ÅÄÖ?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

sdujolo
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

ÅÄÖ?

Inlägg av sdujolo »

Hej jag får inte till så det blr åäö i mitt forum allt text efter ett å, ä eller ö försvinner. ÅÄÖ finns med i "Förhandsgranska/preview" av medelandet. Vad har jag gjort för fel?

Tack på förhand.

Det är en ny installation av phpBB 2.0.15
MySQL är version 4.1.8
PHP är version 4.3.6
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Hmm, du borde snacka med webbhotellet. Deras webbserver är antagligen felkonfigurerad.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
moax
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av moax »

har samma problem, men jag har just dragit igång en egen server (apache). Jag får dock fram ÅÄÖ då jag väljer encoding i webbläsaren, men det borde väl ske automatiskt? Var ska jag ställa in det någonstans?
sdujolo
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av sdujolo »

Hej jag vet inte vad felet är jag la in
message_die(GENERAL_MESSAGE, $sql);
och tog svart och körde den sql satsen i phpmyadmin och då funkar det. Detta är frågan jag körde manuelt
INSERT INTO phpbb_posts_text (post_id, post_subject, bbcode_uid, post_text) VALUES (14, 'erwer', '7ff5eda3c1', 'werweröööertert')

När phpbb kör frågan klipper den så det bara blir "'werwer"

Några förslag?
moax
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av moax »

Ok, här är ett tips som funkade för mig:
Gå in i den svenska language-mappen (lang_swedish) och öppna alla filer i notepad, spara om dem med UTF-8 kodning och kopiera över dem till servern.

EDIT: det räcker att göra detta med php-filerna ska jag kanske tillägga...
n86ers
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av n86ers »

detta funka för mig ...nästan?!

alla sidor visas med åäö nu förutom administrationspanelen som vägrar ladda när ja kör med utf-8 men har ja den i ANSI så funkar den fast dock utan åäö men de går ju leva med =S
Skriv svar