Uppgradering av PHPbb 3.0.0

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Uppgradering av PHPbb 3.0.0

Inlägg av NilleU »

Hejsan,

Det första jag gjorde när jag installerade PHPbb 3 var att installera några mods (förstås). Den här automatiska uppgraderingen som jag rekomenderas göra, kommer inte den gå in och byta ut filer som jag lagt in mina mod på? Eller har jag missuppfattat?
Allt om Thailand: bo, lev, och res. Thailandsforum visar vägen.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Uppgradering av PHPbb 3.0.0

Inlägg av Kjell »

Hmm, har inget minne av att du kör moddar, ändring i tema vet jag om, overall_header och overall_footer eller?

EDIT: Jo, nu kom jag på att du har en SEO mod, den kan du få åka på att få göra om, det har hänt lite sedan 3.0.0
Vet inte om du behöver den, för google och många andra sökmotorer klarar av att indexera från phpBB3.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Tjena Kjelle,

Ledsen att jag dröjde. Det verkar som om jag ändrat i inställningarna och fick ingen alert när du svarade.

Ok då var det som jag misstänkte.

Jag tror SEO modet jag använder är jättebra. Det hände ganska mycket i trafikväg efter jag installerat det och det var relevant sådan. Det räcker ju inte att google bara spidrar forumet man skall ju mata dem med nyckord på rätt ställen med :)

Är det viktigt att uppgradera till senaste PHP versionen?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

mmm, jag tror själv att Handymans SEO modd är överflödig, medans Highway of Life's modd 'Advanced Meta Tags MOD' fungerar i 3.0.4 med en förändring för svenska tecken. och sökmotorena behöver inte html, för phpBB3 fungerar fint att söka efter texter i från exl. google.
Men jag ser inte att någon av dom arbetar vidare med dessa, och du behöver oavsett uppgradera ditt forum.
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Ok, då lägger vi en följefråga till detta...

- Kan man göra uppgraderingen manuellt?

I så fall kan man ju se till att de gamla modsen ligger kvar, de som kan. Det verkar ju helsnurrigt att varenda minsta uppgradering är nödvändig. I så fall känns det som om man kan lägga ner hela modd biten och bara köra ett rent forum men hur kul vore det då?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Vist kan man uppgradera manuellt.
Jag gör det på mitt eget forum och många andra, har dock stött på moddar som inte fungerar som dom borde och har varit tvungen att ändra i dom.
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Ok klockan 19 smäller det då vi gör uppgraderingen! Tjohooo!

Jag håller nu tummarna för att SEO modet inte ställer till det för mig. Minns att jag gjorde ändringar i htaccess filer... Det är det som oroat mig att när man kör uppgraderingen 3.0.4 att det hänger sig pga SEO modet. Du har också övertygat mig om att byta SEO mod om det slutar att fungera.

SEO modet gjorde sjukt mycket i ranking för mitt forum. Det var för mycket annat skit ivägen i titlen annars. Finns det bättre mod säger jag bara Yipeeee!

Tach Kjelle!

Nille
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

NilleU skrev:Ok klockan 19 smäller det då vi gör uppgraderingen! Tjohooo!
Det är bara att hålla tummarna ;) Jag själv brukar göra det på morgonen på lördagar, då är det minst trafik, det är bara Israeler som brukar surfa då :) (dom har arbetar på lördagar)
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Smart ide det med Lördagsmornar.

Det fungerade inte, min kollega JojjeJ (jjonnson) får ett 404 error när han kör installationen. Jag vet att jag haft vissa redirect problem på forumet tidigare men nu är det kört ser jag. Vi kommer ju inte vidare.

Måste ta bort SEO moddet. Tror du det kan vara ändringarna vi gjorde i htaccess filen som gör detta?
JojjeJ
Medlem
Medlem

Inlägg av JojjeJ »

Hej Kjelle!

Det som bekymmrat mig är just redirictproblemen....
Vet du om det finns några problem med _ tecken här i tidigare versioner....

Skulle det hjälpa om vi valde att köra manuell uppgradering, skulle ju helt se att det funkar med den automatiska men vi ligger ju fortfarande på 3.0.0 och behöver upp till 3.0.4 ....

Jag vill ju heller inte hamna i en sits där jag ersatt allt och sedan pga redirectproblem inte kan köra installscriptet...
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Hmm, har för mig att det var något med tecken... men jag kör inte själv Handymans SEO modd, sök i den tråden på STG.
Ett förslag är att modda om 3.0.4 på sidan om först eftersom det är ett stort steg mellan 3.0.0 och 3.0.4, det tar inte så lång tid att göra det. men era planer på att fixa en konvertering på 15 minuter tror jag var Nilles ide :)
JojjeJ
Medlem
Medlem

Inlägg av JojjeJ »

Hej igen Kjelle!
Mmmm 15 minuter var nog både Nille och jag.... :oops:

404 problemet är borta nu, så nu står vi i startgroparna att köra igen med uppdateringen!

Vi har funderingar kvar på några punkter dock som vi hoppas du kan hjälpa oss med eller tycka till på.

Vi överväger att köra en ren 3.0.4 eftersom vi fattar det som att denna mer eller mindre bara kommer att knyta ihop ny version med existerande databas.
Detta skall tydligen göras genom att skjuta upp alla filer direkt i forumkatalogen förutom config.php
Och sedan skall filen update.php köras

Vi vill ju dock ha hängslen och livrem så,
Eftersom denna metod mer eller mindre skriver över alla filerna så är frågan...
Om det blir problem kan vi då bara skjuta upp dom gamla filerna som vi backat upp via ftp och sen är vi tillbaka där vi startade?

Ett annat förslag som vi sett:
Kör phpBB-3.0.0_to_3.0.4.zip från phpBB 3.0.4 - Changed Files

Vad anser du är rätt att göra här?

Stoppar installen sig själv om den ser att något är galet, ex om en installation försöker göra för stora hopp eller något annat är fel och låter oss gå tillbaka till grundläget igen?

Annat vi bör tänka på?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Det är inte bara jag som har support i det här forumet :mrgreen:

1. Backup av alla filer (två backuper är mer än en :) )
2. Backup på databasen, en hel backup och en delad backup, se i phpmyadmin hur stora filer ni kan importera, rekommenderar GZIP.
3. Nollställ .htaccess (ni har redan en backup)
4. Kör över alla nya filer från hela paketet förutom config.php (så som ni nu planerar)
5. Kör filen <forumrot>/install/database_update.php
6. Töm cachen

Nu borde forumet fungera utan moddar.

1. Lägg in Handymans SEO mod, där ingår .htaccess filen.
2. Lägg in Loggan från backupen
3. Lägg tillbaka css filerna, har för mig ni har ändringar där.
4. Kopiera ändringarna som ligger i overall_header.html och overall_footer.html (använd inte era gamla filer, dom här har uppgraderats.
Alternativt så skulle ni kunna köra den här "prosilver CSS Left Frame Layout" Den kan ha "reklamfältet" på höger sida. och den laddar sidan mycket snabbare än vad tabeller gör.
5. Se till att temat och mallar är uppdaterade i ACP.

Det borde vara allt.

För återgå
1. Importera backupen på databasen (kan få ta den delade beroende på webbhotell)
2. Lägg tillbaka alla filer
3. Töm cachen
4. Uppdatera mallar och teman under ACP (ibland räcker det inte bara att tömma cachen)

Lycka till.

*/ Jag själv skulle redan ha fixat med moddarna och alla filer som ska uppgraderas lokalt, då går det fortrare */
NilleU
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av NilleU »

Du är en ängel Kjelle. Alla forumägare skulle ha sin egen :D

Tack för tippset på prosilver CSS Left Frame Layout den får vi nog lov att överväga!

Just nu funderar vi så det knakar.

Nollställ htaccess antar jag är samma som att byta ut dem mot blanka filer? Jag noterar att det finns htaccess filer lite här och där, behöver vi bara fokusera på den i forumrot foldern?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, det är bara den htaccess filen i roten, det är ju den som är ändrad, eller hur :mrgreen:
Skriv svar