Ändra bredd på tema!

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem
Svar: 0

Ändra bredd på tema!

Inlägg av Katrin & Wiggen »

Jag är ny här och på php men jag har läst, funderat, praktiserat, återigen läst och försökt hitta svar på de problem jag har men jag tror inte jag hittat (eller så förstår jag mig inte på) något användbart svar =)

Har läst förra frågeställningen "Att bredda ett forum" men vet inte om jag kan ta till mig det svaret då det är TEMAT jag vill bredda? Har även försökt hitta den infon i redigera tema (där man kan ändra färger, bilder ect) men har inte hittat någon sådan info. Svårt att leta när man inte vet om man är på rätt ställe och/eller har rätt info.

Det jag mixtrat lite med är att ändra här:

#wrap {
padding: 0 20px;
min-width: 650px;
- det är denna siffra jag laborerat med och visst breddas TEMAT men inte HELA.

Här är forumet/temat som jag vill bredda: http://www.pudelforum.se/

Tacksam för svar och tänk på att jag är ny så ha överseende både med frågan och vart jag ställt den - kanske den hamnat i fel kategori.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Ändra bredd på tema!

Inlägg av tumba25 »

Lite osäker på vad du menar med att bredda temat men inte forumet.

Men det är "width: 850px;" som du ska ändra i #wrap för att ändra storlek på just den delen.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Man kanske säger ändra bredden på forumet?

Om du ser på forumet vilket tema jag använder ser du att det är en bred mörkgrå kant vid sidorna. Dessa vill jag göra smalare alt att bredda själv aktiva mitten delen.

Upptäckte nu att jag var fel tema och meckla, jag var i prosilver (forumets första utseende) och ändrade den #wrap för jag trodde att den låg i grunden sas och att man sedan lägger på ett visst tema. Nu har jag varit i det aktutella temat som heter AZ_Retro och ändrat #wrap men tycker ändå att det gråa på sidorna är alldeles för tjocka. Jag vill få mittpartiet nästan ut till kanterna så att det bara blir en fin och enkel grå sidkant. Jag är så dålig på att förklara och då jag inte har rätta termerna i fingrarna kan det säkert bli missuppfattningar :oops:

Har testa att köra på högre siffror men det ser helt tokigt ut.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Prosilver är ju som du beskriver. Har du testat att byta innehållet i din #wrap mot det som finns original i prosilver?

Kod: Markera allt

#wrap {
}
Eller kanske sätta width: 95%; i den du har nu. Om du vill ha en del av det där gråa.
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

[color=#008000]#wrap {
	width: 850px;
	margin: 0 auto;
    background: #6e6262 url("{T_THEME_PATH}/images/body_bg.png") repeat-y top center;
}

#simple-wrap {
	padding: 6px 10px;
}

#page-body {
	margin: 3px 0;
	background: #F0EEE2;
	clear: both;
}

#page-footer {
  margin-top: 10px;
  height: 180px;
}

#page-footer h3 {
	margin-top: 20px;
}

#logo {
	float: left;
	margin-left: 20px;
	width: auto;
	padding: 0px 0px 0 10px;
}

a#logo:hover {
	text-decoration: none;
}[/color]
Så ser hela textningen ut i AZ_Retro temat (fast det vet du väl redan) =)
Som du ser så står det redan de siffror du nämt och jag vet inte vad annat jag ska/kan ändra på?

Så här ser textningen ut i prosilver:

[color=#008000]#wrap {
}

#simple-wrap {
	padding: 6px 10px;
}

#page-body {
	margin: 4px 0;
}

#page-footer {
}

#page-footer h3 {
	margin-top: 20px;
}

#logo {
	float: left;
	width: auto;
	padding: 10px 13px 0 10px;
}

a#logo:hover {
	text-decoration: none;
}

/* Search box[/color]
Senast redigerad av Kjell den 2008-10-17 20:37, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Ändrade till Code-tag
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Testa att antingen byta ut

#wrap {
background: #6e6262 url("{T_THEME_PATH}/images/body_bg.png") repeat-y top center;
}
I styles/AZ_Retro/theme/common.css
Mot

#wrap {
}
Eller ändra width: 850px; till width: 95%; i den delen jag har kopierat från din AZ_Retro.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Ok - har nu tagit bort detta i koden:

Men huvuddelen och underdelen hänger inte med - det blir vita fält brevid huvud/fotändan.
Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Ska tillägga att det blir på så sätt även om jag endast skriver dit 95%;
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du har två bakgrundsbilder som jobbar mot dig. Denna går längs hela forumet och detta är headern och footern.

Det enklaste är nog att leta upp en stilmall som är bättre skriven annars får man se vad som kommer fram om man tar bort dom där bilderna. Och sen byta ut dom mot mindre bilder som inte kräver fast bredd på forumet.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Ok - har testat att ta bort huvud och fotbilder. Blev säkert någon bild kvar som jag inte hittar att ta bort (?) men det spelade ingen roll det såg ändå hemskt ut när jag försökte bredda så jag tar nog och letar upp en annan stilmall. Bara jag nu kommer ihåg hur sjutton jag fick dit den och alla delar! :shock: 8)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Få dit den och alla delar är den enkla biten. Tanka hem stilmallen. Paketet som du får hem innehåller en katalog med samma namn som stilmallen. Du kopierar in den i <forumroot>/styles/ sen om den är baserad på Prosilver så tar du dom svenska knapparna från Prosilver och kopierar över hela den katalogen till din stilmall (styles/prosilver/imageset/sv till styles/<din nya stil>/imageset/sv). Sen är det bara att aktivera via ACP.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Nu har jag inte alla befogenheter, det kanske inte behövs för att byta stilmall (fick hjälp med den andra). Det jag har gjort är att hämta hem ny stilmall - laddat upp på ftp och fått fram allt på första sidan på forumet men de andra sidorna blir det bara pannkaka utav och jag förstår inte vad jag gör för fel..?
Jag försöker göra det, uppdatera på alla fronter : stilar, mallar, teman, bildpaket ect systematiskt men någonstans missar jag och jag kan inte komma på var..

Varför får jag inte med nya stilmallen på alla sidor? Jag kan ju alltid (och har gjort det nu) ändra tillbaka till Prosilver (en tröst i bedrövelsen) men skam vore om jag inte kom på hur jag ska få dit en ny stilmall utan tjaffs.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du har också tömt cachen på din webbläsare? Det kan vara den som kommer ihåg den gamla stilen. Sidorna heter ju samma sak och då visar den det den har sparat tidigare.
Bild

Katrin & Wiggen
Medlem
Medlem

Yepp. =)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Finns det något demo på den stilen du har valt? Kolla så att dom andra sidorna funkar i det demot.

Har du fått det att fungera i forumindex ska det ju fungera på dom andra sidorna också.
Bild

Skriv svar