Levonline webhotell + phpbb3 + " = varning

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Rikard Ainz
Medlem
Medlem
Svar: 0

Levonline webhotell + phpbb3 + " = varning

Inlägg av Rikard Ainz »

Address till ditt forum: http://forum.teknikensvarld.se
Vilka teman har du installerade?: Proglass Red (men felet fanns före)
Vilka MODdar har du installerat?: Inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Nej
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0.0
Vilken version av PHP?: 4.4.7
Vilken databasserver använder du och vilken version?: MySQL 4.0.27-standard
Webbhotell/server: Levonline
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: 2.019 installerads av okänd. Uppgr. till 2.22 samt 3.0.0 av mig.
Är detta en uppgradering (t.ex. RC6 till RC7)? I så fall, från vad till vad?: Från 2.19 via 2.22 till 3.0.0
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB RC7)? I så fall, från vad till vad?: Nej
Har du sökt angående ditt problem?: Ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: levonline / citationstecken
Berätta om ditt problem:
Webhotell Levonline med ny (uppgraderad) 3.0.0. Inget moddat.
Vi användning av citationstecken """ skickas man vidare till Levonlines säkerhetssida, med varning om diverse säkerhetsrelaterade saker man inte skall göra.
Jag har skickat brev till dem och jag har ingen aning om det är levonline som har något som spökar, eller om det är något jag kan påverka. jag skriver detta här mest för att höra om någan annan råkat ut för något liknande.
Det sker vid PM eller Post, spelar ingen roll. Submit = Varning.

:roll:
Teknikens Världs Forum - Sveriges största biltidning.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Levonline webhotell + phpbb3 + " = varning

Inlägg av Kjell »

Har aldrig hört om något liknande.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Det är uppenbarligen ert webbhotells säkerhetsinställningar som är inställda på paranoid schizofren. Även vårt webbhotell har filter för diverse ord, inklusive shellkommandon för UNIX, men att blockera "" verkar ju inte riktigt klokt!

Kontakta supporten och fråga om de outsourcat verksamheten till ett dårhus. :)
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
Rikard Ainz
Medlem
Medlem

Inlägg av Rikard Ainz »

Vi har fått svar och problemet är löst.

Vad de gjorde var att de hade kontroll, men inte kollat vad som sker med phpBB3 i sammanhanget.

Ta nedan som ett tips till alla phpbb3 användare på Levonline:
De ändrade i .htaccess och lade till:

Kod: Markera allt

<Files "ucp.php">
SecFilterScanPOST Off
</Files>
Hur det kan påverka phpbb3 i övrigt vet jag inte, men vi har ännu ej stött på ytterligare problem.
Rikard Ainz
Medlem
Medlem

Inlägg av Rikard Ainz »

Jo förresten, Kail,
Paranoid Schizofren är kanske inte helt fel dessa dagar när hotell efter hotell blir hackat.
Jag upplever att vi fick snabb relevant hjälp utan att hacka oss förbi, vilket känns helt rätt.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Homdax skrev:Jo förresten, Kail,
Paranoid Schizofren är kanske inte helt fel dessa dagar när hotell efter hotell blir hackat.
Jag upplever att vi fick snabb relevant hjälp utan att hacka oss förbi, vilket känns helt rätt.
De som blivit hackade har underlåtit att patcha sina servrar och missat säkerhetsreleaser med flera dagar. Man undviker inte intrång genom att ha filter som skiter på sig för ingenting.

Det var väl bra att du fick hjälp snabbt. Jag tror dock säkerhetsproblemen många webbhotell har är att deras personal inte är kompetent nog.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
emilv
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av emilv »

Hej,

Den här tråden är förvisso från början av året men vad jag förstått kvarstår problemet. Jag arbetar som systemadministratör på Levonline och var även den som felsökte det här ärendet. Anledningen till felet var en invecklad regel i säkerhetsmodulen mod_security som vi inte har möjlighet att ändra då det öppnar upp rätt många potentiella säkerhetshål.

Vi använder inte mod_security för att vi själva är långsamma med uppdateringar eller låter säkerhetshål stå opatchade. Vi använder mod_security enbart för våra kunders skull. Det skyddar mot många vanliga säkerhetsluckor, både i deras egen kod och i många färdiga system. mod_security skyddar inte mot säkerhetsluckor i PHP eller Apache, det skyddar mot direkta säkerhetshål i den PHP-kod kunderna lägger upp.

Vi kan inte ansvara för att kunderna håller sina skript uppdaterade. Faktum är att väldigt många inte uppdaterar sin sajt överhuvudtaget trots att det uppdagas nya säkerhetshål i den webbapplikation de kör. Våra säkerhetsregler har hittills visat sig mycket effektivt som skydd; inte mot alla säkerhetshål som finns men i alla fall mot en väldigt stor del av dem.

Hur man kringgår den säkerhetsregel som triggas av phpBB 3 finns dokumenterat i den här tråden samt i följande supportartikel:
http://www.levonline.com/support/suppor ... cle_id=309
tzarenc
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av tzarenc »

Och vart vill du komma?
Skriv svar