Ta en backup

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Skriv svar
trx
Medlem
Medlem
Svar: 0

Ta en backup

Inlägg av trx »

Har sökt men inte riktigt hittat det rätta svaret.

Jag skulle vilja ta en total backup på mitt forum. Jag har förstått att man ska dra ner alla filer via FTP och spara lokalt. Men databasen? Exporterar jag den i phpmyadmin eller? Finns det någon MOD eller liknande som tar en backup en gång varje dag eller enligt önskemål (personligen skulle jag vilja ta en per dag för att spara alla inlägg osv), eller måste man göra detta jobb manuellt?
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Ta en backup

Inlägg av tumba25 »

Det enklaste är att exportera forumet med phpMyAdmin. Kolla storleken på filen eller filerna du får hem så att dom inte är större än maxstorleken när du ska importera den sen. Det ser du i importera-fönstret.

Det finns vad jag vet ingen MOD för det. Däremot har dom flesta webbhotell ett cron-system så att du kan köra något skript varje natt. Kolla med hotellet vilka möjligheter du har. Det bästa är väl att dumpa ner databasen till en fil som du hämtar hem med FTP.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Du frågar efter backup varje dag, där skulle jag rekommendera MySQLDumper (http://www.mysqldumper.de/en/).

Där kan schemalägga en egen back, som du sedan hämtar hem som en enda packad fil.

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

OT-varning...
Jag gissade att någon skulle komma rusande och utbrista MySQLDumper, men gissade fel på person. :mrgreen:
Bild

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
trx
Medlem
Medlem

Inlägg av trx »

Kanon, tack! Ska ta en titt på det där MySQLdumper med. :)
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Jag använder den också, har satt att den ska spara 14 dagar automatiskt.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

OT-varning... vilken tur, att ha 14 dagar sparade... kan vara bra att ha när tiden inte räcker till.... :lol:

Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Michanek »

Jag tittade på MySQLdumper men tyckte att den var lite för stor och klumpig. Jag skapade istället ett eget cron-styrt shell-script baserat på mysqldump. Någon som har några synpunkter på för- och nackdelar med dessa bägge verktyg?

Peter.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Det är omöjligt att ha några åsikter om ditt egna skript utan att ha sett den. Men jag använder också egna shellskript som använder mysqldump för att ta backup på databaserna.
Bild

Användarens profilbild
Michanek
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Inlägg av Michanek »

Kod: Markera allt

#!/bin/bash
# Shell script to backup MySql database

USER="xxx"
PASS="xxx"
HOST="mysql.xxx.se"
DB="xxx_forum"

OPT="--add-locks=FALSE --disable-keys=FALSE"

DEST="/xxx/forumbackups"
NOW="$(date +"%Y-%m-%d-%H%M")"
FILE="$DEST/$DB.$NOW.gz"

mysqldump $OPT -u $USER -p$PASS -h $HOST $DB | gzip -9 > $FILE
chmod 0600 $FILE
ls -l $FILE
Mitt skript är inget märkvärdigt så det jag undrade över var snarare synpunkter på valet mellan MySQLdumper och mysqldump.

Peter.
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Om du har tillgång så att du kan köra mysqldump så tycker jag absolut att du ska göra det.

Jag har aldrig använt MySQLdumper, så jag har inga direkta åsikter om den. Men den kan säkert vara ett bra alternativ om man inte har tillgång till att köra shell-skript.
Bild

Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Kan ju vara så att man även om man kan ha egan SHELL-skript väljer ett webbgränssnitt för att administrera sina databasbackuper. ;-)

/marcus

Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Det kan det absolut vara. Eller så vill man inte riskera fler säkerhetshål än nödvändigt och använder ssh till så mycket man kan. 8)
Bild

Skriv svar