Hur översätterman denna rad till vettig Svenska?

Frågor kring översättning av phpBB 2.0.x och dess MODdar.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp, Översättningsgrupp

mallte
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 2004-09-26 14:18
Svar: 0

Hur översätterman denna rad till vettig Svenska?

Inlägg av mallte »

Hej undrar bara vilken sats som blir vettig för denna fras
till Svenska,$lang['Admin_reauthenticate'] = 'To administer the board you must re-authenticate yourself.'; dvs den feta texten ?
Tack och mvh
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

"För att administrera detta forum måste du logga in på nytt." alt.
"För att administrera detta forum måste du uppge användarnamn och lösenord igen."
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
mallte
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 2004-09-26 14:18
Svar: 0

Inlägg av mallte »

Suveränt Kail Tusen Tack för hjälpen.
mvh
Nobody
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-19 21:16
Svar: 0

Inlägg av Nobody »

Mitt förslag:

"För att komma åt administrationskontrollpanelen krävs att du loggar in igen."

Vad tycker ni om det?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support
Inlägg: 1028
Blev medlem: 2004-05-10 10:19
Svar: 0
Ort: Stockholm

Inlägg av PazZze »

eller så behöver man inte svara i en 1 år gammal tråd

och förresten så är ordet "administrationskontrollpanelen" konstigt formulerat, man borde använt administrationspanelen eller administration och kontrollpanelen.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Kan man inte kalla den "adminpanelen" kort och gott?
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Inlägg: 6554
Blev medlem: 2004-06-09 08:32
Svar: 1
Ort: Hannover/Tyskland
Kontakt:

Inlägg av Holger »

Jag har ofta funderat på att ändra det till "Kontrollpanelen". Adminpanelen tycker jag låter svengelskt, även om det inte är det.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Nej men den används för att administrera forumet.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Nobody
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-19 21:16
Svar: 0

Inlägg av Nobody »

PazZze skrev:eller så behöver man inte svara i en 1 år gammal tråd

och förresten så är ordet "administrationskontrollpanelen" konstigt formulerat, man borde använt administrationspanelen eller administration och kontrollpanelen.
Eftersom du eller någon annan moderator låste upp ämnet igen, passar jag på och slänga in mitt inlägg publikt. Skrev ett PM till PazZze om det här:
Egentligen tycker jag ju att vi lika gärna kunde fortsätta diskussionen publikt, jag har ju nya åsikter i ämnet, gammal tråd till trots - det är ju bättre att fortsätta i samma tråd då än att starta en helt ny. Men det där beslutet får ni som är moderatorer stå för...
I all fall, så här lyder fortsättningen i mitt resonnemang (som i PM endast var riktad till PazZze men som nu alla som vill kan ta del av):
Du har rätt i att det är ett ganska långt och konstlat ord. Jag tycker ändå att administrationskontrollpanel är ett lämpligt ordval eftersom det är konsekvent om man ser till "kontrollpanelen" som användarnas motsvarighet heter. Ibland kan det vara bättre att skriva konstiga ord som ändå passar in i sammanhanget och återkopplar till ord som läsaren känner igen och kopplar innebörden till.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Ska vi börja tala om lingvistiska och semantiska principer skulle jag betona vikten av att det är kort och koncist snarare än att det är helt korrekt men består av tio stavelser...
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Nobody
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-19 21:16
Svar: 0

Inlägg av Nobody »

Smaksak. Tycker inte att det är så långt ord annars.

Både semantiskt och morfologiskt sett tycker jag att administrationkontrollpanel(en) är bäst. Varför? Om man, enligt vetenskapliga undersökningar, antar att personer (förutsatt att de inte lider av dyslexi) ser ord som bilder och symboler, så tycker jag att förslaget tar mer hänsyn till perception och bildlig logisk tolkning.

Om orden "kontrollpanelen", "administratör" och "administration" förekommer frekvent i sammanhanget, bör lämpligen inte just ordvalet "kontrollpanel" förkortas när det tillämpas i ett direkt relaterat sammanhang. Skulle tro att till exempel ordet "adminpanel" tar längre tid att förstå eftersom läsaren först måste inse att:

1. Ordet "panel" är en förkortning av "kontrollpanel", som jag läst tidigare och vet innebörden av.
2. Ordet "admin" är en förkortning för "administration" eller "administratör".

Förkortningar av ord görs vanligen för att de ska vara lättare att läsa. Men förkortningar som "dvs" och "mm" har kommit till pga att författaren själv önskat korta ner tiden det tar att skriva, varefter läsarna vant sig vid förkortningen och tagit in den i medvetandena.

I texter som riktas till bred publik, i press och annat, brukar förkortningar inte användas utan brukar ersättas av utskriva ord - till exempel, med mera. Det går faktiskt lättare att läsa och är skönare för ögat, som slipper hoppa mellan punkter.

Synopsis: Fökortningar och avtrubbningar av till synes långa ord behöver inte alltid per definition leda till att de blir lättare eller går snabbare att läsa - eller bli mer lättförståeliga.

Det var mina åsikter för den här gången! :lol: Jag är öppen för era.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör
Inlägg: 2935
Blev medlem: 2003-06-03 13:53
Svar: 0
Ort: Linköping/Stockholm

Inlägg av Kail »

Det där förtjänar ett bemötande, för jag håller inte med, någon annan gång, någon annan tid.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide
Nobody
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Inlägg: 58
Blev medlem: 2005-08-19 21:16
Svar: 0

Inlägg av Nobody »

Kail skrev:Det där förtjänar ett bemötande, för jag håller inte med, någon annan gång, någon annan tid.
Hehe okej, ingen stress! :wink:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst