I vilken fil skall man lägga in en räknare?

Detta är ett arkiv för phpBB2 Support, Diskussion, MODar, Stilar och översättningar. Den tillhandahålls endast för referensändamål.

Moderatorer: Supportgrupp, Moderatorgrupp

Thort
Medlem
Medlem
Svar: 0

I vilken fil skall man lägga in en räknare?

Inlägg av Thort »

Hej!

Jag har tänkt att lägga in en räknare på mitt forum.

Det är en dold räknare, vars kod skickar data till en speciell site där jag kan gå in och läsa statistiken.

Nu undrar jag i vilken fil som jag skall lägga in räknarens html-kod. Koden innehåller även javascript.

Det måste vara en fil som laddas i bakgrunden på alla sidor man besöker på forumet. Då räknar räknaren alla besök.

Min räknare heter StatCounter.
Thort
Medlem
Medlem

Inlägg av Thort »

Hej igen !

Jag hittade svaret i ett gammalt inlägg på det engelska forumet.

Se här.

Koden till räknaren skall läggas till i overall_header.tpl. Filen hittar man bland filerna som hör till det aktuella temat som man använder.

Det fungerar utmärkt.

Som jag sade så använder jag räknaren StatCounter. Se här så detaljerad information jag får om mina besökare på deras statistiksida.

Bild
Användarens profilbild
Marcus
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Marcus »

Verkar trevligt...

/marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
pandemon
Medlem
Medlem

Inlägg av pandemon »

har använt statcounter länge till ett flertal siter. Mycket nöjd - det har sällan varit problem...
http://www.kindredspirits.tk - debutalbum ute nu ...
toxic_bear
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av toxic_bear »

Hur och var lgger jag in räknaren i overall_header.tpl.??
Thort
Medlem
Medlem

Inlägg av Thort »

toxic_bear skrev:Hur och var lägger jag in räknaren i overall_header.tpl.??
Den programkoden som du får när du registrerar din räknare kan du lägga längst ner, sist i overall_header.tpl.
toxic_bear
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av toxic_bear »

Thort skrev:
toxic_bear skrev:Hur och var lägger jag in räknaren i overall_header.tpl.??
Den programkoden som du får när du registrerar din räknare kan du lägga längst ner, sist i overall_header.tpl.
Det funkade! Tack så mycket!!
Tror du det funkar att lägga in ett referer-script där också??
Thort
Medlem
Medlem

Inlägg av Thort »

toxic_bear skrev:Tror du det funkar att lägga in ett referer-script där också??
Jag förstår inte riktigt vad du vill göra. Med referer-script, menar du då att du vill att räknaren skall registrera träffar på ytterligare en sida. En sida som du anger i scriptet?

overall_header.tpl är mallen för titelrubriken på forumet. Eftersom titeln visas på alla sidor man ser på forumet så loggas besök på alla sidor på forumet. På din sida hos Statcounter så ser du exakt vilken sida på ditt forum som besökaren varit på.

Hos Statcounter kan man ha flera "project". Ett project för varje site man har. Så om du har fler siter utöver ditt forum så kan du skapa fler project hos Statcounter.
toxic_bear
Ny medlem
Ny medlem

Inlägg av toxic_bear »

Nja...jag har ett referer-script som visar varifrån besökarna kommer. Detta visas sedan på hemsidan. Jag tänkte att den senaste besökaren hos min sida även skulle visas i forumet...

Scriptet har alltså ingenting med räknaren att göra. Det är ett helt sepat script
Thort
Medlem
Medlem

Inlägg av Thort »

Om du på ditt forum vill visa vilka som hittat till din hemsida, så tror jag att det kan bli lite klurigt.

Om du på ditt forum vill visa varifrån de som hamnar på forumet kommer föreställer jag mig att du kan lägga ett referer-script i overall_header.tpl. Men frågan blir vad som händer när besökarna surfar runt på forumet. Kanske att referer-scriptet visar senast besökta sida på forumet. Inte så bra.

overall_header.tpl-mallen omfattar bara den översta raden med länkar, forumrubriken, och raden med länkar under rubriken. Så det finns inte mycket plats att peta in din information om varifrån besökarna kommit. Kanske att det blir snyggare att ha informationen någon annanstans på forumsidan. Då verkar det hela bli ännu mer klurigt.

Men, det finns kanske någon annan här på forumet som kan ge dig lite tips kring det hela.
Användarens profilbild
Kail
Administratör
Administratör

Inlägg av Kail »

Google Analytics är helt klart allra bäst.
Jakob Persson - Grundare av phpBB Sverige - IT-konsult - http://www.jakob-persson.com
The Complete phpBB Template Design Guide (phpBB 2.x): http://archive.jakob-persson.com/articl ... index.html
nordisktfiske
Medlem
Medlem

Re: I vilken fil skall man lägga in en räknare?

Inlägg av nordisktfiske »

Kail skrev:Google Analytics är helt klart allra bäst.
Ja det verkar bra, jag har lagt in scriptet ifrån dom på min "huvudsida" (index), men inte lagt något i forumet så den registrerar ju inte besökarna på forumet (där jag har mest trafik), jag följde ovanstående exempel och la in scriptet sist i overall_header.tpl., forumet fungerar som det brukar, är det rätt eller skall man göra på annat sätt med Google Analytics?
Besök min sida http://www.nordisktfiske.se och registrera er gärna i forumet.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Du kan ha den där, men jag själv skulle lägga den i foten på grund av att den kan ta lite tid på sig och ligger den sist så stör den inte lika mycket om det är segt i nätet.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
nordisktfiske
Medlem
Medlem

Inlägg av nordisktfiske »

Kjell skrev:Du kan ha den där, men jag själv skulle lägga den i foten på grund av att den kan ta lite tid på sig och ligger den sist så stör den inte lika mycket om det är segt i nätet.
Ok, jag vet inte riktigt vad du menar med "foten" :oops:
Besök min sida http://www.nordisktfiske.se och registrera er gärna i forumet.
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem

Inlägg av Kjell »

Nu var det ett tag sedan jag körde 2:an, men har för mig att filen heter overall_footer.tpl
(huvudet upp och foten ner)
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Skriv svar