Forumet har blivit otroligt segt

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Forumet har blivit otroligt segt

Inlägg av Element_Five »

Den senaste veckan har mitt forum blivit segare och segare, det ligger på ONE så jag vet att det definitivt inte är världens snabbaste. Men detta är värre än det någonsin varit. Sökt runt på forumet här utan att riktigt finna en lämplig lösning, har uppdaterat till senaste phpBB versionen men gjorde ingen större nytta. Jag mailade ONEs support och fick följande svar från dem:

Kod: Markera allt

Hej,
i vilken fil anges databasinställningarna för kontot? Så vitt jag kan se
är det forum/phpBB3/config.php

I så fall, prova med att ändra raden
$dbhost = '';
till
$dbhost = 'skrivbordsgeneralen.se.mysql';

Gör det någon skillnad?
Med vänlig hälsning / Best Regards

SUPPORTEN
Antog att de hade rätt gällande config.php som fil för databasinställningarna?
Gjorde ändringen, men allt blev än segare, så jag tog bort det igen.

Adress till forumet: http://www.skrivbordsgeneralen.se/forum ... /index.php

När cachen rensas märks en liten ökning av hastigheten men den försvinner tämligen snabbt igen.

Vad mer kan jag göra? Är ren outhärdligt att surfa runt på forumet nu?
Behöver ni mer information av mig? Har blott en modd aktiv som visar de senaste posterna på forumets framsida.
Skrivbordsgeneralen - ett mognare spelforum.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Forumet har blivit otroligt segt

Inlägg av Peetra »

DIn bakgrundsbild är GIGANTISK, ta bort/byt ut den. Att ha en liten bild som upprepar sig brukar vara en bättre lösning, eller så bara lite färg.

NU är det ju högst troligt att det inte är forumet, om det bara hände plötsligt, utan databasens hämtning som är felig, men du kan kolla ACP --> Allmänt --> SERVERKONFIGURATION --> Belastningsinställningar

Där är det en del saker man kan stänga av för att försöka snabba upp. Ju flera nej, desto snabbare forum. Men då lider ju nog en del fina funktioner också.

Så har du reklam i foten från tradedoubler.com Det kan vara den som segar.

Din stil kan också ha några extra vurpar, så om du har prosilver-stilen kvar på forumet, så testa hur det blir med den. :)

För att få lite test-resultat i foten på ditt forum, då du provar, så lönar det sig att öppna <root>config.php, ta bort // från båda raderna som du hittar sist i filen, då tillåter du felmeddelanden (DEBUG)
och får extra information i foten (DEBUG_EXTRA)

// @define('DEBUG', true);
// @define('DEBUG_EXTRA', true);

Om du är inloggad som admin, så har du en fin EXPLAIN-länk i footern då du har debug påslaget, som kan ge dig viktig (eller åtminstone intressant) information. Speciellt med deras nya förslag för dbhost å den gamla, så kan det bli riktigt intressanta jämförelser.

Komihåg att lägga tillbaka // då du är klar med dina undersökningar. :)

[edit] Har du förresten kommit ihåg att uppdatera stil!!! och språk i samband med nyaste versionen? Ser lite gamla årtal i översättningen iallafall. ;)

[edit2] Det är inte bilderna eller tradedouble, forumet blev snabbare av att blockera dem i min browser, men segt är det ändå. Du kan kasnke testa det med med debuggern på. :)
Användarens profilbild
Frank.L
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Frank.L »

Det kan också vara Robotar eller Web crawlers som orsakar detta...
Gå in i ACP och kolla deras aktivitet...
Jag har fimpat alla utom 2st... :wink:
Ja, nån gång skall jag väl lära mig... ;)
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

Det verkar vara bildernas fel. Testat lite med lite program/hemsidor, det som tar mest tid att ladda är bakgrund samt header bilden.
För minska dessa/sämre kvalite, så borde hemsidan gå MYCKET snabbare.
Även så att bilderna cachar, för jag verkar behöva ladda om bilden varje gång

Bakgrundsbilden skulle du kunna göra till typ 400px hög (eller vart nu månen och de slutar vara). Så lägg den högst upp, formatera den via css, så den inte upprepas. Sen sätt bakgrundsfärgen på forumet till samma som på bilden.

Sen hur då stänga av? blockera deras IPadresser? Annars kommer dom fortfarande åt forumet och kan ställa till mer oreda än om de fanns kvar.
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Frank.L skrev:Jag har fimpat alla utom 2st... :wink:
De måste bannas per namn för att inte komma in på forumet och belasta databasen. Om man bara avaktiverar eller ta bort roboten, så kommer de in, men syns inte. Så har robotar ofta flera olika strängar, så de kan komma in ändå. Jag tror det var Whitecrawler, som jag bannade nånstans å om en vecka så var den inne å hackade igen, med två andra robotar på samma gång, men den bannade höll sig givetvis borta. :P
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Tack för alla tips, ska applicera dem ikväll och även köra debug och presentera resultaten.

Vad gäller att få bilderna att cacha? Var justerar jag det?
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

Detta är standard hos webbläsare, dom sparar ner allt på din dator och lagrar det för att sidan nästa gång ska gå snabbare.
Dock hemsidorna säga till webbläsarna att denna bild bara är giltig i säg 10 minuter eller att den måste hämtas ny varje gång.
Det finns ingen inställning i phpBB så vitt jag vet för detta, utan det är kodat i overall header som en meta tagg, i .htaccess fil eller i bilden (osäker på det sista)
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Oki tack, det som är lite skumt och slog mig är att jag använt samma bakgrundsbild och logga innan och utan att det segade som det gör nu?

Använder samma bakgrund och logga även på huvudsidan (utanför forumet) utan att jag upplever det som segt: http://www.skrivbordsgeneralen.se/

Men återkommer ikväll med infon från debug, kommer ni på mer som jag skall testa så skriv gärna så tar jag tag i allt samtidigt!
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

Har du gjort någon ändring på någon fil ungefär när detta började ske?
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Inga ändringar i filer, men det jag kan komma på att är gjort är att jag den förste advent ändrade bakgrund och logga till jultema.
Och bytte tillbaka till de vanliga förra helgen. Upplever att det skett något där hur konstigt det än låter?
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Skulle just börja felsöka då jag såg ett meddelande från Ones kundtjänst:
Hej Magnus,
våra tekniker har nu meddelat mig att det är problem med mysql-servern
för skrivbordsgeneralen.se. De håller på att felsöka detta, och jag
återkommer så snart jag fått svar från dem.
Nu fungerar forumet som det ska igen, men ska ta tag i logga, bakgrundsbild etc för att ytterliggare snabba upp sidan.
Tack för alla tips och hjälp!
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Hej Element_Five!
Peetra skrev:DIn bakgrundsbild är GIGANTISK, ta bort/byt ut den. Att ha en liten bild som upprepar sig brukar vara en bättre lösning, eller så bara lite färg.
Detta är en tolkningsfråga. Din bakgrundsbild är för nuvarande ca 270kb, det är pyttelitet om du frågar mej.

Men jag tycker dock att du ska ta Peetras tips att fixa till backgroundsbilden. Då du endast behöver sidorna är det onödigt att ha en full bakgrundsbild.

Du skulle kunna använda dej utav följande bild:
Bild
Peetra skrev:Så har du reklam i foten från tradedoubler.com Det kan vara den som segar.
Reklamen är endast ett java, som laddas externt :oops:
Är den servern seg så får du en vit tom ruta där en stund bara = /

Logon skulle jag inte brytt mej om att ändra då den redan ligger på 145kb :roll:
Element_Five skrev:Nu fungerar forumet som det ska igen
Kul att höra!
Peetra skrev:Ser lite gamla årtal i översättningen iallafall.
Det är inte alla översättare som har sån stenkoll på sina översättningar :wink:

(Vi är glada över att ha dej som ledare) :roll:

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Kolla om php filerna är lika stora som originalen eller i närheten.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Element_Five
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av Element_Five »

Tack för tipsen!

Ska se vad jag kan göra för att optimera sidan!

Kejll, vad menar du med kolla php filerna? Hur skulle det påverka? Kan de sega ner alltså?
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Skönt att det löste sig!

Men bara så att du är förberedd: det är ju så att när ett forum/en sajt uppnår en viss storlek så duger inte one.com längre.
Jag har flyttat 5 gånger med min sajt nu (började hos one.com). Jag har även flyttat vidare från två root-servrar som var för långsamma och ligger nu på en enormt snabb server i Stockholm - med en sajt/ett forum.
Det finns inget värre än ett långsamt forum. Medlemmarna lämnar det direkt om det tar mer än tre sekunder att visa en sida.

One är perfekt till uppstart och marknadstest av ett forum. Kanske man till och med kan dröja ut en flytt något. Men den tidpunkten kommer, var så säker.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Skriv svar