Jag håller på att skapa ett forum med phpBB 3 där jag förväntar mig användare som inte är så datorvana. Jag är rädd att textredigering med BBCode kommer att skrämma bort en del av dem.
Troligen skulle redigering av text med Bold, italics, stilar, färg te sig lättare om den liknade det de flesta är vana vid från t.ex. Word, Office etc. alltså att man markerar ett textavsnitt och sen trycker på en knapp.
Finns det något tillägg till phpBB 3 som åstadkommer detta?
/Koia
Wysiwyg redigering av textrutan?
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Re: Wysiwyg redigering av textrutan?
Där hittar du länk till två intressanta alternativ: http://www.mssti.com/phpbb3/viewtopic.p ... t=10#p1229 Själva kategorin http://www.mssti.com/phpbb3/viewforum.php?f=21 handlar om hans MOD för massa tjusiga BBCodes. BBCode är ju också knappar, men till skillnad från WYSIWYG, så hamnar man att klicka på förhandsgranska för att se hur det sen ser ut i inlägget. Det är inte så speciellt avancerat det heller.
Jag har inte så mycket erfarenhet av WYSIWYG editorer över huvudtaget, men jag har inte lyckats med konststycket att skapa längre text, som inte skulle se skum ut åtminstone i en webbläsare med nån WYSIWYG editor alls på nätet.
Jag har inte så mycket erfarenhet av WYSIWYG editorer över huvudtaget, men jag har inte lyckats med konststycket att skapa längre text, som inte skulle se skum ut åtminstone i en webbläsare med nån WYSIWYG editor alls på nätet.
Jag tror du har fel där, att det skämmer bort någon... jag har själv provat olika varianser och skillnaden är som jag kan se det mer fetstil, mer smilies, rullande texter etc.. och det bara för att det är något lättare, men innehållet för den som läser blir sämre.
Men mer "tufft" kan man säga att det är med en sådan, men frågan är om det är värt priset vid uppgraderingar etc och dessa konstiga inlägg.
Men mer "tufft" kan man säga att det är med en sådan, men frågan är om det är värt priset vid uppgraderingar etc och dessa konstiga inlägg.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
När det gäller användarvänligheten, så tycker jag BBCode är OK om man vet redan på förhand hur man vill ha det. Trasslet kommer om man i efterhand tänker, aha, det der borde vara t.ex. Bold. Då måste man såvitt jag förstår först fixa BBCode taggarna sen klippa in texten man vill formatera om i "mellanrummet" mellan de nya taggarna.
Jag tror att jag ligger lågt med det här ut mot användarna och ser hur reaktionen på BBCoden blir. Aspekten med trassel vid uppgradering är ju nåt rejält att fundera på, får mig faktiskt att tveka till att göra nåt "eget". Bra påpekande!
På kul kanske testar jag kanske nåt på era länkar på en "slasksajt". Men jag är ingen fena på det här, så jag får se hur svårt det verkar.
Tack ska ni ha!
Jag tror att jag ligger lågt med det här ut mot användarna och ser hur reaktionen på BBCoden blir. Aspekten med trassel vid uppgradering är ju nåt rejält att fundera på, får mig faktiskt att tveka till att göra nåt "eget". Bra påpekande!
På kul kanske testar jag kanske nåt på era länkar på en "slasksajt". Men jag är ingen fena på det här, så jag får se hur svårt det verkar.
Tack ska ni ha!
På länken http://www.ecardmax.com/index.php?step=Hoteditor kommer man till info om en wysiwg Rich Text Editor, "HotEditor". Där finns också en bra demo.
Från sajten kan man även ladde ner den programvara som är anpassad för integreration av HotEditor med phpBB2/phpBB3. Har någon erfarenhet av detta? Funkar det bra? Några problem?
/Koia
Från sajten kan man även ladde ner den programvara som är anpassad för integreration av HotEditor med phpBB2/phpBB3. Har någon erfarenhet av detta? Funkar det bra? Några problem?
/Koia