Ta en backup
Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp
Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Ta en backup
Har sökt men inte riktigt hittat det rätta svaret.
Jag skulle vilja ta en total backup på mitt forum. Jag har förstått att man ska dra ner alla filer via FTP och spara lokalt. Men databasen? Exporterar jag den i phpmyadmin eller? Finns det någon MOD eller liknande som tar en backup en gång varje dag eller enligt önskemål (personligen skulle jag vilja ta en per dag för att spara alla inlägg osv), eller måste man göra detta jobb manuellt?
Jag skulle vilja ta en total backup på mitt forum. Jag har förstått att man ska dra ner alla filer via FTP och spara lokalt. Men databasen? Exporterar jag den i phpmyadmin eller? Finns det någon MOD eller liknande som tar en backup en gång varje dag eller enligt önskemål (personligen skulle jag vilja ta en per dag för att spara alla inlägg osv), eller måste man göra detta jobb manuellt?
Re: Ta en backup
Det enklaste är att exportera forumet med phpMyAdmin. Kolla storleken på filen eller filerna du får hem så att dom inte är större än maxstorleken när du ska importera den sen. Det ser du i importera-fönstret.
Det finns vad jag vet ingen MOD för det. Däremot har dom flesta webbhotell ett cron-system så att du kan köra något skript varje natt. Kolla med hotellet vilka möjligheter du har. Det bästa är väl att dumpa ner databasen till en fil som du hämtar hem med FTP.
Det finns vad jag vet ingen MOD för det. Däremot har dom flesta webbhotell ett cron-system så att du kan köra något skript varje natt. Kolla med hotellet vilka möjligheter du har. Det bästa är väl att dumpa ner databasen till en fil som du hämtar hem med FTP.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Re: Ta en backup
Du frågar efter backup varje dag, där skulle jag rekommendera MySQLDumper (http://www.mysqldumper.de/en/).
Där kan schemalägga en egen back, som du sedan hämtar hem som en enda packad fil.
/marcus
Där kan schemalägga en egen back, som du sedan hämtar hem som en enda packad fil.
/marcus
Re: Ta en backup
OT-varning...
Jag gissade att någon skulle komma rusande och utbrista MySQLDumper, men gissade fel på person.
Jag gissade att någon skulle komma rusande och utbrista MySQLDumper, men gissade fel på person.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Re: Ta en backup
Kanon, tack! Ska ta en titt på det där MySQLdumper med. 
Re: Ta en backup
Jag använder den också, har satt att den ska spara 14 dagar automatiskt.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Re: Ta en backup
OT-varning... vilken tur, att ha 14 dagar sparade... kan vara bra att ha när tiden inte räcker till.... 
Re: Ta en backup
Jag tittade på MySQLdumper men tyckte att den var lite för stor och klumpig. Jag skapade istället ett eget cron-styrt shell-script baserat på mysqldump. Någon som har några synpunkter på för- och nackdelar med dessa bägge verktyg?
Peter.
Peter.
Re: Ta en backup
Det är omöjligt att ha några åsikter om ditt egna skript utan att ha sett den. Men jag använder också egna shellskript som använder mysqldump för att ta backup på databaserna.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Re: Ta en backup
Kod: Markera allt
#!/bin/bash
# Shell script to backup MySql database
USER="xxx"
PASS="xxx"
HOST="mysql.xxx.se"
DB="xxx_forum"
OPT="--add-locks=FALSE --disable-keys=FALSE"
DEST="/xxx/forumbackups"
NOW="$(date +"%Y-%m-%d-%H%M")"
FILE="$DEST/$DB.$NOW.gz"
mysqldump $OPT -u $USER -p$PASS -h $HOST $DB | gzip -9 > $FILE
chmod 0600 $FILE
ls -l $FILE
Peter.
Re: Ta en backup
Om du har tillgång så att du kan köra mysqldump så tycker jag absolut att du ska göra det.
Jag har aldrig använt MySQLdumper, så jag har inga direkta åsikter om den. Men den kan säkert vara ett bra alternativ om man inte har tillgång till att köra shell-skript.
Jag har aldrig använt MySQLdumper, så jag har inga direkta åsikter om den. Men den kan säkert vara ett bra alternativ om man inte har tillgång till att köra shell-skript.

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Re: Ta en backup
Kan ju vara så att man även om man kan ha egan SHELL-skript väljer ett webbgränssnitt för att administrera sina databasbackuper. 
/marcus
/marcus
Re: Ta en backup
Det kan det absolut vara. Eller så vill man inte riskera fler säkerhetshål än nödvändigt och använder ssh till så mycket man kan. 

Developer @ phpBB MOD Team
Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster



