Uppdatera till 3.04, problem?

Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på sidan.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Kategoriregler
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.

Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem
Svar: 0

Uppdatera till 3.04, problem?

Inlägg av claudiomarino »

Jag har precis uppdaterat från 3.02 till 3.04 men jag kommer inte längre efter att filerna kontrollerats igen (efter att jag laddat upp dem), vad ska jag härnäst?
Hit kommer jag!
Hit kommer jag!
Bild 1.png (145.08 KiB) Visad 8576 gånger
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Re: Uppdatera till 3.04, problem?

Inlägg av Peetra »

Säger den inget mer? *klia-sig-i-huvudet-smilie* Har du kommit ihåg att ladda upp den senaste svenska översättningen?

Isåfall verkar det vara samma fel som spökar, som i den andra tråden du startat idag, att sidan inte laddas in helt och hållet.

Ändra namn på install-mappen till unstall. Sen har du många alternativ att välja på. :wink:

Gå till forumet, logga in i ACP. Ändra till stilen prosilver. Kolla hur forumet ser ut. Är ditt forum helt? :) Är det 3.0.4? Om allt är i sin ordning, så kan du sluta läsa nu. ;)

Annnars kan du prova följande: 1. Lägg in alla 3.0.2-filernas backup från tex igår, iallafall från _före_ du mixtrade så forumet blev i oskick, lägg in databasbackupen du tog strax före du började uppdatera.
Gå till ACP, ändra standardstil för alla till prosilver.
Döp tillbaka unstall till install och gör uppdateringen.

2. Ifall du inte har några backuper, så kan det med lite tur räcka att ändra om standardstilen till prosilver före nytt försök till uppdatering.

3. Om du inte har några moddar, så ladda upp hela forumet 3.0.4-version, din db borde ju redan vara uppdaterad, så då får du antagligen ett helt forum. Teoretiskt borde det fungera så.

Jag tror starkt på att det är stilmallen som tiltar på något sätt... Synd att det här inte är frågan om religion.

Peetra.
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

Tack för hjälpen igen :)

Så här är det, om jag ändrar till Prosilver så fungerar forumet som sig bör, MEN det är inte uppdaterat till 3.0.4.

Jag har uteslutande ändrat i Colors.css och bilder de senaste dagarna så jag har inte en aning om vad som kan gått snett. Kan det ha att göra med skriv/läs-rättigheter på filerna från min FTP-klient? Har du/ni någon annan idé om vad det kan vara?

Kan jag spara min personliga version av Prosilver SE och installera en ny version av den? (Jag har ändrat en hel del och det vore väldigt jobbigt att göra om allt ännu en gång :( )

Högst tacksam för all möjlig hjälp, väldigt jobbig situation med ett så nylanserat forum.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Stilen måste uppdateras med forumet. Då du nu hade sönder den gamla stilen, så tycker jag att du ska uppgradera färdigt/ pånytt med prosilvern och installera om stilen ifall den redan finns tillgänglig för 3.0.4 sen kan du göra samma ändringar igen.

Det kan vara ftp-problem. Helt enkelt att nån fil gått sönder i flytten.

Så en liten parentes: Jag vet inte hur det har lyckats, teoretiskt trodde jag att det inte är möjligt, men jag har iallafall kvar fungerande oändrade stilar ända från 3.0.0 på något forum, fast samma som nyinstallering inte fungerar på senare version. Så det finns ju möjligheten att du fixar stilen och uppdaterar sen och ser vad som händer med stilen. ;-) Men på 3.0.2 kan du ju inte bli kvar och stampa.

Peetra.
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

God morgon! Nu har jag försökt att uppdatera igen med Prosilver som stil men det ger exakt samma resultat :(

På förstasidan i APC under Forumstatistik står det Forumversion 3.0.4, MEN när jag klickar mig fram till fliken System står det följande:

Aktuell version 3.0.2
Senaste version 3.0.4

Ej slutförd uppdatering upptäcktes
phpBB upptäckte en ej slutförd automatiskt uppdatering. Försäkra dig om att du följde varje steg i det automatiska uppdateringsverktyget. Nedan hittar du länken igen, eller så går du direkt till install-katalogen.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Någon fil kan ha gått sönder då du laddade upp install-mappen, försök ladda upp den igen!?
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

Jag har lagt upp, och tagit bort den, flera ggr. men jag får samma resultat varje gång :cry:

Hur ska installeringen te sig efter man Kontrollera filerna en andra gång? Dvs. där den hänger sig för mig.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Den ska i en grön ruta säga att allt är klart och att man kan logga in i ACP och radera install.

Har du laddat ner filerna i zip och laddat upp dem med ftp?
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

Tack så mycket för ditt engagemang Peetra, jag uppskattar det verkligen.

Visst har jag gjort det. Jag tog ner Zip-filen och la upp dem manuellt, och enligt listan så har ju alla filer ersatts?

Finns det något sätt att nergradera till 3.0.2 igen eller har du någon annan idé på vad jag kan ta mig för?
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Nää, inte vill du väl gå bakåt ändå?

hmmm.... Det låter ju som om att db:n inte blivit uppgraderad, då filerna verkar vara det.
Ladda upp filen i en install-mapp och kör <forumroot>/install/database_update.php

[edit] Du kallar din prosilver stil för special edition se... Det kan ha hänt något misstag pga av det.

Peetra.
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

Ladda upp filen? Vilken fil då?

Mig veterligen har jag inte bytt ut namnet på stilen själv? Det är Prosilver SE 1.0.1 jag körde, nu däremot har jag återgått till den vanliga Prosilver för att få forumet att fungera medan vi reder ut problemet.

Funderar på om jag installera om Prosilver SE 1.0.1 från början och sen ladda upp de filer jag modifierat, forumet verkar ju fungera trots att det inte är är korrekt uppdaterat.
Peetra
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Peetra »

Nåt skumt är det med namnet på stilen, för i UCP står det Prosilver Special Edition, även om stilen är vanlig prosilver. Kolla opp i ACP, så att forumets stil heter prosilver och tvingar alla andra användare att använda det.

I uppdateringspaketet från phpbb.com finns mappen install, i den mappen finns filen database_update.php. Men nu funderar jag på vilken som egentligen uppdaterats, eftersom det verkar vara nästan bara adm-stilfiler som uppdaterats. Det ser du i din administrationslog under UNDERHÅLL i ACP. Jag är nu ganska säker på att där kommer att stå
Uppdaterade databasen från version 3.0.3 till version 3.0.4
dels för att db:n uppdateras ju jämt först, dels för att just tema-delen är en stor del av uppdateringen, över 30 filer i /styles/prosilver/ ska uppdateras.

Jag tycker du ska åsidosätta tanken på den stilen du vill ha tills du fått forumet i skick till 3.0.4.

Peetra.
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

Jag la upp filen som du sa och fick följande information:

Uppdaterar databasen till senaste versionen
Databastyp :: mysql4
Föregående version :: 3.0.4
Uppdaterad version :: 3.0.4

Uppdatera databasschema
Process :: Inga uppdateringar krävs

Uppdaterar data
Process :: Inga uppdateringar krävs

Uppdaterar version och optimiserar tabeller
Process :: . . Klar
Resultat :: Inga fel

Så det verkar som att databasen är korrekt uppdaterad iaf. Vad är nästa steg?
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Om du inte har några moddar så kan du köra över alla filer från "Full Package", ej install mappen.
Svenska språkfilerna som hör till 3.0.4 som du hittar på phpbb.com http://www.phpbb.com/files/language_pac ... ang_sv.zip
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
claudiomarino
Gammal medlem
Gammal medlem

Kjell skrev:Om du inte har några moddar så kan du köra över alla filer från "Full Package", ej install mappen.
Svenska språkfilerna som hör till 3.0.4 som du hittar på phpbb.com http://www.phpbb.com/files/language_pac ... ang_sv.zip
OK? Alltså paketet för nyinstallation? Hur påverkar det all inlagd data såsom användare, inställningar och inlägg?

Vad finns det för alternativ?
Skriv svar