Misslyckad uppdatering till 3.09

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Originalforum
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Misslyckad uppdatering till 3.09

Inlägg av Originalforum »

Hej!

Jag är ny användare av ert forum på http://www.originalforum.se.
Jag försökte uppdatera version 3.08 till 3.09 och gjorde precis som de hade skrivit. Jag laddade ner automatic update package, extraherade filerna, laddade upp dem till min ftp-adress och la dem i public_html-mappen där filen config.php ligger. När jag sen går in på http://originalforum.se/install/index.php för att installera uppdateringen kommer följande text upp:

Warning: require(./../includes/startup.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /storage/content/13/132713/originalforum.se/public_html/install/index.php on line 40

Warning: require(./../includes/startup.php) [function.require]: failed to open stream: No such file or directory in /storage/content/13/132713/originalforum.se/public_html/install/index.php on line 40

Fatal error: require() [function.require]: Failed opening required './../includes/startup.php' (include_path='.:/usr/lib64/php') in /storage/content/13/132713/originalforum.se/public_html/install/index.php on line 40

Vet ni vad som har blivit fel?

Mvh, Jonatan
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Misslyckad uppdatering till 3.09

Inlägg av Peetra »

Jag antar att du menar 3.0.8 till 3.0.9.

Det kan ha blivit något fel endera då du hämtat paketet från phpbb.com eller då du skickat upp de nya filerna till ditt forum. Kontrollera att filen <forumroot>/install/update/new/includes/startup.php existerar.

Råd, som för det mestya fungerar; Försök hämta ett nytt paket och skicka upp till din host igen, paketet du ska hämta är detta, då du har 3.0.8 och vill använda det automatiska skriptet.

Om du inte har modifierat ditt forum, så kan du använda det vanliga paketet och skicka upp allt utom filen config.php och skriva över de gamla filerna, sedan går du till adressen under och så är det klart.

Kod: Markera allt

http://originalforum.se/install/database_update.php
Det finns flera sätt också, men det här är säkert tillräckligt många sätt att börja med. :)

mvh Peetra.
Originalforum
Ny medlem
Ny medlem

Tack! Jag ska prova detta. I nuläget har jag engelska som förvalt språk på forumet men jag skulle hellre vilja ha svenska. Om jag ska skriva över alla filer är det kanske bäst att ta den svenska versionen direkt, om det finns en sådan. Eller är det att ladda upp ett språkpaket i efterhand som gäller?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Man kan ladda upp den på samma gång, hämta det från http://www.phpbb.com/customise/db/download/id_80332 och packa upp det nedladdade paketet. Ladda upp katalogerna language och styles till din server, in i din phpBB forumrot. När det är uppladdat, gå till Administrationspanelen och klicka på Språkpaket (Language Package) under System-fliken. Klicka på Install i samma rad som du ser Swedish.
Originalforum
Ny medlem
Ny medlem

Hej igen!

Nu har jag lyckats uppdatera till 3.0.9 och installera svenska. Men det händer inget med texten, all text är fortfarande på engelska. Svenska står med under language packs under systemfliken, men det står att engelska är default. Hur aktiverar jag svenska?

Sen undrar jag också om det finns möjlighet att ändra på färgerna på hemsidan, t ex bakgrunden? Jag skulle vilja ha grönt istället för blått och silver.

Mvh, Jonatan
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Packa upp det nedladdade paketet. Använd ett FTP- eller SSH-protokoll för att ladda upp katalogerna:
  • language
  • styles
till din server, in i din phpBB forumrot. När det är uppladdat, gå till Administrationspanelen och klicka på Språkpaket (Language Package) under System-fliken. Klicka på Installera i samma rad som du ser Swedish.

Färgerna är delvis bilder, de får man då göra om och byta ut, resten går att pilla med i css-filerna, som du hittar i katalogen forumrot/styles/stilnamnet/theme/.

Jag brukade förut leka med generatorn på http://www.colorizeit.com/index.html för att få inspiration för nya färger och teman. Den var i beta-skede då, men har knappast blivit sämre det sista året, så gör gärna ett försök! :)
Skriv svar