har en phpbb 3.0.4 forum (inga mods) på en host med mysql 4 och ska flytta den till en ny host som har mysql 5
Har läst igenom Kjells guide under frågor och svar men jag går igenom allt steg för steg så får ni en klarare bild över mitt problem
jag är inte mycke erfarenhet av SQL så
för att underläta arbete så har jag satt upp en lab miljö lokalt med WAMP
nyaste WAMP innehåller
* Apache/2.2.11 (Win32) PHP/5.3.0
* MySQL klientversion: mysqlnd 5.0.5-dev - 081106 - $Revision: 1.3.2.27 $
* PHP-tillägg: mysqli
nya hosten har,
PHP version 5.2.8
MySQL version 5.0.89-community
PHP version 5.2.8
steg 1. Stänger ner forumet
steg 2. gör en backup på databasen (440 mb utan komprimering)
steg 3. göra backupp på samliga forums filer
Steg 3. skapa ny databas i lab miljön med Kollation för MySQL-uppkoppling: latin1_swedish_ci (vet itne hur viktigt latin1_swedish_ci är)
Steg 4. importerar gamla databasen med BigDump
Steg 5. lägga upp forums filerna i lab miljön och konfigurera config.php med nya uppgifterna
Steg 6. gamla forumet hade problem med att äldre posts inte hade äåö sedan en tidigare uppdatering, så jag åtgärdar det med hjälp av Kjells post http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=23&t=7380
Steg 7. ny backup
Steg 8. och det är här problemen uppstår plockar hem mysql_upgrader.php för 3.0.4 och kör den och högst upp står det
Kod: Markera allt
Notice: Undefined variable: phpbb_root_path in C:\wamp\www\forum_02\mysql_upgrader.php on line 25Steg 9. kör SQL uppdatering jag fick från mysql_upgrader.php och stöter på första problemet
#1091 - Can't DROP 'group_legend_name'; check that column/key exists Kod: Markera allt
DROP INDEX group_legend_name, Steg 10. nästa problem nästa stop efter jag kör listan igen är
#1283 - Column 'post_text' cannot be part of FULLTEXT index så skulle uppsaktta all hjälp jag kan få
/Peter