Databasdump, vad kan göras med den?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Databasdump, vad kan göras med den?
Om en person kommer över en databasdump från mitt forum, hur mycket skada kan den personen göra på mitt forum då? Alltså om jag lagrar en dump på USB-sticka som jag sedan tappar på tunnelbanan.
Re: Databasdump, vad kan göras med den?
Kan se alla inlägg, PM etc, men för att komma åt forumet så måste dom kunna knäcka lösenorden för exempelvis admin och det är inte lätt, har inte hört att någon har klarat det än.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Det är ju bara å byta lösenordet i db:n.... Mer ingående om hur man gör det vill vi nog inte förklara, så att ingen får för sig nåt. 
Peetra, vart står det vilken server, databas och lösenord till den i databasen? det ligger i config.php 
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Jag antog att man skapar om forumets filer. Summa summarum, backup i sin nyckelring är ingen bra ide. 
Jag ser väl att om man är "lite mer driven" kan använda backupen till att sätta upp en "klon" och sedan få trafiken från medlemmar att hamna hos "sin egen server".
Efter det kan man be folk att skicka in data på något sätt... en del är blåögda och gör som de blir tillsagda.
Jo, man borde inte kunna se att "det är något som inte stämmer"... men det kan ju vederbörande säga beror på en krasch, och att det är just därför de måste få tag i saknad data.
Så man bör nog göra som de flesta gör når man "tappat" data... meddela medlemmarna och tala om vilka åtgärder som man bör vidta. Samt tala om att "vi kommer aldrig be om ditt lösenord".
/marcus
Efter det kan man be folk att skicka in data på något sätt... en del är blåögda och gör som de blir tillsagda.
Jo, man borde inte kunna se att "det är något som inte stämmer"... men det kan ju vederbörande säga beror på en krasch, och att det är just därför de måste få tag i saknad data.
Så man bör nog göra som de flesta gör når man "tappat" data... meddela medlemmarna och tala om vilka åtgärder som man bör vidta. Samt tala om att "vi kommer aldrig be om ditt lösenord".
/marcus