Modden users_onlne_time

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Skriv svar
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem
Svar: 0

Modden users_onlne_time

Inlägg av hkkla »

Jag har den installerad och det fungerar. Dock ett "kosmetiskt" fel, på förstasidan nästan längst upp i högra hörnet står min tid online, dock stpr det såhär: { TOTAL_TIME_LOGGED_IN }: 4h 35m 51s
även i min profil, och alla andras står det { TOTAL_TIME_LOGGED_IN }

Någon som förstår vad som har gått fel i min installation av den modden? Jag har försökt finna svar på phpbb:s forum men utan framgång. Nån med samma problem nämner det bara men det förbises. Jag har grävt i mina filer och hittat något liknande dom här "fraserna" men inget som jag begripit mej på då jag inte har några kunskaper i php alls just.
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Modden users_onlne_time

Inlägg av Marcus »

Beror på att dina språkfiler inte innehåller den sträng ska skrivas ut.

Antingen har du missat att modda språkfilen, eller nyligen uppdaterat och då glömt att dina språkfiler hade denna mod.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Ja jag var in på nåt sånt jag med och började gräva och ändra vilket resulterade i haveri. Jag försökte rätta till, så dök ett nytt fel upp, rättade till det och det blev ett nytt. Till slut lessnade jag och återställde med en backup, dessvärre var den ett dygn gammal.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ditt haveri kan bero på flera saker, men använder du en editor som kan spara filer i UTF8 utan Bom? Om inte så kan jag rekomendera Notepad ++ som är gratis.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag är på den nivån att jag kör med Automod fortfarande jag. Men borde överge den, man lär sej lite eller inget annars. Mina försök till reparationer gjorde jag i vanliga notepad.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Nej, nej, inte vanliga Notepad... skrota den, den duger knapp att ha till att skriva en inköpslista i :lol:

Här har du länk till ++ http://notepad-plus.sourceforge.net/uk/site.htm
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag har den redan installerad, notepad++, måste bara vänja mej lite vid den. :lol:

Att man inte ska använda vanliga notepad, beror det på utf-8 eller liknande?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, den klarar bara ANSI och de flesta PHP kodningarna är i UTF8, men eller utan BOM, men i phpBB är det med BOM.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Det skulle nog kunna förklara varför det hela tiden blev så mycket fel. Nu ska jag bara våga mej på att försöka med den där modden igen.

Jag gjorde då kanske rätt från början, för texten ändrades till korrekt text när jag gjorde min ändring, sedan hände nånting, minns inte hela förloppet riktigt nu bara. Först ändrade jag, eller la till, det segment som fanns i den engelska common.php la jag till i den svenska men jag översatte orden som skulle visas till svenska. Sedan sparade jag ner det och laddade upp nya filen.
Men nu när jag sitter och bläddrar i ftp:n, jag kan nog ha laddat upp på fel ställe, i phpbb/ istället för phpbb/language...

Nåja, fel gick det iallafall. Finns det något sätt jag kan göra för att den här modden ska bli färdiginstallerad med både svenska och engelska på en gång?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Du skulle kunna klistra in koden här ;) sedan om du har en länk till vart du har hämtat modden underlättar för oss.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Men klistra in koden här, den är ju flera sidor lång. Det är iallafall den här modden jag pratar om. http://www.phpbb.com/community/viewtopi ... &t=1475265

Edit:jag ska försöka hitta en liten modd som jag kan prova att översätta.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Ja, nu var det bara den delen som står beskrivet i modden om just infogandet av just det du har problem med...

Det som berör språkfilerna är följande filer: language/en/common.php och language/en/ucp.php
och dom du också ska redigera är language/sv/common.php och language/sv/ucp.php på samma sätt.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Jag måste lista ut hur det här fungerar först. Jag kan se en röd tråd filerna genom men jag har inte grepp om det riktigt än.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Nu har jag lyckats redigera installationsfilen så att det funkar och det blir svensk text. Än sålänge ligger jag på min testmiljö så det har blivit några installeringar och några avinstalleringar under redigeringens gång av den här modden. Jag använder fortfarande Automod, dock har jag fått upp ett felmeddelande, eller egentligen två, när jag installerar modden

Kod: Markera allt

Error:Duplicate column name 'user_online_time'
ALTER TABLE qnpz_users ADD user_online_time INT( 11 ) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT 0
Error:Duplicate column name 'user_online_timeformat'
ALTER TABLE qnpz_users ADD user_online_timeformat TINYINT( 1 ) UNSIGNED NOT NULL DEFAULT 0 
Men jag undrar om inte det här är nåt spöke bara på grund av att jag installerat om modden flera gånger? Jag ska göra en backup av mitt skarpa forum nu och prova där men det skulle vara intressant att höra från någon vad det här felet kan tänkas bero på och om det är allvarligt eller om man kan låta det vara, min testmiljö tycks ju fungera ändå.
hkkla
Extra aktiv medlem
Extra aktiv medlem

Inlägg av hkkla »

Felet är dålig avinstalleringsrutin i Automod. Jag missade att ändra till rätt skrivmetod och modden blev "halvt" installerad, sql-grejorna installerades i vart fall men inte allt annat. Det ledde till att jag avinstallerade den, ändrade tillbaka till rätt skrivmetod men då dök dom där felen upp. Körde in en rykande färsk backup och gjorde rätt från början och nu tycks det fungera.
Jag har dock inte tryckt på purge cache knappen i ACP ännu så vi får se...man ska inte ropa hej innan man tryckt på Purge cache... :lol:
Skriv svar