Privat forum
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Privat forum
Håller på och leker lite och har nyss knåpat ihop ett forum.
Det jag undrar är om man kan göra forumet helt privat?
Jag har hittat funktionen "Bannlys IP-adresser".
Man man där skriva nån formel så att ALLA IP-adresser blockas? (förutom undantagna IP-adresser då givetvis)
Re: Privat forum
* Gäster och Robotar ska inte vara med i kattegoribehörigheterna.
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Om man bannar med tex * eller **.***.*** eller så, så borde alla bannas? Ett annat snabbt sätt är att radera användaren "Anonymous" Det hindrar alla mänskliga gäster från titt på forumet utan att vara inloggad.
Jag håller dock med Kjell om att det är bättre att ta sig lite tid och justera behörigheterna.
Jag testade med *.*.*.* igår, men det fungerade inte...Om man bannar med tex * eller **.***.*** eller så, så borde alla bannas?
En * räckte...
Tack för hjälpen
Att banna alla IP-adresser, utom de som man undantar, kan ställa till det... Vad händer om någon byter IP (både via dynamisk IP och via att man inte enbart använder en dator), värsta senario... om den som är admin får nytt IP.
Du kanske har fast IP från din ISP eller så är det en lokal server men den exponeras mot Internet (dvs. dina undantag ingår i det lokala nätverket). Dvs. du drabbas inte av det... men för andra kan det vara bra att tänka på.
/marcus
Anledning: Behöver ju inte citera, min text står ju där uppe... ;-)
Vad mer irriterande är om man är borta hos någon och lånar en dator.
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
* Lås ute Robotar och Gäster från alla kategorier.
* Använd robots.txt, de goda robotarna beaktar den.
* Stäng av registreringen, och hänvisa till att man får be om ett konto hos Admin.
* Lägg till "ACP Add user"
* Lägg in kod som "kastar" sådana som besöker sidor som innehåller saker till "loginsidan".
/marcus
Jag kan helt enkelt inte låta bli att komma med en liten avstickare: Jag kopierade in min översättning för den MODden till skaparens tråd på STG-forumet just under den gångna dagen.marcus skrev:* Lägg till "ACP Add user"
Görs inte det automatiskt om man som oinloggad försöker se en sida som kräver inloggning?marcus skrev:Min lösning för att få privat forum är:
* Lägg in kod som "kastar" sådana som besöker sidor som innehåller saker till "loginsidan".

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
/marcus