Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
I den tidigare versionen (2.x) funkade åäö i mejlen bra, men inte med den senaste versionen (3). Det gäller både i mitt egna forum samt det bekräftelse mejl jag fick från denna sajt.
Du får detta meddelande för att du bevakar tråden "XXXX" på "YYYYY". Denna tråd har besvarats sedan ditt
senaste besök. Du kan använda följande länk för att läsa svaren som gjorts,
inga fler meddelanden kommer att skickas förrän du besökt tråden.
Jag erkänner villigt att jag är kass på e-postformat och sådant. Men jag har samma problem med att åäö inte fungerar i mailet. Och om nu mailen tolkas fel av så många epostprogram (jag använder Outlook 2007), hur gör man för att ändra till en annan kodningsstandard som fungerar bättre?
Det är inga problem med phpBB3 utan det är erat mailprogram som inte förstår UTF-8, byt eller fixa så att det följer standarden på marknaden... dvs. med UTF-8.
Tja, om något fungerar perfekt i alla lägen UTOM just med phpbb3 så måste jag nog tillstå att det är phpbb3 som är problemet. Jag har detta problem ENDAST med phpbb3, i alla andra 50-200 mail jag får varje dag fungerar det utmärkt. Och jag har fått samma feedback från användare, så det är inte endast min e-postklient som har problem med just phpbb3.
Om du läser vad som står i inläggen före och hoppar in som ett bananskal i en tråd, så kan du inte förvänta dig ett svar på just ditt problem, du gjorde det nyss i en annan tråd och du ser vad som händer. skapa en egen tråd och beskriv så exakt som möjligt ditt problem, då kommer vi säkert på en lösning som du blir nöjd med.
Fast mitt problem är EXAKT samma problem som per beskriver i första inlägget, och jag har naturligtvis läst inläggen innan jag skriver något i en tråd. Jag trodde tyvärr att korrekt förfarande var att fortsätta på samma tråd vid ett sådant läge, för att slippa starta en ny tråd med exakt samma problem. Jag hoppades naturligtvis att per hade löst problemet och kunde skriva hur han löste det.
Men jag får väl ta och starta en ny tråd med exakt samma problem i så fall om det är korrekt förfarande.
Fyll i supportmallen. Du kan skippa adressen till ditt forum samt all information som kan vara identifierande, men vi behövet veta versioner mm. Behöver vi ha ytterligare information kan vi ta det via PM.
Jag testade 2 olika phpBB3-forum på olika webbhotell.
Den enda av ovanstående som överhuvudtaget verkade ha problem med åäö var Outlook 2007. Där försvann åäö i mailets rubrik, i själva mailet fungerade dom som dom skulle.
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Superkonstigt tycker jag. För mig fungear det bra i rubrik och i förhandsgranskningen, men inte när jag öppnar mailet... Vad är det för kodning som phpbb använder sig av som är så himla konstigt? UTF-8 ska väl inte vara något problem egentligen? Jag dras lite åt om det kan vara någon av recode-grejerna som phpbb3 verkar hålla på med... Tack för hjälpen hur som helst, och om någon kommer på vad som är felet och hur man avhjälper det så kan ni väl tänka på mig? Kommer jag på det ska jag posta lösningen här.