Segt forum?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
telgelajv
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Segt forum?

Inlägg av telgelajv »

Hej på senaste tiden har flera av våra besökare och även jag som administratör märkt att vårt forum har blivit väldigt långsamt och segt när man ska titta på olika forum och skriva inlägg.

ad beror detta på? Vårt forum är:

http://telgelajv.phpbb3.net/

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Fick det här tre gånger.

Datenbankserver nicht erreichbar, bitte einfach neuladen, der Webmaster wurde soeben über das Problem per Mail informiert
Database-Error, just try again (reload), we are working on this problem.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Det är nog här du ska fråga om hjälp med ditt forum. Där hittar man dom som tillhandahar servicen.

http://hilfe.phpbb3.com/

mvh. Peetra.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Segt forum?

Inlägg av Marcus »

telgelajv skrev:Hej på senaste tiden har flera av våra besökare och även jag som administratör märkt att vårt forum har blivit väldigt långsamt och segt när man ska titta på olika forum och skriva inlägg.

ad beror detta på? Vårt forum är:

http://telgelajv.phpbb3.net/

Tack på förhand!
Felet är att phpbb3.net (de som tillhandahåller ditt gratisforum) inte tillhanda håller hårdvara i den omfattning som krävs för att driva så många phpBB3-forum.

Finns två lösningar:
  1. phpBB3.net installarer fler servrar, mer minne... m.m. Men å andra sidan, det är gratis... så ställa krav kanske inte går, eller?
  2. Du flyttar ditt forum till ett webbhotel eller egen server. Då kan du ställa krav på webbhotell/dig själv på att prestandan ska vara högre.
/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
telgelajv
Ny medlem
Ny medlem

öka speeden

Inlägg av telgelajv »

Tackar ödmjukast för era snabba svar!

Om jag tar bort massa gamla trådar och rankingbilder kommer forumet gå snabbare då?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Troligtvis inte, det är så många som kör på samma server och du är bara en liten del av det.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: öka speeden

Inlägg av Peetra »

telgelajv skrev:Om jag tar bort massa gamla trådar och rankingbilder kommer forumet gå snabbare då?
Nej, absolut inte. Se Kjells svar. :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Edit: inklistrat från en annan tråd.
telgelajv skrev:Hej. Nu strular vårt forum igen! :evil:
På ett bra tag nu har det varit omöjligt att ens få upp forumet. Vad kan detta bero på?
Finns infon från forumet kvar eller är det borta för alltid?
Hur kan man få upp forumet igen?
Adress till forumet är: http://telgelajv.phpbb3.net/
tusen tack för er tid och hjälp.
Jag skulle skriva till dom som har din server och sedan ta en backup på databasen, sedan så skulle jag personligen byta ställe.
Dom som har de största problemen är alla som har gratis forum, jag kan förstå det, men kan inte göra så mycket åt det mer än att be er byta och betala en liten summa för att ha en egen uppsättning på en betaltjänst/server.
telgelajv
Ny medlem
Ny medlem

tips om betaltjänst

Inlägg av telgelajv »

Ok, tack för hjälpen.

Kan du tipsa om någon betaltjänst/server som är bra och inte alltför dyr?

Tack på förhand.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag kan bara be dig läsa den här tråden.... valet måste vara ditt. Men några hundra kronor tycker jag det är värt för att ha mer kontroll, 100% kontroll kommer man inte ha förens du har en privat server, men en bra start är ett hotell som har stöd för phpBB,
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?t=4697
PERT
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Re: Segt forum?

Inlägg av PERT »

Har upplevt detsamma problem och kan inte skylla på något webhotel då jag har egen server :oops:

Vad jag däremot sett är att (tidigare ver 2.0.22) att när det går trögt så kan man se att samma IP-nummer är inne på samtliga trådar, man kunde se det i listan över aktiva användare. Var kan man kontrollera motsvarande i ver 3.0.1. Förmodar att det är en sk BOT som söker igenom hela forumet. Har inaktiverat de robbotar som varit inne på forumet men tydligen finns det fler än de som finns med i listan.
Vid sådana tillfällen upplevs forumet som otroligt trögt.

Igår uppstod ett sådant "seg-tillfälle" igen och eftersom forumet har ett ganska begränsad målgrupp så har högsta antal användare länge legat på 17 st men igår efter "seg-tillfället" steg talet över samtidiga besökare till 151 :!: :!: :!:
Jag håller det för osannolikt att 151 skulle besöka forumet samtidigt men teoretiskt sett finns ju en möjlighet - mer sannolikt är att något spionverktyg är i farten.

Hur får jag koll på denna situation :?: :cry: :?:

Per T.
Skriv svar