Problem med skarpa IE8

Diskussion av datorer, inte bara i rent tekniska aspekter utan även i politiska och filosofiska.

Moderator: Moderatorgrupp

B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem
Svar: 0

Problem med skarpa IE8

Inlägg av B Thomas »

Hej!

Den 19/3 kl 17.00 släpptes nya Internet Explorer 8
Så jag uppgraderade från IE7 till IE8 eftersom jag fått info om att den innehöll flera förbättringar.
Men, det är problem med phpBB3 i IE8.

Vid redigering i en post där antal rader gör att skrollbaren till höger uppträder, så verkar textredigeringen balla ur totalt.
Det kan lätt iaktas då en tidigare längre post citeras och man ska skriva dit sina kommentarer.

Gå t.ex. in på detta inlägg:
http://www.phpbb-se.com/forum/viewtopic ... 943#p38943
Välj citera och försök skriva in din text efter citatet.
Allt börjar hoppa och du kan inte se vad du redigerar. Total kaos faktiskt.
Som tur är har IE8 en "Kompatibilitetsvy" där man kan titta på phpBB3 i en IE7-vy. Men ska det behöva göra så? :shock:

Jag ser att detta fel inträffar på detta forum så jag skippar den vanliga supportmallen :wink:

Någon som vet någon bot på detta? Är det Bill Gates produkter som är boven igen? :mrgreen:
Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Re: Problem med skarpa IE8

Inlägg av PazZze »

Hej!

IE 8 har inte släppts än enl. microsofts hemsida, så phpBB supportar ej webbläsare i beta stadiet

Personligen använder jag aldrig IE mer än nödvändligt (typ bankärenden osv, då dessa är dåliga på att göra produkter till webbläsare som fungerar)

Så om man tar och går vilken hemsida som helst där man kan testa/jämföra webbläsare, så märker man att IE är som en vana nästan alltid sämst.. Att vara webbutvecklare skulle vara hur enkelt som helst.. Om inte IE fanns.. för finns det nått som den webbläsaren inte gör, så är det att följa standarder..
Acid3 (http://www.acidtests.org/) Testar: SVG, CSS3, html och annat skojjsigt... IE7 får 14, FF2 får 52 (av 100 poäng), dessa är båda gamla webbläsare... FF3 fick 71 (rätt gamal nu 17 jun).. Så nu ska vi slå på trumvirveln, IE8beta2 fick hela 20 poäng! visst är det fantastiskt att ett värdsledande företag utvecklar den sämsta webbläsaren på marknaden?

Om man kollar CSS mallarna till phpBB3 så är det fullt av "IE hacks" (står som kommentarer till raderna), så det är väl mest troligt att dom lyckats rätta till nått problem som IE haft innan till sin nya version.. Men genom att man har IEhacken så "förstör" dessa koden, så det är säkert däför din design ser konstig ut.

Som sagt, jag är väldigt anti IE, men det betyder ju inte att phpBB3 inte ska fungera för användare som väljer använda den webbläsaren, men så länge den är i beta stadium, så kommer phpBB inte supporta stöd för webbläsaren..
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

IE8 är släppt skarpt... jo... men det har också länge påtalats att IE8 inte fungerar väl avseende sidors utseende. Microsoft har därför byggt in "hur ser sidan ut i IE7" i IE8. Det säger en del om IE8. ;-)

Tyvärr är det väl så att uppgradering till IE8 är "oåterkallerlig".

phpBB3 har inte designats för IE8, utan för att så långt det är genomförbart följa de standarder som sätts av W3C. Man har dock tvingats till att skapa en massa extra kod för att tillgodose t.ex. IE's små egenheter. IE8 fanns inte på kartade när phpBB3 släpptes... så med andra ord, IE8's egenheter finns det inte stöd för.

Men det borde väl hända någonstans i framtiden, när IE8 börjar användas av fler så krävs det om inte annat.

Ovan sagt med högst personliga värderingar lysandes igen kan jag tänka mig... men IE8 var inte det första jag installera i torsdags när det släpptes.

/marcus

PS!
Själv kör jag IE7 och FF3, regelbundet, och lite andra läsare då och då (för att kolla så det inte ser helt galet ut). IE6 är det stora problemet so far, då webbutvecklingen går snabbare än uppdateringarna på många större företag. ;)
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Håller med om att MS inte kan göra läsare som fungerar enligt standard.
Läste det här på IDG nu på morgonen, så MS har en del att gör...
IDG skrev:Microsoft var på plats när Nils hackade webbläsaren, och företaget bekräftade några timmar senare att säkerhetshålet existerar i den senaste version av Internet Explorer 8 för Windows 7. Microsoft ville inte kommentera om sårbarheten även finns i den version av IE 8 som släpptes i går.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
.:ADDE:.
Medhjälpare
Medhjälpare

Inlägg av .:ADDE:. »

ajdå!!! jag som själv använder IE8 också nyligen!
om det finns ett säkerhetshål här så blir det "Back to IE7"
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag skrev lite till om IE8 nu på morgonen, Microsoft släpper IE8
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

Alttså. som vad jag ser det du skrev, kjell, så var det bara falskt alarm :puh!:
Andreas eller ADDE | Allways loyal to the phpBB platform, whenever I nead a Bullentin Board.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Och jag om sågar IE8 helt :?:
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

ja, vi tycker och ser det olika. :lol:

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Jag undrar, vad är det som är falskt alarm? Det Kjell tar upp är allvarligt.

För egen del är det största problemet att de inte kan leverera en webbläsare som klarar gällande standard.

Tanken med IE8 var att äntligen förlika sig med idéen att en standard för webbläsare är gott, men MS visar att de ändå inte riktigt köper W3C's arbete.

/marcus

Användarens profilbild
PazZze
Support
Support

Inlägg av PazZze »

ber om ursäkt, tar tillbaka det jag sa ang IE8 och att inte släppts. för går man in på deras gamla hemsida för att få IE så kommer man till sidan för att få ner IE7 nämligen.. så dom har bytt länk dom idioterna ><
Om man nu har en länk för att få hem en webbläsare, varför då byta ut fanskapet ><
Less man blir...

aja, tillbaka till topic..
Då nu när IE8 släppts, skicka in en buggrapport(?) eller åt minstånde skapa en tråd i deras forum ang detta..

Kan du inte ta och skicka in en screenshot på hur det blir för dig, så man slipper installera nått fansakp från MS i onödan ;)
Joel PazZze Martinsson - phpBB Sverige Support
Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

och jag drar tillbaka mitt "falska alarm" och ursäktar mitt missförstånd.
men när jag kör med icke- kompatibletetsläge så är det inget probem i större sammanghang.
den aktiveras då jag själv skriver inlägg (dock inte nu) samt att när jag går in på startsidan på RPG paradise så aktiveras den. annars ser jag ingen skillnad på startsidan på manuellt läge och kompatibletetsläge.

pröva själv, IE8-användare.

SummerADDE.se
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Eftersom IE8 generellt sett fungerar som det gör, och inte specifikt för phpBB3... så flyttar jag denna tråd.

/marcus

Användarens profilbild
Medhjälpare
Medhjälpare

denna länk borde funka bättre nu...?

Det är alltid typiskt Microsoft att alltid ta fram egna Varianter av allting. så gäller även musikvärlden (WMP är ensam att kunna köra Waw-filer, tror ja. men jag kan ha fel :oops: )

SummerADDE.se
B Thomas
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av B Thomas »

Hej där!

Jag har utan protester accepterat att min rapport om problemen med phpBB3 och IE8 viftades bort i detta forum med att MS inte föjler standard. Eftersom frågan flyttades hit och besvarades som den gjordes, får man intrycket att ni betraktar detta problem som någon annans problem (=MS), eller att man får "använd-inte-den-webläsaren-rekommendationen".

Den uppfattningen verkar nog inte helt delas på pbpbb.com.
Om jag förstått allt rätt :roll: så verkar det, om man läser detta
http://www.phpbb.com/bugs/phpbb3/ticket ... t_id=43305
som att det kanske inte är ett helt självklart förhållningssätt, eftersom problemt där har behandlats som en bug.

I vart fall, antar jag att "Fix completed in SVN" betyder att en fix är klar för release i en kommande (eller levererad) version.
Om därmed kan vi alla bli nöjda och glada :D
Skriv svar