Kan inte längre bannlysa IP-adresser

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem
Svar: 0

Kan inte längre bannlysa IP-adresser

Inlägg av sardukar »

Hej,
Jag tror att jag har varit för flitig i mitt bannande då jag inte längre kan bannlysa IP-adresser :oops:
Då vi under en period hade stora problem med spam kollade jag vilken ISP som spammarna låg på och blockerade samtliga IP-range som var anslutna till dem. Det fungerade riktigt bra under en tid, men vid min senaste uppdatering hände något, och nu kan jag inte ens få fram den sidan i administrationspanelen :shock:
problemet uppstod innan vi uppgraderade till 3.0.8 och finns fortfarande kvar.

Är det någon som har råkat ut för något liknande eller som har en bra teori om vad som har hänt?

All hjälp mottages, men jag har endast moderatorrättigheter på forumet vilket gör att det kommer att ta tid att prova mer avancerade lösningar då jag i så fall måste agera mellanhand till vår forumadmin.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Kan inte längre bannlysa IP-adresser

Inlägg av Marcus »

Nej, det har inte jag råkat ut för... men för att kunna hjälpa till så vore det bra med mer uppgifter (det finns en trevlig mall som hjälper dig att svara på en del frågor som vi därmed slipper ställa i varje tråd). :-)

Kopiera mallen på http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=4690 och svara på allt som verkar relevant. :-)
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem

Inlägg av sardukar »

Address till ditt forum: www.15mm.se/forum
Vilka teman har du installerade?: prosilver Special Edition, Prosilver
Vilka MODdar har du installerat?: sysvshm
Har du laddat ner phpBB från något annat ställe än phpBB.com eller phpBB-se.com?: Inte jag som laddat ner, men det är ej troligt.
Vilken version av phpBB använder du?: 3.0.8
Vilken version av PHP?: 5.3.5
Vilken databasserver använder du och vilken version?: MySQL 5.0.51a-24+lenny4-log
Webbhotell/server: one.com
Installerade någon phpBB åt dig, i så fall vem?: Vår admin som dessvärre är upptagen på annat håll :oops:
Är detta en uppgradering (t.ex. 3.0.0 till 3.0.3)? I så fall, från vad till vad?: Njae, problemet fanns där innan uppgraderingen. Tror dock att vi hade 3.0.* innan.
Är det här en konvertering (t.ex. vBulletin X.X.X till phpBB 3.0.x)? I så fall, från vad till vad?: Nope
Har du sökt angående ditt problem?: Ja, men ingen annan verkar ha varit lika flitig i sitt blockande utan mest varit glada över att det går.
Om du har sökt, vilka söktermer försökte du med?: Bannlysa IP, Ban IP, Bannlysa, IP, adminströrspanelen, blockera IP
Berätta om ditt problem: jag kommer inte längre åt sidan "Bannlys IP-adresser" under "användare och grupper" i adminstratörspanelen.
Har du ett testkonto åt oss?: Inte vad jag vet, men det går nog att ordna vid behov.
Användarens profilbild
Sinom
Verified
Administratör
Administratör
Svar: 14

Inlägg av Sinom »

Hej sardukar!

Om du får en blank sida när du försöker gå in till "Bannlys IP-adresser" så kan du finna ledtrådar om vad det är för fel i din servers felmeddelande log.

Du kan se felmeddelanden genom att öppna din config.php och hitta:

Kod: Markera allt

// @define('DEBUG', true);
// @define('DEBUG_EXTRA, true);
Ändra till:

@define('DEBUG', true);
@define('DEBUG_EXTRA', true);
Jag skulle tro att du får meddelandet "Allowed memory size of X bytes exhausted"

Detta betyder enkelt att du har bannlyst för många IP-nummer :wink:

Du kan fixa detta genom att öppna .htaccess och lägga till:

php_value memory_limit 128M
Sen sätta din Cache-mapp till 777.

Jag skulle dock använda anti-spam-metoder för att minska ner erat behov av att bannlysa IP-nummer.

Har inte kollat upp detta men antar att det finns en tråd om detta på forumet. :roll:

Hugs :ugeek:
Bild
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem

Inlägg av sardukar »

Sinom skrev:Detta betyder enkelt att du har bannlyst för många IP-nummer :wink:
Jag var rädd för det, men jag visste inte hur jag skulle bekräfta det mina begränsade rättigheter :oops:
Sinom skrev: Jag skulle dock använda anti-spam-metoder för att minska ner erat behov av att bannlysa IP-nummer.
Har inte kollat upp detta men antar att det finns en tråd om detta på forumet.
Det finns. Jag var tvungen att lära mig dem snabbt när jag förlorade möjligheten att blockera deras IP-adresser :oops:

Jag ska försöka lokalisera vår admin och sätta honom i arbete för att se om din lösning fungerar.
Tack för hjälpen :)
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem

Inlägg av sardukar »

Jag är tillbaka :oops:

Jag fick tillgång till vår server så att jag kan logga in direkt så att jag inte längre är begränsad till administratörspanelen.

@define('DEBUG', true);
@define('DEBUG_EXTRA', true);
Den här biten var lätt att åtgärda, men var ligger loggen med utdata? Jag hittar inga filer på servern som ser ut att kunna vara loggfiler, och loggen i administratörspanelen känner inte till något fel.

php_value memory_limit 128M
Den här biten får jag inte att fungera. Det finns .htaccess.-filer överallt, men jag misstänker att det är den som ligger i forum-mappen som jag ska pilla på.

Filen ser ut som följer:

#
# Uncomment the statement below if you want to make use of
# HTTP authentication and it does not already work.
# This could be required if you are for example using PHP via Apache CGI.
#
#<IfModule mod_rewrite.c>
#RewriteEngine on
#RewriteRule .* - [E=HTTP_AUTHORIZATION:%{HTTP:Authorization},L]
#</IfModule>

<Files "config.php">
Order Allow,Deny
Deny from All
</Files>

<Files "common.php">
Order Allow,Deny
Deny from All
</Files>
Oavsett var jag lägger till memory-limit-koden så resulterar det endast i att forumet blir otillgängligt.
ÄR jag inne och pillar i fel fil, eller måste jag skriva något mer? Jag har sett att andra kompletterar med ytterligare en rad. Kan det vara den som saknas?

php_value max_execution_time 18000
Cache-mappen var redan satt till 777, så där behövde jag inte göra något.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Försök med följande, det är ungefär samma sak som ovanstående .htaccess-grejs.

Skriv in i config.php

@ini_set('memory_limit', '128M');
Men det där funkar alltså inte om webbhotellet har konfigurerat servern att inte ta emot dylika order. htaccess-grejen kan samma lika ställa till med problem, om inte serverinställningarna tillåter dig att försöka höja minnet.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Fungerar inte förslagen ovan så kan man städa i databastabellen manuellt.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
sardukar
Medlem
Medlem

Inlägg av sardukar »

Peetra skrev:Försök med följande, det är ungefär samma sak som ovanstående .htaccess-grejs.

Skriv in i config.php

@ini_set('memory_limit', '128M');
Men det där funkar alltså inte om webbhotellet har konfigurerat servern att inte ta emot dylika order. htaccess-grejen kan samma lika ställa till med problem, om inte serverinställningarna tillåter dig att försöka höja minnet.
Det fungerade! :D
Nu återstår bara arbetet med att rensa listan... :P
Skriv svar