Hur organisera behörigheter, nybörjare.

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
joomlajon
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Hur organisera behörigheter, nybörjare.

Inlägg av joomlajon »

Hej,

Jag håller på att gå över från vBulletin till phpbb och har letat relativt helhjärtat men inte funnit riktigt något svar. Det gäller upplägget av behörigheter, och hur de fungerar.

Då man kan dela ut rättigheter från alla håll och kanter så undrar jag vad som trumfar ut vad osv...

I vbull så hade användargrupperna grundbehörigheter, därefter manipulerade jag antingen forum eller kategorier som det heter där. Ändrade jag i en kategori så ärvdes alla rättighetsförändringar vidare ner i forumen under den kategorin. Det gick att ändra på fler sätt också men det fungerade bra för mig.

Jag har skapat kategorier i phpbb som ärver rättigheterna från överliggande kategori, men ändå måste jag tilldela rättigheter för varje användargrupp.

Kort sagt, finns det något som förklarar hur det hela är upplagt så jag inte sitter och håller öppet på sätt som jag inte önskar. Hur lägger ni upp det?

Jag har sökt men inte funnit några övergripande förklaringar utan mer specifika.

Please help me!

/jon
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Hur organisera behörigheter, nybörjare.

Inlägg av Peetra »

Om du kan engelska, så är följande guide ganska uttömmande: http://www.phpbb.com/support/documentat ... ssions.php Jag lärde mig iallafall en hel del genom att översätta den. ;) Tyvärr finns den inte publicerad nåntans på svenska än.

Kort sagt kan man säga att om du har korrekta behörigheter för alla grupper i en kategori, så är det bara att kopiera över den kategorins behörigheter till andra kategorier från dropplistan efter "Kopiera behörigheter" då du skapar en kategori eller uppdaterar kategoridetaljer.

Ett bra komihåg om behörigheter är också att "Aldrig skriver alltid över Ja i en annan grupp!" så var försiktig med aldrig, det är sällan (eller aldrig. ;)) man behöver den.

mvh Peetra.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Hint: http://www.drupalsverige.se

/drupaljakob :P
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
joomlajon
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av joomlajon »

Finns det något sätt att t.ex. ändra rättigheterna för flera kategorier samtidigt? Eller ärvs inte rättigheter per automatik?

Jag har läst lite av de supportdokument som finns på phpbb, men jag är nog i behov av mer exempelbaserade råd. Nåja det är mycket att lära... har inte hittat möjligheten att lägga till användare i backend, men det verkar som man behöver en mod för det. Varför jag valde phpbb, var att joomla har det. SMF verkar ju ha något tveksamt i sitt licensavtal. Men phpbb är faktiskt annorlunda än de flesta andra mjukvarorna som jag provat.

IPB, vBulletin, mybboard, SMF, Fireboard och några till. Så vad jag behöver är liksom en grund att stå på, så att jag till fullo kan förstå phpbb upplägget.

mvh,

jon
Skriv svar