Jag tänkte att nya forummedlemmar måste uppge personnummer (givetvis efter att ha godkänt registering enligt PUL, och efter godkännande av Datorinspektionen som det står lite om i
den här tråden. För att tydliggöra registreringen vill jag dock ha två input-boxar på registeringssidan - en för personnumrets första sex siffror, och den andra för personnumrets fyra sista siffror. Jag har ändrat lite i mitt temas
template/ucp_register.html-fil för att nå önskat resultat (se bifogad skärmdump).
Nu undrar jag hur jag smidigast går tillväga för att "skjuta in" data från formuläret i min databas "custom field" som jag skapat för personnummer? Förstår jag saken rätt bör jag stoppa in koden i
includes/ucp/ucp_register.php-filen, men avsaknaden av dokumentation gör mig lite osäker på hur jag bäst bör gå tillväga. Min tanke är att det skall gå till så här:
- Användaren fyller i sitt personnummer i de respektive fälten
- Jag validerar informationen och kollar att det är ett giltigt personnummer
- Är personnumret giltigt så "skjuts" det in i databasens "custom profile"-fält (annars lägger jag till ett felmeddelande i $error-arrayen)
Frågeställning: Finns det, mot bakgrund av ovanstående, ett smidigt sätt att lägga in data i phpBB:s "custom fields"? Finns det rentav någon färdigdefinierad funktion för det, eller måste man själv "fulhacka" ett SQL-anrop? Kodexempel för SQL-nybörjade uppskattas, vad svaret än är

.
Skärmdump: