Ändra bredd på tema!

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem
Svar: 0

Re: Ändra bredd på tema!

Inlägg av Katrin & Wiggen »

Jag tycker också att jag borde få till det på alla sidor, hur svårt ska det va?

Jag hämtar stilmallar härifrån http://www.phpbb3styles.net/ och ofta finns demo och de sidor fungerar när jag klickar på länkarna så även denna stil. Men kom nu på att jag ändrade color på denna stilmall, vet inte om det gör skillnad? Kunde inte då kolla andra sidorna. Fast jag sparade ju det som skulle sparas och ladda upp det som skulle laddas upp.. nä blir till o få in en ny stilmall och inte göra några ändringar få se om jag får med alla sidor. :?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Utgår från att du ändrade color i någon css-fil. Det ska ju inte påverka mer än färgen ifall det blir något fel med dom andra sidorna då.

Edit: Du ftp'ar väl inte upp allt opackat? I stil med att du klickar på den uppackade katalogen i din ftp-klient och klickar på skicka? Om du gör så måste du manuellt kolla så att alla filer verkligen kommer med.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Det går att ändra färg direkt på phpbb3styles.net så jag har inte ändrat i filerna på forumet sas.
Jag packar alltid upp stilarna innan jag skickar upp till ftp.
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Jag förstår ingenting..
Har tagit ny stilmall där jag kunde se andra sidor på demo. Ladda hem och packade upp, ladda upp på ftp - so far so good.

Sen har jag gått på:
Stilar / Installera den nya stilen
Mallar / uppdatera
Teman / uppdatera
Bildpaket / uppdatera

Går sedan på Allmänfliken/foruminställningar och anger standardstil.

Kollar på forumet och första sidan ser bra ut men inte de andra..!?

Vad gör jag för fel?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Först kan du testa ACP > Allmänt > Rensa forumcachen.

Om inte det hjälper så kolla att alla filer verkligen kom med när du ftp'ade upp dom.
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Jag tror inte att jag kommer åt det för jag har som sagt inte behörigheter till allt..

Jag har en flik som heter ACP_CAT_PBPBB_SEO
underflikar:

ACP_PHPBB_SEO_CLASS
ACP_FORUM_URL
ACP_HTACCESS

Ska jag in dit någonstans?

Hela mappen ska väl upp till ftp? Jag skickar upp hela mappen så alla filer måste ju komma med, kanske någon fil ska ligga någon annanstans?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Om du skickar upp hela mappen upp-packad med ftp så händer det ganska ofta att någon eller några filer missas. Det tar inte lång tid att räkna filerna för att eliminera den orsaken.

Rensa forumcachen borde du komma åt. Det finns i den första fliken du kommer till när du går in i ACP. Det är den nedersta knappen i ett originalforum ("Rensa cachen" står det).

Dina flikar ACP_XX tyder på att det saknas svenska språkfiler för dom MODdarna. Utan att veta exakt vilka ändringar som ingår i dom modifikationerna är det svårt att säga hur den saknade språkfilen påverkar. Föreslår att du till att börja med kopierar över dom engelska språkfilerna för dom moddarna eller gör ändringarna som krävs i dom svenska språkfilerna också.

Det enda ställe du behöver ändra i ACP är fliken Stilar. Om du inte satt att dom olika kategorierna ska ha någon speciell stil. Det ser du isåfall i kategorihanteringen ACP > Kategorier.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Ok då får jag börja räkna filar *uff*

De flikar jag har när jag kommer till adminpanelen är:

Allmänt - använder jag vid stilbyte
Kategorier
Behörigheter
Stilar - använder jag vid stilbyte
Underhåll
System
ACP_CAT_PBPBB_SEO

Jag hittar inte något som kan liknas med "Rensa cachen"..

Jag tackar högre makter för att du orkar med min okunskap/problemfrågor :oops:
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Vad gör du i fliken Allmänt när du byter stil?

Edit: Ser inte din Allmänt-flik ut något i den här stilen?
Bild
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Vad jag gör i Allmäntfliken? Jag går på foruminställningar och skickar den nya stilen när jag gjort de ändringar som ska göras. Fick det sagt till mig för att den nya stilen skulle synas på forumet.

Nej, nej nej min allmänt - flik ser inte ut sådär. Eller den har inte alla funktionerna.

Snabbåtkomst och Forumkonfiguration är allt jag har där och när jag kommer till allmänt -fliken står detta:

Forumstatistik och rutan sen står detta:

Återställ flest användare online samtidigt
Återställ forumets startdatum
Synkronisera statistiken
Synkronisera inläggsräknare
Synkronisera prickade trådar

Ingen "Rensa chahen"
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du sätter den nya stilen som standard för forumet? Det är den enda stilfunktion som finns som standard i foruminställningar.

När du installerar den nya stilen i fliken Stilar kan du välja att sätta den som standard för alla användare. Om du har det valet. Om du inte gör det eller saknar den valmöjligheten måste du också ändra i din profil för att få den nya stilen.

Du kan rensa cachen genom att med din ftp-klient gå till <forumroot>/cache/ och radera allt utom .htacces och index.htm (det är inte säkert att du ser .htaccess det är en dold fil).

Har du en adress till den stilmall du försöker installera? Där du hämtade den.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Nu har jag renast via ftp och lagt in den nya stilen igen..

Först fungerade inte alla sidorna, alltså det problem jag haft med ifrån början och jag hade då avaktivera prosilver - körde endast på stilmall AZ_Serene och ställt in i Redigera stil:

Stilnamn: AZ_Serene
Copyright:© phpBB Group, 2007
Mall: AZ_Serene
Tema: AZ_Serene
Bildpaket: AZ_Serene

Ändrade sen till att byta ut Mall: AZ_Serene till Mall: prosilver

Stilnamn: AZ_Serene
Copyright:© phpBB Group, 2007
Mall: prosilver
Tema: AZ_Serene
Bildpaket: AZ_Serene

Och nu fungerar alla sidor! Men jag ska testa med annan stilmall för att se om det verkligen var det som fixade problemet, att rensa cachen. *pjuh*
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Det är väll AZ_Serene's mall du är ute efter att använda?
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Ja, jag testar med den nu bara för att förstå hur saker och ting hänger ihop! OM jag någonsin kommer att förstå det =)
Skriv svar