Första sidan i ett forum

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
BertilR
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Första sidan i ett forum

Inlägg av BertilR »

Address till ditt forum:ikristus.se/phpBB3
Vilka teman har du installerade?:prosilver
Vilka MODdar har du installerat?:inga
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?:nej
Vilken version av phpBB använder du?:3.0.0
Vilken version av PHP?:5
Vilken databasserver använder du och vilken version?: MySQL
Webbhotell/server:one.com
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Jag själv
Är detta en uppgradering (t.ex. RC6 till RC7)? I så fall, från vad till vad?:Nej
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB RC7)? I så fall, från vad till vad?:Nej
Har du sökt angående ditt problem?:Ja
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?:Meny, Logg
Berätta om ditt problem:

För mig är detta med phpBB och forum något HELT nytt, men MYCKET användbart, en grundpelare, till det jag avser min hemsida.
Två saker som gäller forumets utseende vill jag ändra.
1) Forumets huvud med loggan "phpBB..." vill jag byta mot en egen. Jag kan göra den som *.jpg fil eller som en komplett liten *.htm sida. Vilket är bäst och hur/var lägger jag in den?
2) Grundfärgerna vill jag ha likt hemsidan i övrigt dvs. ljust gul bakgrund (använder idag en mkt.svagt mönstrad *j.pg bild) med text - mörkt rödbrun (nästan svart), detta för kontrasternas skull, läsbarhetens.

Min erfarenhet av hemsidor begränsar sig mest till HTML-kodning, "alla notpad", dvs. det man lärde sig för 10-15 år sedan.

Finns det någon riktigt "basic" sida om phpBB3 och hur man hanterar utseendet. Hittar sidor om Style och MOD:ar men de förutsätter ändå en viss förkunskap.

MVH/Bertil

Har du ett testkonto åt oss?:Nej
Användarens profilbild
John Hjorth
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Kontakt:

Re: Första sidan i ett forum

Inlägg av John Hjorth »

Hejsa Bertil,

- Velkommen til http://www.phpbb-se.com til en usædvanlig disciplineret bruger rent spørgemæssigt.

Jeg mener faktisk du med rette giver udtryk for nogle observationer, som vi alle kan nikke genkendende til. Der er brugt så mange kræfter på at få gjort phpBB 3.0.0 færdig, at dokumentationen har haltet bagud, ikke en gang - skal vi kalde det - driftsdokumentationen - brugervejledningen (den detaljerede) er fuldstændig for nuværende. Endnu værre er situationen for så vidt angår den mere teknisk betonede dokumentation.- Skat vi kalde den værkstedsmanualen? :)

Mit bedste bud på svar for så vidt anfår 2. del af dit spørgsmål findes her.

Jeg håber andre kan besvare din del 1.
John Hjorth
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Första sidan i ett forum

Inlägg av Kjell »

BertilR skrev: 1) Forumets huvud med loggan "phpBB..." vill jag byta mot en egen. Jag kan göra den som *.jpg fil eller som en komplett liten *.htm sida. Vilket är bäst och hur/var lägger jag in den?
Det bästa är att länka till den bild du tänkte ha, då slipper vi mycket gissningar.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar