Flytta forum samt uppgradera + rensa

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
baskerbosse
Ny medlem
Ny medlem
Svar: 0

Flytta forum samt uppgradera + rensa

Inlägg av baskerbosse »

Hej jag är ny här och hoppas jag vänder mig rätt för hjälp till en lösning :oops:
Det skulle vara mycket uppskattat .

Jag har drivit ett phpBB2-forum en längre tid, men har nu stött på några delikata problem.. som kanske ni kan hjälpa mig lösa.

Jag har ett phpbb2-forum med rätt många inlägg och användare. många av trådarna är bra indexerade i GOOGLE. Nu vill jag konvertera forumet till phpbb3 och använda ett nytt domännamn, samt få alla gamla trådar/inlägg att följa med - utan förstöra träffarna till det gamla forumet och utan att få det nya forumet att ogillas av Google.

1. Kommer Google straffa en om man låter alla gamla phpBB2-trådarna ligga kvar låsta på det gamla domännamnet, samtidigt som man importerar databasen och lägger upp den på ett nytt phpBB3-forum/domännamn och låter forumet leva vidare där?

2. Kan man automatiserat låsa alla trådar i det gamla forumet och i varje tråd lägga in en text samt länk till det nya forumet?

Ett stort dilemma är även att forumet har blivit eftersatt och att det har byggt på med massa robotregistrerade användare - dessa ligger fortfarande inaktiva tillsammans med massa riktiga användare som inte har blivit godkända. Nu är tanken att jag ska rensa upp i hela medlemslistan en gång för alla. Att rensa upp medlemslistan manuellt skulle kräva EXTREMT mycket arbete (och jag har ont i armen :/ ) så jag funderar på en mer automatiserad lösning.

3. Skulle man kunna skicka ut ett meddelande till samtliga användare som fortfarande är inaktiva så att de som är 'riktiga' medlemmar kan verifiera sig PÅ "ETT ROBOT-SÄKERT" sätt och bli godkända? Sedan efter kanske några veckor skulle man kunna ta bort alla ännu icke aktiverade medlemmar och bli av med alla oäkta registreringar?

Vad tror ni om detta?
All respons som hjälper mig är mycket uppskattad.

En indexeringsmod för att förbättra träffar från google tror jag är installerad, men just inget mer.
johanlm
Medhjälpare
Medhjälpare

Re: Flytta forum samt uppgradera + rensa

Inlägg av johanlm »

Mmmm ...
Ligger väll i gränslandet detta till phpbb2 support och även fast det är mitt "område" än phpbb2 så vågar jag inte ge klara svar då jag helt enkelt inte vet / är säker.

1) Inte en susning ...
DOCK är inte google (och andra) allt för glada i sidor med identiskt textinnehåll inom samma "område", exempelvis olika URL:s fast identiskt innehåll/server.

2) Automatisering tror jag går att lösa till en viss del ...
genom vissa phpBB2 MODs/Hacks, ex; Admin Auto Delete Users: http://www.phpbbhacks.com/download/1427
Dock ... Vidare hänvisning i varje tråd ... Den vete 17

3) Vet ej ...

Mitt bästa råd är att;
A) Hitta lösningar på dina phpbb2 relaterade problem här > http://www.phpbb2refugees.com/index.php

B) Sen kolla med http://www.phpbb-seo.com angående dina SEO (dvs google relaterade problem osv)

C) "Cut your losses ..." genom att helt enkelt inte bry dig om inaktiva användare och rensa ut allt i ett svep med hjälp av en MOD. Verkar som du skulle spara en del huvudvärk och arbete då.
baskerbosse
Ny medlem
Ny medlem

Re: Flytta forum samt uppgradera + rensa

Inlägg av baskerbosse »

tack så mycket för hjälpen Johan! det var bra tips... jag har kollat och fått nya idéer.

lösningen skulle kunna vara som följer..

1. fixa så alla inaktiva fick ett nytt mail om att klicka på en godkännande-länkt (med deras key)
2. väl på aktiveringssidan måste de göra något för att särskilja sig från robotar. gör de rätt så godkänns de genom sin key.

Tar gärna emot lösningsförslag på detta (och betalar gärna för hjälpen)

3. forumuppgraderingen gör jag nog först och sedan domän-uppgraderingen m.h.a. redirect 301. (google verkar trots allt inte särskilt sugen på sidor med samma innehåll...)
Skriv svar