En flytt
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
En flytt
Jag har ett phpbb3 forum (3.0.9).
Jag har bytt webbhotell och ska installera forummet igen.
Kopierade alla filerna och databas från de gammla webbhotellet och lade upp alla filerna på de nya. Sedan tackte jag att de var bara att installera. O där efter ladda in den gammla sql-filen men det gick inte.
Hur ska man göra? Måste man installera sitt ursprungliga phpbb som var nog 2.xx? Är osäker vilka steg jag har uppgradrade till.
Anders
Re: En flytt
Nu är ju frågan hur du gjorde? Den gamla databasen ska finnas i katalogen store, som ska vara läs- och skrivbar. Den gamla filen ska vara precis, som den togs, micklande med t.ex namnet kan förstöra chansen att lyckas återställa via forumets ACP.filuren72 skrev:O där efter ladda in den gammla sql-filen men det gick inte.
Jag brukar flytta forum genom att importera den gamla databasen till det nya stället. På så sätt slipper man all slags installation, det enda man gör är att ändra datan i filen config.php. Om du vill göra så; Importera den gamla databasen via phpmyadmin, mha mysqldumper ed. eller direktkommandon i servicefönster.
Jag föreslår att du tar dig en titt på mysqldumpern, om du inte får till det via forumets ACP, msd har tendens att klara av att återställa ungefär vad som helst och du har sedan ett smidigt verktyg att göra dumpar med närhelst det känns, eller ha den å göra det automagiskt.
Menar du att man ska göra backupen via admin-delen?
Aha, det kan vara nån begränsning på det nya webbhotellet, som hindrar dig att få upp backuppen. Webbhotell generellt sett brukar vara ganksa vänliga med å hjälpa till med å få in nya kundersJag gjorde backupen av databasen via phpmyadmin. (fick ut en xx.sql-fil)
gamla data, så de kanske fixar det åt dig, om du ber vackert.
Mjaee, forumets ACP är inte nån höjdarplats att sköta det i faktiskt. Det som lyckas bäst är mysqldumpern. Den har väldigt låg inlärningströskel och är installerad på en minut.Menar du att man ska göra backupen via admin-delen?
Jag gjorde alla tre backuper. (En Endast data Backup)
Frågan nu är. Kan jag installera en ny ren phpbb3 eller måste jag använda samma filer som jag hade på de gammla webbhotellet?