Ett par portalfrågor bara :)

Frågor kring MODdar (modifikationer) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

trx
Medlem
Medlem
Svar: 0

Ett par portalfrågor bara :)

Inlägg av trx »

Tjosan!

Ska bygga en portal till en förening. Men innan jag börjar så måste jag bara kolla upp ett par saker.

1. Jag har kollat runt lite och stargate portal ser väldigt lättanvändlig och smidig ut, vad finns det mer för alternativ som ni skulle rekomendera?
2. Är det lätt att skapa en egen design med portaler? Det borde väl inte vara något mer krux än till ett vanligt phpbb-forum, eller?
3. Vi tar väldigt många bilder på våra resor, finns det något smidigt album man kan lägga in i sin portal, där användare enkelt kan browsa bilderna. Uppladdningen ska dessutom vara ganska enkel och snabb.
4. Jag skulle vilja ha detta upplägg: root/forum/index och root/index, ibland så vill jag gå ut med extra info på en enkel sida, via root/index då. Ibland vill jag dock at root/index pekar om direkt till root/forum/index, hur kodar jag det? (Kan egentligen bara html och lite java tyvärr, finns det ett smidigt php-sätt kanske?)
5. I en portal, kan man göra vilka blocks som helst? Ett block kanske bara ska innehålla en bild t ex, en annan ska innehålla en brödtext och en bild till en krönika som ska öppnas i ett nytt fönster.
6. Har sökt men ej funnit, finns det ett svenskt lang pack till stargate portal? Eller räcker det med att installera phpbb's lang pack?

Jag har fler frågor, men börjar med dessa. :) Tack på förhand!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Ett par portalfrågor bara :)

Inlägg av Kjell »

Bävar för att svara på femtioelva frågor i ett inlägg...
trx skrev:1. Jag har kollat runt lite och stargate portal ser väldigt lättanvändlig och smidig ut, vad finns det mer för alternativ som ni skulle rekomendera?
Att du kollar runt själv och tittar på demosidor.
trx skrev:2. Är det lätt att skapa en egen design med portaler? Det borde väl inte vara något mer krux än till ett vanligt phpbb-forum, eller?
Det beror på din kunskap, men många gånger kan man använda delar av någon portal för ider.

4.

Kod: Markera allt

<?php
header('HTTP/1.1 301 Moved Permanently');
header('Location: forum/index.php');
?>
trx skrev:6. Har sökt men ej funnit, finns det ett svenskt lang pack till stargate portal? Eller räcker det med att installera phpbb's lang pack?
Oftast får man göra det själv om inte någon vänlig person redan har skrivit en, men många gånger så får man göra om dom på grund av att dessa inte hänger med i uppdateringarna.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

I det här fallet är nog temporär redirect bättre än permanent.

<?php
header('HTTP/1.1 302 Moved Temporarily');
header('Location: forum/index.php');
?>
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
trx
Medlem
Medlem

Inlägg av trx »

Kjell,

om du bävar för att svara på frågor kanske du inte ha en supportavatar.

Varför jag frågor om rekommendationer är för att jag har hittat 3 stycken samt kollat dess demos, men sedan kommer ju erfarenheten in. Dvs ni torde ju vara mer erfarna än mig och veta vad som är bra och dåligt med respektive portal. Är inte det här ett diskussionsforum för phpbb och dess moddar?

Jag har iaf valt att byta till phpBB3 Portal, hittade ett inlägg i deras forum där det står att de flesta stilar baseras på prosilver lr subsilver så designen borde ju inte vara så svår att ordna. Det gäller ju att hitta en man tycker om och sedan sätta en egen prägel på den. :)

Tack för redirecten, ska testa den när portalen är klar.

Det fanns ett lang pack till phpBB3 Portal, men det verkade inte vara tillräckligt bra. Hittade ett annat inlägg på det här forumet där det stod hur man kan översätta själv, får boka en kväll till det istället så får man ju vad man själv vill ha.

Tack för hjälpen grabbar!
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

trx skrev:om du bävar för att svara på frågor kanske du inte ha en supportavatar.
Nä, erfarenheten är den att det brukar vara svårt att ha struktur när det ställs så många frågor på en gång, det underlättar att bara ha en eller två frågor och under support forumet är kravet "en fråga per tråd". :mrgreen:
trx
Medlem
Medlem

Inlägg av trx »

Haha det handlar om effektivitet! ;)

Har kört på under morgonen och allt verkar gå som planerat. Ska börja jobba på en ny design bara.

Men, jag har en fråga till. Jag installerade det svenska paketet till forumet, och sedan kopierade jag över portal.php till sv-mappen, öppnade filen och översatte allt själv. När jag sedan refreshade kom detta fram:

[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3774: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/sv/portal.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3776: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/sv/portal.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3777: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/sv/portal.php:1)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3778: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /language/sv/portal.php:1)
Que? :)
trx
Medlem
Medlem

Inlägg av trx »

Dessa rader är det som felar:

header('Content-type: text/html; charset=UTF-8');

header('Cache-Control: private, no-cache="set-cookie"');
	header('Expires: 0');
	header('Pragma: no-cache');

Kan det ha att göra nåt med att jag kör med åäö ?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Du måste spara filerna i UTF-8 format, kolla inställningarna i din redigerare.
trx
Medlem
Medlem

Inlägg av trx »

Mjo, jag kollade det, och det ska fungera. Kör med notepad. Kanske ska använda något annat ?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Prova notepad ++ , där kan du ställa in formatet.
trx
Medlem
Medlem

Inlägg av trx »

Tackar, ska testa. Surt att översätta allt igen.. men det e ju lördag och allt .. :)
Användarens profilbild
tumba25
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av tumba25 »

Du ska spara som UTF-8 utan BOM.

Notepad sparar med BOM, det är därför du får det felet. Sen ska det inte finnas något i filen före <?php eller efter ?>.
Bild
Developer @ phpBB MOD Team

Behöver du en modifikation skriven/installerad för ditt phpBB-forum? Eller kanske annan specialanpassad kod och/eller en server-administratör? https://tumba25.net/
Leachim
Medlem
Medlem

Inlägg av Leachim »

trx skrev: ...
Jag har iaf valt att byta till phpBB3 Portal, hittade ett inlägg i deras forum där det står att de flesta stilar baseras på prosilver lr subsilver så designen borde ju inte vara så svår att ordna. Det gäller ju att hitta en man tycker om och sedan sätta en egen prägel på den. :)
...
Känner du dig nöjd med phpBB3 portal, jag håller själv på och väljer en portal.

/Mike
trx
Medlem
Medlem

Inlägg av trx »

Japp, jag är nöjd hittills. Det går att göra rätt mkt med portalen. Du kan koda dina egna boxar med. De har en bra support på deras sida och utvecklingen går framåt. Det va lätt att installera dessutom! Har du fler frågor så tveka inte att ställa dom.
Leachim
Medlem
Medlem

Inlägg av Leachim »

Det verkar som om de har släppt supporten på phpbb3 Portal.
Någon som provat Stargate, Board3 eller DaMysterious?

/Mike
Skriv svar