Hur installerar jag en mod?

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
Tzatziki
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Hur installerar jag en mod?

Inlägg av Tzatziki »

Väldigt dum fråga men det är OK att ni dumförklarar mig för jag fattar inte riktigt.

När jag kollat upp moddar till forumet så har jag lagt ner projektet när jag inte sett någon guide som beskriver hur jag ska installera modden.
Senast drog jag ner 3 stycken moddar och inte en av dom innehöll någon beskrivning på hur jag skulle gå till väga för att få det att fungera.
Jag stötte på Automod när jag försökte hitta information men läste senare att folk hade haft problem med Automod och jag vill helst inte snöa
in mig mer i phpbb träsket än vad jag redan är .. Ifall det skulle uppstå problem ...

Om det hjälper så är följande moddar jag ville installera: usertopics, newspage och who was here.
Moddarna fann jag på flying-bits.org men hittar ingen guide hur jag går till väga ...
Uffee
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Re: Hur installerar jag en mod?

Inlägg av Uffee »

Hej Tzatziki ladda hem automod från denna sida http://www.phpbb.com/mods/automod/ packa upp zip arkivet och där hittar du dessa mappar, bilden nedan
howto.jpg
howto.jpg (7.04 KiB) Visad 6108 gånger
Ladda upp filerna via din FTP. Logga in på ditt forum (även om det såtr att forumet inte är tillgängligt), så beror det på 'install' katalogen du laddade upp som forumet inte gillar. Efter att installationen är klar ta bort 'install' mappen.
I Administrationspanelen borde en ny flik dyka upp för dig som heter 'ACP_CAT_MODS'

När du installerar något med automod så tryck på 'Välj fil' efter att ha klickat dig in i 'ACP_CAT_MODS' och leta upp dina moddar som ziparkiv och ladda upp dem i forumet. Följ sen instruktionerna på skärmen.

Backa upp din databas så du har den lagrad lokalt på datorn. När jag sitter och experimenterar med moddar så har jag 2 installerade forum from phpbb:
Denna ena vägen är http://www.min-domän/Forum/ och den andra är http://www.min-domän/Mek-Forum/
Senast redigerad av Marcus den 2012-01-09 21:51, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Och låter vi bli att citera inlägget innan... I vart fall i sin helhet. Det står ju där att läsa, precis innan...
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Finns inga dumma frågor... ;-)

Nackdelen med AutoMOD är att när det väl inte går som man tänkt sig så har man inte allt kunskap om vad felen beror på... Och då blir det ännu trassligare fel... Osv.
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Tzatziki
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av Tzatziki »

Efter att jag startade denna tråden så tittade jag under Frågor & Svar där det stod en del bra grejer.
Men, just det här med att installera en mod var lite svårare. Jag testade installera AutoMod men det slutade med att jag fick
kasta det påbörjade forumet i papperskorgen och börja om på nytt.

Jag förstår dock inte varför inte folk inte fixar en förbaskad guide på hur man ska installeras deras mod när de lägger ner en massa tid
för att få något att fungera. Inte lätt för nybörjarna lixom.

Jag testade image reziser igår och skulle gå in i några styles filer och lägga till lite text .. testade, installerade genom ACP men sen fungerade det inte längre.
Sen visste jag inte om jag var tvungen att ändra i både prosilver och det utseendet jag använder ... ändrade nämligen i båda =/

Hmm .. samtidigt så känner man sig som en komplett idiot när man kommer och ställer frågor för att sen några dagar efter stöta på 10 tals trådar
som rör samma ämne. Men men .. som sagt. Kan ju inte heller starta en ny tråd för varje mod man har problem med.

Får installera gamla hederliga mIRC igen och se om man kan få support där igenom ..
Tackar iaf för svaren :)
Stella
Medlem
Medlem

Inlägg av Stella »

Tja Tzatziki!

För de flesta mods finns det väldigt bra instruktioner... nu när jag tänker efter så tror jag inte någon utav mina ca 10 installerade mods har varit utan instruktioner.

Du måste hålla utkik efter en install.xls fil (ibland heter den install_mod-namn.xls eller liknande) Filen brukar alltid ligga i huvudmappen i den nedladdade modden så den är lätt att hitta.
Se till att öppna filen i en webläsare, så borde du få en steg för steg guide, med väldigt tydliga instruktioner.
Skriv svar