Kan ej radera användare

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Användarens profilbild
Stefan Galen
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Kan ej radera användare

Inlägg av Stefan Galen »

Jag har en användare som kallat sig:

Rasmus"The Man&quo

och den går inte att radera, namnet hittas när jag söker men när jag sedan skall välja användaren så hittas den inte. Vet någon hur man gör?

Versionnumret på phpbb hittar jag inte, men jag tankade och installerade förra veckan.
/stef
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

radera han i databasen...
han har ett " i sitt namn... och det är inte så bra... typ därför det inte fungerar skulle jag tippa...
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

När du raderar i databasen måste du också radera två andra saker, minst...

Men vi börjar i databastabellen phpbb_users, där letar du reda på hans rad. Notera vilket user_id han har, och raderar sedan posten.

Sedan går du till tabellen phpbb_user_group, där ska du hitta den rad som innehåller hans user_id. Notera vilka group_id som är kopplade till honom, troligen bara ett. Men är det fler ta bort alla... (detta är kopplingar mellan användare och användargrupper)

Nu till sist går till till tabellen phpbb_groups och letar reda på den rad som innehåller något av de group_id som du hittade OCH är en så kallad "Personal User". Den raden ska raderas.

Så, nu har du raderat användaren OCH förhindrat att någon som råkar få hans user_id också tillhör hans ev. grupper.

Något som dock också skulle vara bra, är att komma till rätta med det faktum att hans inlägg kommer att få väldigt underliga kopplingar till användardatabasen. Kanske skulle du kunna ändra alla user_id på hans postningar till "-1" (kommer att göra dessa till Gästinlägg).

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Stefan Galen
Ny medlem
Ny medlem

Tack

Inlägg av Stefan Galen »

Jag gjorde som du sa och det ser ut att ha funkat. Det var en bra instruktion jag fick.

Skulle vara bra om användare inte kunde använda konstiga tecken som gör att databasen krånglar.
/stef
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Kanske läge att göra en bugrapportering till http://www.phpbb.com.

/marcus :-)
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar