Hjälp med uppdatering
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Hjälp med uppdatering
Är väldigt tacksam om nån vill hjälpa mig. Jag fattar inte alls hur man ska göra.
Mvh
Patrick
Enkelt kan man säga att det går till så här:
Steg 1.
Ta backup på databasen och alla filer som du har uppe nu. Går något fel är det bra att kunna återgå till fungerade system...
Steg 2.
Ladda upp alla filer för forumet igen, men då de som ingår i nya versionen. Inkl. install-/contrib-mapparna.
Steg 3.
Kör filen update2latest.php i installmappen. (alltså gör inte som du gjorde när du installera 2.0.19, dvs. besöka huvudsidan och gå igenom installationen igen...).
Vilken version du har och vilken du ska uppdatera till avgårs, och alla ändringar i databasen genomförs.
Steg 4.
Ta bort katalogerna Install och Contrib.
Steg 5.
Använd forumet igen.
Ev. steg 6.
Installera om MODs (om du hade några).
Det finns dock smidigare sätt att uppdatera om man har en massa mods och inte vill göra om allt arbete med dem.
Edit (lägger till lite om de filpaket som finns...):
phpBB 2.0.21 [ Full Package ]
Används för nyinstallation och vid uppdatering där man ändå inte har några ändringar i befintliga filer.
phpBB 2.0.21 [ Changed Files Only ]
Detta används vid uppdatering, men även detta när man inte har en massa ändringar i befintliga filer. Risken är att någon av filerna i paketet är någon som man ändrat i. Då måste man göra om dessa ändringar. Men om man har koll, och ser att ingen av de filer jag ändrat i finns med i detta paket är det bara att köra.
phpBB 2.0.21 [ Patch File Only ]
Ungefär som ovan, men man gör det genom något UNIX-program som heter patch.
phpBB 2.0.21 [ Code Changes ]
Detta innehåller en text fil som talar om vilka filer du ska editera för att byte från 2.0.20 -> 2.0.21. Dvs. ska du går från 2.0.19 måste du ladda ner två sådan här filer (en för .19 -> .20 och en för .20 -> .21). Detta innebär att du får full koll om du kommer att ändra på någon kod som du ändrat mha. modifieringar.
/marcus