Två av phpbb samma databas olika platser ?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
niron
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Två av phpbb samma databas olika platser ?

Inlägg av niron »

Hej, Jag har försökt att söka efter denna info men hittar inget.
Nu till min fråga.

Jag skulle vilja ha 2 "instanser" av phpbb3 på samma databas, en på dev.minsida.se och en på forum.minsida.se
är detta möjligt ?

Just nu är huvud forumet installerat under root dir. och jag har 1 under forum.minsida.se har bara använt den under ROOT Dir och den andra som "backup"
går det att jobba med båda samtidigt ?

MVH Micke
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Två av phpbb samma databas olika platser ?

Inlägg av Kjell »

Ja, det går att ha två eller fler domännamn och olika platser för filerna o med att köra mot en databas... det som kan bli mysko är inloggning till ACP, den brukar vilja ha den adressen som är angiven i ACP.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Viktigt att veta: ska de visa samma innehåll, alltså ha samma tabeller i databasen?
Eller vill du bara ha två olika subdomäner med två installationer av phpBB3 med en och samma databas?
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
niron
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av niron »

Tack för snabbt svar.
Ja tabellerna skall vara stort sätt samma. jag skall använda subdomänen dev. till att "testa" olika mods/addons samt att bygga teman innan jag publicerar på min "main" domän forum.minsida.se

Jag kopiera över hela innehållet från forum. till dev. och än så länge verkar det ok. jag kommer inte att behöva komma åt acp´n fören jag lägger ut dev. live.

Tack för hjälpen.
Mvh Micke
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

"I stort sett samma" kan inte realiseras.
Antingen samma databas och tabeller (kan medföra problemen som Kjell beskrev ovan)
eller
två installationer av phpBB3, den ena en testinstallation (med egen databas eller egna tabeller i samma databas)och den andra en "live"-installation (med egen databas eller egna tabeller i samma databas).

Vissa moddar kräver att du loggar in i ACPn för att aktivera dem och göra vissa inställningar som du säkert vill testa.
I detta fall skulle jag rekommendera två åtskilda installationer, med var sin databas.
Om du jobbar noga och utför allt enligt ett mycket bestämt schema som du alltid följer kan du testa moddar i test-installationen och om allt fungerar som det ska behöver du sedan bara ladda upp samma moddade filer till live-installationen och köra databas-uppdateringen.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Det går att göra... men är mycket krångligt (och i detta fall inte så genomtänkt... förklarar närmare).

Vi har satt upp hela tre forum som delar vissa tabeller och har "privata" tabeller för annat, men det handlade om tre forum som var i drift. Dvs. ändringar i någon del om påverkade databaser som delades, var tvunget att genomföras på alla tre forumens filer samtidigt...

Att sätta upp ett devel-system och ett live-system med delvis delade tabeller faller om en mod kräver modifiering av en tabell som är delad. Då måste du lik väl ändra på live-systemet innan du testat modden.

Jag rekommenderar dig att:
  1. Hålla filer och databas separata mellan live och devel.
  2. Sätta upp en devel-site med en "just nu"-bild av din live-site.
  3. När du testat en modul så får du:
    1. Om det var det du vill ha, göra jobbet med din live-site som blev bra på din devel.
    2. Om det inte vart bra, back tillbaka din devel-site igen.
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
niron
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av niron »

Oj. tack igen. jag det blir nog lättare att gör en ny dev. installation än att köra dom ihop.

sen är det väl "bara" att flytta över dom "moddad" filerna till live servern, men hur är bäst att köra över databas filerna,
eller räcker det med ta en dump av ex. min dev. Phpbb_config + dom om det nu är fler delar av databasen som uppdaterats.
eller går det att ta en hel "dump" av data basen och lägga till den på live sidan. vad häder med den gamla ? skrivs saker över.
eller finns det uppdaterings funktion i phpadmin.

Tack igen.
Mvh Micke
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

DB:
Nej ... inte dumpa över dev-databasen, då är allt annat borta i värsta fall.
Du behöver ju bara köra db-delen av modden på live-forumet.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
niron
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av niron »

Tack, skall kasta mig över detta nu tack för hjälpen igen.
Skriv svar