Posta inlägg, problem

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
openuptheworld
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Posta inlägg, problem

Inlägg av openuptheworld »

Hej igen!

Nu har jag fått upp min hemsida, jag ska till och lägga upp mitt forum, dock har jag stött på lite problem.

När jag försöker använda mitt forum till att skicka inlägg så blir det fel, när jag har skrivit färdig inlägget och ska skicka iväg det så kommer jag bara till en blank sida, meddelandet sänds inte, men jag får ingen felruta eller ingenting. Bara en vanlig blank sida och i webbadressen står står det:

http://www.openuptheworld.se/Forum/phpB ... 5d6cae&t=3

Däremot går det att posta, om man skriver utan tecken ÅÄÖ.
Alltså gav det mig lite mer på felsökning, det måste vara fel på språkkodningen?

Jag har kollar runt lite på nätet och i försök om att hitta folk som haft liknande problem. Det enda jag kan tänka mig som kan vara fel är i databasen Mysql. Där står det som Kollationering: "latin1_swedish_ci"
Kan det vara så att jag ska använda mig av någon sort unicode? som te x. UTF-8 ? text "utf8_bin"?

Jag pratade med en tjej på kundservice, hon bad mig exportera tabellen som en fil(jag testa på forum_perms tabellen eftersom det är forument jag har prolem med), jag gjorde det och sparade det som en .sql fil och tog bort den gamla, laddade upp den igen, fast med en UTF8 codning, istället för en svensk.
Jag fick tillbaka följande:

Importen har avslutats korrekt, 2 frågor utförda.

SQL-fråga:
-- phpMyAdmin SQL Dump
-- version 2.10.1
-- http://www.phpmyadmin.net
--
-- Värd: s117.loopia.se
-- Skapad: 12 januari 2009 kl 16:22
-- Serverversion: 5.0.45
-- PHP-version: 5.2.3
--
-- test1
--
SET SQL_MODE = "NO_AUTO_VALUE_ON_ZERO";# MySQL returnerade ett tomt resultat (dvs inga rader).
--
-- Databas: `openuptheworld_se`
--
-- --------------------------------------------------------
--
-- Struktur för tabell `forum_perms`
--
CREATE TABLE `forum_perms` (
`group_id` INT( 10 ) NOT NULL DEFAULT '0',
`forum_id` INT( 10 ) NOT NULL DEFAULT '0',
`read_forum` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '1',
`post_replies` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '1',
`post_topics` TINYINT( 1 ) NOT NULL DEFAULT '1',
PRIMARY KEY ( `group_id` , `forum_id` ) ,
KEY `post_topics` ( `post_topics` )
) ENGINE = MYISAM DEFAULT CHARSET = latin1;# MySQL returnerade ett tomt resultat (dvs inga rader).
--
-- Data i tabell `forum_perms`
--
Däremot verkar det fortfarande vara i "latin1_swedish_ci" när jag kollar i radstatistik kolumnen. Ingen förändring alltså? vad gör jag för fel?

Jag är total amatör när det gäller det här med olika språkkodningar och hela mysql är nytt för mig. Jag vet inte ens om felet ligger här, men det är det enda jag kan tänka mig.
Ni är lite duktigare än mig på det här, så förhoppningsvis ska vi väl kunna lösa det tillsammans!

Adress till Forumet:
http://www.openuptheworld.se/Forum/phpBB3/index.php
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Posta inlägg, problem

Inlägg av Marcus »

Problemet med att man får en vit sida när man skriver inlägg som innehåller ÅÄÖ men inte annars har vi stött på tidigare. (Finns flera tråder om det)

De gångerna har det varit att det är förlite minne för PHP att jobba i. Detta går på de flesta webbhotell att justera, via ett tillägg i .htaccess eller på något annat sätt.

I .htaccess lägger du till följande rad överst:

Kod: Markera allt

php_value memory_limit 24M
Gärna mer än 24, men det finns så klart en fysisk gräns. Prova med 32 eller 64.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

^då det var hindrat på ett hotell att via .htaccess mixtra, så lyckades användaren få grejen att funka genom att sist i config.php lägga till

ini_set("memory_limit","32M");
Komihåg att ha backup på den filen, det är forumets hjärta. ;)
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Och på andra webbhotell så måste man anropa en mappa där man lägger sin egen php.ini, men just Loopia som nämndes i frågan tror jag tillåter .htaccess. :D

/marcus

openuptheworld
Ny medlem
Ny medlem

Haha helt otroligt va underbara ni är! :D
Blir lite förvånad att folk är så hjälpsamma, blir alltid lika glad av sånt!

Jag hade nämligen problem med filen .htaccess från början när jag la in forumet.
Då blev det, "The page cannot be displayed, IIS Password
There is a problem with the page you are trying to reach and it cannot be displayed. It is most likely that configuration files for this url are corrupted."
Det är exakt samma sida som innan. Då letade jag efter personer med samma problem, de sa att man skulle ta bort filen .htaccess ur rootkatalogen, det var ändå bara en extra grej för säkerhet men ej nödvändig, gjorde det och vips så fungerade hemsidan.

Nu har jag återigen lagt till filen(fast den skapade problem förut) och ändrade första raden till
"php_flag memory_limit 32M".
Dock kommer jag fortfarande inte in på sidan, det står "IIS Password, the page cannot..."

Förvirring är väl bara förnamnet.. Jag pratade även med Kundservice igen, dom skrev såhär:
"Vid närmare felsökning så fick jag fram nedanstående felmeddelande:

PHP Fatal error: Allowed memory size of 8388608 bytes exhausted (tried to
allocate 1572864 bytes) in
\\172.21.204.202\webvol10\oa\8cjzad7bkn2kxrq\openuptheworld.se\public_html\F
orum\phpBB3\includes\utf\data\confusables.php on line 1
Så det jag kan rekommendera för att lösa problemet är att flytta domänen
från Windows till UNIX och sedan ställa in "php_flag memory_limit 32M" i en
.htaccess-fil i rot-katalogen på FTP-kontot.

Vänligen återkom om några funderingar dyker upp"
Vadå? ska jag flytta hela domänen från windows till unix nu helt plötsligt? eh? känner mig som en korkskruv här.
Ni som kan det här... hjälp please?
Tack på förhand!
Mvh/Andreas
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

htaccess-filen är en Apache-grej och funkar inte med IIS. På deras UNIX-servrar kör dom Apache och då kan du ställa in mängden minne med .htaccess, men på deras Win-servrar använder dom IIS och där finns inte den finessen.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
openuptheworld
Ny medlem
Ny medlem

Tack tumba25!
Då borde min domän ligga på en windows server alltså?
dom sa att det kostade 200kr att göra om till unix.

Kan man ändra minnet i php:n på något annat sätt? i någon annan fil?
Varför verkar det inte vara fler personer med samma problem? Jag sökte lite och hittade några med ganska liknande problem, men inga som direkt löste problemen. hmm... sista frågan, finns det risk med några andra komplikationer el. svårigheter genom att dom flyttar över till unix?
Tack! Mvh/Andreas
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Jag tycker att du ska flytta till en UNIX-server.

Det är många som haft problem med för lite minne.

Min erfarenhet är att php i allmänhet fungerar bättre på *nix än på Win, så där borde det inte bli några kompikationer. Det du antagligen måste titta över är filrättigheterna så att php har rätt att skriva till vissa cache/, files/, images/avatars/upload/ och store/. Men bara läsrätt till resten, beroende på vilken användare php körs som.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Peetras tips borde fungera, då ändring i ett givet PHP-skript är möjligt både på Apache och IIS.

Brasklapp: Loopia kanske inte tillåter ändring av memory_limit alls på sin IIS-tjänst. Då skiter det sig... och då blir det till att byta kontoslag till UNIX.

Betänk dock några saker, byter du konto så kommer några tjänster hos Loopia upphöra att fungera. Men du kanske ändå inte använder dessa. ASP, ASP.NET, Access är några av dem.

/marcus

Skriv svar