SMS dödar!
Moderator: Moderatorgrupp
SMS dödar!
Det här är ingen nyhet, men trots det använder många telefonen vid bilkörning och framförallt är faran störst då man använder telefonen till att sända och läsa SMS.
Jag har använt dator i bilen under många år, för att få rapporter från ett helpdesksystem, men ska man svara så stannar man bilen och svarar när det är mest lämpligt, varför ska man inte kunna göra det när det gäller SMS?
Jag skickar inga SMS själv då jag har vetat om faran med det, men att man blir 91% sämre bilförare var en skärmande siffra, vid en testkörning så konstaterades att man kunde bara köra 14.5 Km/tim för att kunna hantera bilen och SMS' a... skulle det då inte gå snabbare att stanna och skriva och sedan kunna öka farten på nytt?
Kolla den här sidan.. http://drphil.com/shows/show/1152/
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
- egetforum.se
- Gammal medlem

Re: SMS dödar!
Numera försöker jag stänga av telefonen när jag ska ut och köra bil.
Det är inte livsfaran för er själva som oroar mig ... ni är en livsfara för flera hundra ANDRA trafikanter!
Ursäkta, men sånt här reagerar jag starkt på ...
I Tyskland får mobilen endast användas med handsfree. SMS är uteslutet på så sätt.
Får mobilen inte ens användas med handsfree i Spanien?
Ingen support via PM!
Ordet NI används idag inte till en person utan till fleraHolger skrev:Är ni helt vansinniga?
Ingen support via PM!
Vet inte hur många gånger jag har trott att dom som kör har varit fulla, men då man har tagit mod till sig och kör om så sitter dom där och knappar och tycker att "mjölken är viktigare än ett (flera) liv".
- egetforum.se
- Gammal medlem

Skulle tro att Tyskland och Spanien har liknande lag, man får endast använda mobilen med en riktig handsfree (handfree med en kabel är inte tillräckligt). Man får alltså inte hålla i den eller sms:a med den.Holger skrev:SMSa medans man kör? Är ni helt vansinniga?![]()
Det är inte livsfaran för er själva som oroar mig ... ni är en livsfara för flera hundra ANDRA trafikanter!
Ursäkta, men sånt här reagerar jag starkt på ...
I Tyskland får mobilen endast användas med handsfree. SMS är uteslutet på så sätt.
Får mobilen inte ens användas med handsfree i Spanien?
Det du menar måste vara öronsnäcka, eller är jag ute och åker nuegetforum.se skrev:(handfree med en kabel är inte tillräckligt)
- egetforum.se
- Gammal medlem

Är du verkligen säker på detta? Engelsk-språkig källa? Handsfree har oftast kabel mellan snäcka / haedset och luren.egetforum.se skrev:Jo, det måste vara så att säga helt kabellöst, en öronsnäcka med kabel till telefonen är inte tillåtet.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Ingen support via PM!
Det är som vanligt inte helt bevisat att bluetooth-headset dödat, men öron/huvud cancer har ökat kraftigt dom senaste tio åren... men det kan ju bero på att man tittar för mycket på naturen *ironi*.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/