Problem med rättigheter!
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Problem med rättigheter!
Har problem med rättigheter. Håller på att skapa ett forum där gäster ska kunna skriva nya trådar, efter godkännande av admin, men ej kunna läsa i forumet. Ok om de kan läsa sina egna, men inte andras. För att läsa trådar, måste man vara inloggad medlem.
Är detta möjligt på nåt sätt?
Hälsningar
Johanna
Re: Problem med rättigheter!
På vilken URL håller du på att skapa ett forum, då du pratar om rättigheter? Det har sedan länge kallats för behörigheter i phpBB3.
Du behöver nog nån MOD för det. Att gäster ska kunna skriva, men inte publiceras före godkännande behöver du inte MOD för, men att man ska kunna läsa det man skrivit som gäst kräver nån form av igenkänning, tex ip. Jag har aldrig hört om något sådant här. Det är nog en MOD du måste be att nån skapar för dig isåfall.johanna skrev:gäster ska kunna skriva nya trådar, efter godkännande av admin, men ej kunna läsa i forumet. Ok om de kan läsa sina egna, men inte andras.
Min ide är att du har en gästkategori, där då alla kan läsa och skriva utan att vara inloggade. Alla inlägg i den kategorin ska då ställas i moderationskön.
Peetra.
De ska kunna läsa egna inlägg, men inte andras... varför vill de posta alls.
De kan ju inte läsa några inlägg och därmed borde de ju inte heller vilja posta.
Som sagt var, jag kanske missförstår vad du vill göra... men så tolkade jag det.
/marcus
Rättigheter eller behörigheter...Jag jobbar normalt sätt med Novell och Windows servrar...Peetra skrev:Välkommen till phpbb-se, Johanna.
På vilken URL håller du på att skapa ett forum, då du pratar om rättigheter? Det har sedan länge kallats för behörigheter i phpBB3.Du behöver nog nån MOD för det. Att gäster ska kunna skriva, men inte publiceras före godkännande behöver du inte MOD för, men att man ska kunna läsa det man skrivit som gäst kräver nån form av igenkänning, tex ip. Jag har aldrig hört om något sådant här. Det är nog en MOD du måste be att nån skapar för dig isåfall.johanna skrev:gäster ska kunna skriva nya trådar, efter godkännande av admin, men ej kunna läsa i forumet. Ok om de kan läsa sina egna, men inte andras.
Min ide är att du har en gästkategori, där då alla kan läsa och skriva utan att vara inloggade. Alla inlägg i den kategorin ska då ställas i moderationskön.
Peetra.
Visst kan man ha forumet helt öppet, men då tappar man kontrollen över vilka som kan läsa det...
marcus skrev:Är jag dum och missförstår...
De ska kunna läsa egna inlägg, men inte andras... varför vill de posta alls.
De kan ju inte läsa några inlägg och därmed borde de ju inte heller vilja posta.
Som sagt var, jag kanske missförstår vad du vill göra... men så tolkade jag det.![]()
/marcus
Hehe...Nej, du är inte dum och har inte missförstått!
/Johanna
Blir det bra med en egen gästkategori kanske? Man behöver ju inte ha annat än den kategorin öppen.