sker ingen ändring til lsvenska. Och ändrar jag till engelska språket så blir forumet dubbelspråkigt - Norska och engelska.

Vad ska jag göra för att få forumet helsvenskt?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Norska och Engelska?
Det låter MYCKET konstigt ;-)

Det finns två möjligheter att ställa in språket
1) i ACPn
2) i användrens profil

Vad har du ställt in för språk i ACPn?
Vad har du ställt in för språk i profilen?

Kör du ett rent phpBB 2.0.15? Eller har du moddar?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Inlägg av Dag »

Vad är ACPn för något?

Jag har laddat hem forumet från en norsk phpBB-sajt. Sen har jag packat upp zipfilen och lagt ut den på mitt webbhotell som flyttade över domänen till en linuxserver för de kunde inte köra php på sin första server. Sen har jag laddat hem en fil med den svenska texten och försökt lägga ut den i php-mappens språkmapp.

Sen gick jag in i forumet och valde admisnitration, eller vad det hette, och klickade på konfigurera, tror jag det var, där jag kunde välja vilket språk bl.a. som jag ville ha i forumet

Väljer jag engelska blir det både engelska och norska i forumet. Väljer jag svenska blir det bara norska.

Moddar? Nej, det har jag inte hunnit sätta mig in i än.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Hej,

det räcker inte med språk-text-filerna, du behöver de svenska knapparna (bilderna) också.

ACP är Administrationspanelen, ursäkta!

Lägg upp de svenska språk-filerna (php) i en mapp kallad languages/lang_swedish
Lägg upp de svenska knapparna i en mapp kallad
templates/subSilver/images/lang_swedish

Gå till
Generell administration -> Konfiguration -> Standardspråk
Ställ in Swedish där
Ställ in Swedish i din profil.

Sedan bör allt vara på svenska.

Laddade du hem en REN phpBB 2.0.15? Eller innehöll den moddar (s.k. premoddat forum)?

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Inlägg av Dag »

Tusen tack! :D

Nu är forumet på svenska!

Jo, då kanske jag skall passa på och fråga: Hur får man in sin logga längst upp till vänster?

Jag har tankat hem den senaste versionen av Forumet och jag tror att det var utan moddar. Jag vet inte hur man moddar. Och de program som finns för att modda, är de på svenska?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Loggan är en bild som heter logo_phpBB.gif och den ligger i templates/subSilver/images

Om du hittar en modd som du tror skulle kunna vara nyttig för just ditt forum så ligger det mest detaljerade beskrivningar i paketet. Kolla dessa beskrivningar först, återkom gärna!

Moddar hitta du t.ex. hos phpbb.com och phpbbhacks.com eller på modd-autorernas hemsidor.

PHP- och TPL-filerna kan du öppna med Notepad (Anteckningar) och genomföra ändringarna manuellt, eller så använder du ett program som heter Easymod, det hittar du här: http://area51.phpbb.com/phpBB .

/Holger
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

administrationskontrollpanelen plötsligt inte tillgänglig

Inlägg av Dag »

Det har blivit nåt konstigt, för när jag klickar på länken i mitt forum som skall ta mig till "Gå till administrationskontrollpanelen" så kommer jag inte dit.

Förut gick det, men nu fungerar det inte.

Skulle du vilja visa mig steg för steg hur jag rättar till detta fel?

Vänligen
Dag
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Vad har du ändrat precis innan det slutade att fungera?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Inlägg av Dag »

Vad jag ändrat? Nä, det kommer jag inte ihåg.
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Inlägg av Dag »

Nu var jag inne på min hemsida och klickade på min länk till forumet. Nu får jag helt plötsligt upp ett fönster där det står att jag inte har tillstånd att visa denna sida.

Helknäppt!

Det här forumet verkar vara bara skrot. Det fungerade ju för ett par dagar sedan - nu kommer jag inte in där alls.

Kan någon ha varit in och förstört forumet för mig.

Vänligen
Dag
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Vad körde du för version?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Inlägg av Dag »

Jo, nu när jag funderat ett tag så kommer jag ihåg att jag var inne och letade efter ett svar hur man skulle göra när man inte kunde administrera sitt forum längre. Den funktionen har fallit bort i mitt forum. För när jag klickar på länken som går till den sida där jag skall administrera forumet så kommer jag inte in utan får upp ett fönster där jag meddelas att jag inte längre har rättighet att administrera forumet.

Jag hittade då ett svar som jag trodde skulle hjälpa mig. Det fanns på http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=1373

Där stod att man kunde gå in och ändra manuellt i admin/admin_ug_auth.php Jag gjorde detta men då kom jag inte alls in på forumet. Därför har jag nu ändrat tillbaka till ursprunget och nu kommer jag in på forumet. Men jag kan fortfarande inte komma in på administrations sidan för att administrera forumet.

Vad kan det vara för fel? Jag har ju kommit in förut.

Vänligen
Dag
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Inlägg av Dag »

Nä, nu kommer jag inte in i gen, och nu har jag inte ändrat någonting alls. När jag klickar på min länk på min hemsida så får jag bara upp meddelandet att: "Du har inte tillåtelse att visa denna sida"

Varför blir det så här?

Version? Jag vet inte. Jag kommer inte in för att kunna se det. Kan man se det via FTp-programmet i någon fil på servern?

Vänligen
Dag
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Du kan se vilken version du har i databasen!
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Dag
Medlem
Medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 2005-05-20 09:58
Svar: 0
Ort: Dag

Inlägg av Dag »

Hej!

Jag tankade hem det från Norge och filen heter phpBB.no Men jag tror det är phpBB2 som är versionen.

Jag kommer nu in i forumet efter det jag rensat mitt cachminne i min egen dator. Men jag kan inte få upp administrationssidan via länken i forumet. Det kommer bara upp ett fönster där det står att "sidan kan inte visas" så jag kan inte administrera forumet.

Vad ska jag göra?

Vänligen
Dag
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst