problem med kryptering i adminsystemet

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Yvonne
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-10-17 18:15
Svar: 0

problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Yvonne »

Har ett besvärligt problem och har nu panik! Är det någon som kan hjälpa?
Problemet är att man inte kan komma in på vårt forum och felmeddelandet "HTTP 500 - Internt serverfel" visas istället för forumet.

Det här svaret får jag från Loopia när jag är i kontakt med dem och de hade startat om forumet åt mig:
Forumet är återställt och fungerar och den enda orsaken jag kunde se är att
någon försökt slagit på någon typ av kryptering i administrationssystemet.


Hur undviker jag att det händer igen? Kan det vara ett virus/trojan som spökar? Efter att det startades om så har jag själv inte varit inloggad varken som registrerad användare eller administratör. Och idag när jag skulle in på forumet så har det hänt igen, Forumet är borta och snart mitt förstånd också :? !!!

//Yvonne
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Marcus »

Jag tycker det låter som om Loopia upptäckt att du har bristande säkerhet på någon av dina filer (har för mig att de hanterar det problemet så).

Med bristande säkerhet menar jag att du har en fil som har fått filrättigheter som medger skrivning till filen av vem som helst.

Kolla på dina filer via FTP-klienten, och ändra så inte skrivrättigheterna är för övriga.

Detta är ett system man brukar ha ihop med PHP av typen SuPHP, som jag har för mig att Loopia kör. (SuPHP innebär att PHP-koden körs som om det är kontoägaren som kör det, och förenklar till exempel när man vill hantera filer via HTTP-gränssnitt. Om man då har satt skrivrättigheter för andra än ägare så brukar HTTP-server välja att kasta ut en HTTP/500 för att inte riskera att något händer med dina filer.

T.ex. så uppmanas man vid installation av phpBB3 att sätta vissa filer och kataloger till att ha skrivrättigheter för alla... men på en SuPHP-server så krävs det inte, utan räcker bra med att ägare har skrivrätt och övriga behöver i praktiken inte några rättigheter alls (även om man säkert ändå kör på läsrättighet där).

/marcus

PS!
Om det är frågan om att du slagit på kryptering och SSL-hantering via ACP på ditt forum, så kan du faktiskt ändra det via databasen. Men jag tror mer på SuPHP och skrivbehöverigheten.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Yvonne
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-10-17 18:15
Svar: 0

Re: problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Yvonne »

Tack Marcus, men problemet är inte rättigheterna alla är satta till 755. Jag kommer inte åt forumet överhuvudtaget kan alltså inte ta mig in och göra någonting via acp. Ser överhuvudtaget inte forumet alls mer än via ftp'n. Jag är den enda admin och var inte inloggad när det hände.
Kunde jag så skulle jag själv starta om forumet *suck*
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Marcus »

Om det hände efter att du gjorde något i ACP, så kan du rätta till det genom att ändra på det direkt i databasen.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Yvonne
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-10-17 18:15
Svar: 0

Re: problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Yvonne »

Nej, jag gjorde ingenting i ACP och kommer heller inte åt databasen! :(
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0

Re: problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Marcus »

Loopia har, som så många andra webbhotell, phpMyAdmin installerat. Via det kommer du åt databasen.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Yvonne
Ny medlem
Ny medlem
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-10-17 18:15
Svar: 0

Re: problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Yvonne »

Tack Marcus för att du tog dig tid :)
Men Loopia måste starta om forumet åt oss. Vad jag än gör så får jag bara meddelandet att jag inte har behörighet/rättighet :evil: Ändå har jag full rättighet *suck* ger upp fast bara tillfälligt :geek:
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 3281
Blev medlem: 2007-06-09 22:38
Svar: 0

Re: problem med kryptering i adminsystemet

Inlägg av Peetra »

Du talar om att starta om, b ara du kunde. Det kan du, vi har många supporttrådar här. om hur du startar ett forum. Om du har bara ett fåtal medlemmer och eller inlägg, så lönar det sig att ta kontrollen från början och göra det helt själv. :ugeek:
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst