Fråga om att importera nyheter till forum

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Fråga om att importera nyheter till forum

Inlägg av Admin.epilepsiforum »

Nu ska jag ställa en nybörjarfråga för jag är inte så himla hemma på det här. Om jag vill importera nyheter från externa sajter till mitt forum måste jag då koda detta själv eller räcker det att lägga in en mod typ RSS? Skulle vilja lägga upp nyheter om epilepsi i mitt forum från t.ex. tidningar o.s.v. Jag har läst tråden om RSS-mod här men jag fattar inte vad den gör. :oops: Ungefär så kunnig är jag.

Måste det göras manuellt, går det att koda eller finns det nån mod som kan göra detta åt mig? Jag vill att nyheten ska visas i en egen tråd om jag lägger upp en kategori nyheter tillsammans med första meningen eller nåt sånt. Går det att få till nåt sånt eller är det avancerad egen programmering som krävs för detta eller är det bara att lägga upp en tråd för varje nyhet själv manuellt?

Om denna tråd ligger på fel ställe får gärna någon flytta på den till ett mer passande ställe.

Tacksam för svar.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Fråga om att importera nyheter till forum

Inlägg av Kjell »

Det här är en modd fråga.
Ja, du måste ha en modd som läser in från andra ställen och det finns för online nyheter, men är osäker om någon har skapat så man kan få det som en tråd, det fanns för version 2
Mitt förslag är att söka på "phpBB news RSS" eller dylikt på kända forum och google, eller om någon annan här i forumet vet något som inte jag vet...
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Tack så hemskt mycket för det snabba svaret. Då vet jag i alla fall vad jag ska börja leta efter :!: :)
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Om du tänker ta in från flera olika platser, så måste de ju ha RSS-feed också. ;) Om du vill ha bara vissa sorters nyheter från de platserna, så måste du kunna välja vilka du ska ha, jag vet inte, det kanske finns möjlighet att välja att bara vissa grejs med några nyckelord postas?

Om du tänkt posta nyheter om epilepsi från flera olika ställen, så tror jag att det är lättare att göra det manuellt. Men har du en bra plats därifrån du får en fin RSS, så kan du ju göra både och. POsta de som är enstaka från sidor här och där för hand och ta den RSS-feed som finns. :)
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Jag använder lastRSS autoposting bot i ett av mina forum
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Admin.epilepsiforum
Aktiv medlem
Aktiv medlem

tack för era svar båda två, jag får kolla vidare på detta. Mycket att lära men kul att försöka utveckla forumet litegrann i alla fall!
Skriv svar