Får inte rätt på encoding

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Får inte rätt på encoding

Inlägg av Lionheart »

Hejsan

Jag har tankat ner senaste phpbb och sen lagt på svenska översättningen. Allting ser rätt ut i filerna med iso-8859-1 som default. Men jag får ändå inte rätt på de svenska tecknen. Den envisas att sätta sig på UTF-8 trots att jag valt svenska och satt iso-8859-1 i filerna.

Vad gör jag för fel?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Kan det ha med webbläsarens inställningar att göra?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Var just och tittade på din sajt! Det där fenomenet hade jag för ett litet tag sedan! Arbetar du med en MAC?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Inlägg av Lionheart »

Nej, faktiskt inte alls. Har bara installerat det på ett webbhotell och jag vet jag har haft samma problem tidigare men då har det varit lätt att ändra i php filerna men jag lyckas inte få rätt på det denna gången.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Har du överfört filerna i ASCII-format? Från en PC?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Inlägg av Lionheart »

Ja, det har jag nog. Men om det hade varit strul med det hade väl ingenting fungerat, eller?
Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Inlägg av Lionheart »

Jag testade att lägga över dom i binärt men det hjälpte inte.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Nej, php-filerna skall överföras med ASCII ...

Har du en ren och ny installation?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Inlägg av Lionheart »

Ja, helt ny och fräsch. Det måste vara någon inställning i filerna eller encoding på något vis. Men kan inte hitta det.
Ska allting vara satt till iso-8859-1 eller kan man testa med något annat?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag har aldrig ändrat detta och det har alltid funkat:

Kod: Markera allt

$lang['ENCODING'] = 'iso-8859-1';
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Inlägg av Lionheart »

Mycket märkligt. Får fortsätta jaga en lösning.
Tack för hjälpen så länge.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Du är alltid välkommen!

(fick du mitt pm?)
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Inlägg av Lionheart »

Sablar, får fortfarande inte rätt på det.
Den envisas med att sätta UTF-8 som encoding i IE.
Om jag ändra till Western European (ISO) eller Western European (Windows) i Internet Explorer så funkar det men när jag refreshar så är jag tillbaka till UTF-8. Var får den inställningen ifrån? Jag har ändrat i overall_header.pl och satt den till iso-8859-1 men det hjälper inte.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6561
Blev medlem: 2004-06-09 09:32
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Oj, det vet jag inte ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Lionheart
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-11-02 13:27
Svar: 0

Inlägg av Lionheart »

Det konstiga är att min hemsida http://www.dpfoto.com visas korrekt med svenska tecken i UTF-8 och coppermine fotogalleriet på http://www.dpfoto.com/gallery likaså.
Men PHPBB vill inte visa svenska tecken med UTF-8
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster