Skillnader mellan olika forum. Vad bör man tänka på?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Svar: 0

Re: Skillnader mellan olika forum. Vad bör man tänka på?

Inlägg av Kjell »

Det är inget svårt att ha samma forum (php filer), men ha olika teman (utseenden) beroende på vilken domän man går in på, standard är låst till ett tema för gäster, men det går att låsa upp. För övrigt håller jag med dig Holger.

Edit: det går också att visa den delen som berör respektive domäns forum genom att använda viewforum.php, då är det det som visas först, exempel på det är så här phpBB 3 - Support
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Larry
Medlem
Medlem

Inlägg av Larry »

Har nu bestämt mig för att köra på ett helt nytt forum som ska finnas tillgänglig på fordonsforum.se. Och där tänkte jag då att självaste forumet ska landa på fordonsforum.se/forum ???

Jag har laddat ner phpBB3.zip samt det svenska språk & bildpaketet. Sedan har jag extractat phpBB3.zip för att klistrat in språkmappen "Sv" där man äver finner språkappen "En" - samt samma proccedur för bildpaketen där jag klistrat in det svenska "sv" bredvid "en" i mappen "imageset" på prosilver och subsilver2.
- Har jag gjort detta rätt då?? Eller helt fel - och skulle ha gjort installationen via en administrationspanel i ett senare skede istället??

Hur går jag sen tillväga då jag gjort klart allt med domännamnet och webhotellet på one.com?
- Det ska tankas upp på något sätt - men finner man något alternativ i adminsistrationspanelen på one.com eller liknande för att göra detta eller har man någon slags ftp-adress som man kan komma åt och tanka upp?? Jag är som sagt helt ovetandes om hur detta funkar...

Ska då phpBB3 tankas upp som en mapp eller ska jag nu packa ner detta igen efter språkändringarna och sedan ladda upp phpBB3 som en zip - för att sedan extrakta på servern?

Ojoj - man kanske tar sig vatten över huvudet nu..
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare
Svar: 1

Inlägg av Holger »

Larry skrev:Och där tänkte jag då att självaste forumet ska landa på fordonsforum.se/forum ???
Onödigt att ha forum på forum.
Lägg forumet direkt i fordonsforum.se
Larry skrev:Jag har laddat ner phpBB3.zip samt det svenska språk & bildpaketet. Sedan har jag extractat phpBB3.zip för att klistrat in språkmappen "Sv" där man äver finner språkappen "En" - samt samma proccedur för bildpaketen där jag klistrat in det svenska "sv" bredvid "en" i mappen "imageset" på prosilver och subsilver2.
- Har jag gjort detta rätt då?? Eller helt fel - och skulle ha gjort installationen via en administrationspanel i ett senare skede istället??
Perfekt! Och du är novis säger du?
Larry skrev:Hur går jag sen tillväga då jag gjort klart allt med domännamnet och webhotellet på one.com?
- Det ska tankas upp på något sätt - men finner man något alternativ i adminsistrationspanelen på one.com eller liknande för att göra detta eller har man någon slags ftp-adress som man kan komma åt och tanka upp?? Jag är som sagt helt ovetandes om hur detta funkar...
One har skickat dig ett mail med alla koder.
Där står även FTP-adress och login!
Det gör du enklast med program som t.ex. FileZilla eller liknande.
Larry skrev:Ska då phpBB3 tankas upp som en mapp eller ska jag nu packa ner detta igen efter språkändringarna och sedan ladda upp phpBB3 som en zip - för att sedan extrakta på servern?
Ladda upp filerna direkt. Inte som ZIP-fil.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Eh, vänta lite ... är fordonsforum.se ledigt? Tror inte det ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Jo, eller kanske snarare nja... fordonsforum.se är nästan ledigt.

Det är inaktiverat i avvaktan på radering.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Vilket kan hända när som helst eller aldrig ...
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Greger
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Greger »

Starta forum är lätt, men att genomföra uppdateringar, modda det.
Spendera timmar på att besvara frågor, det kostar. Nästan en halvtidstjänst att sitta vid datorn.

one.com har begränsad trafik, så en egen server är nödvändig om forumet är välbesökt.

Att fortsätta med egetforum är det bästa i ditt fall.
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Nej, om man vill bedriva ett seriöst forum är egetforum aldrig ett alternativ.
Det passar ju inte alls till de snygga sajter och domännamn som Larry har.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det låter som om herr Greger själv kör egenforum eller får del av pengarna :mrgreen:
Att One har begränsningar är en sak, men för det delen så behöver man inte ha en egen server, sedan så vore det kul å veta vilka frågor man ska svara på när det gäller moddar som är upp till en halvtidstjänst???
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
egetforum.se
Gammal medlem
Gammal medlem

Inlägg av egetforum.se »

Holger skrev:Nej, om man vill bedriva ett seriöst forum är egetforum aldrig ett alternativ.
Det passar ju inte alls till de snygga sajter och domännamn som Larry har.
Kan du utveckla detta? EgetForum har en mängd seriösa och stora forum som har sin egen domän och vår phpbb3 installation är gjord så man lätt kan modifiera i template filerna.
Administratör för EgetForum.se
Användarens profilbild
Holger
Support - Ledare
Support - Ledare

Inlägg av Holger »

Nej, det kan jag inte utveckla.
Holger Gremminger
Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Tycker vi slutar med "pajkastning", saklighet vinner alla på. Både den som ger kritik och den som får kritik, man kan utvecklas av kritik... om den är saklig.

Enligt vad jag förstår så finns det multiforum och multiforum, och just Egetforum.se har väl jobbat med att göra sitt alternativ bättre och bättre.

Jag vill inte att denna tråd fortsätter på den inslagna linje, om den inte blir mer saklig.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar