Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Frågor kring forumdesign (teman/themes) för phpBB 3 (3.0.0 eller senare).

Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp

Skriv svar
norddal2
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 2008-05-08 10:05
Svar: 0

Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av norddal2 »

Jag har lagt in på mitt forum ett svarsform där besökare kan fylla i mail mm, som jag gjort med min autoreponder.
Problemet är att forumet ändrar färg på texten och utseendet på svarsformet samt indrag av text mm, kan man skriva kod på något speciellt sätt så detta inte ändras?
Tacksam för hjälp.

Jan
norddal2
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 2008-05-08 10:05
Svar: 0

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av norddal2 »

Av vilken anledning är min länk till mitt forum bortagen från Profilfältet ????????????????????

Jan....
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av Marcus »

norddal2 skrev:Av vilken anledning är min länk till mitt forum bortagen från Profilfältet ?
Jag har letat i våra loggar, och kan inte hitta att någon tagit bort något från din profil.

Men om du menar din signartur så beror det på att alla, utom våra funktionärer, fått sina signaturer borttagna.

Orsaken är att allt för många använder signaturen för att skapa "link in" till affiliates, och jag har bättre saker att göra av min begränsade tid här på forumet än att leta upp signaturer som inte följer våra regler.

Tyvärr drabbar det alla som följer reglerna, men av "pest och kolera" så var jag tvungen att agera.

Jag har inte betalt för att sköta forum/moderera/besvara frågor, och om jag då har 30 minuter att lägga vill jag helst svara på frågor på den tiden.

Tack på förhand om du kan förstå denna inställning.

/Marcus

PS!
Räcker med ett frågetecken... fler (och framför allt så många som du gjorde) får det att framstå som att du är mycket arg över detta.
Om du nu var arg, så hoppas jag att mitt svar får dig att lugna ner dig lite. Var du inte arg, så får du ändå gärna läsa våra regler.
§1.f. Inlägg ska skrivas så att man förstår, dvs ingen överdriven av smilies, ! eller ?. ej heller överdriven användning av CAPS LOCK.
DS!
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
norddal2
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 2008-05-08 10:05
Svar: 0

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av norddal2 »

Då förstår jag, trodde att det bara var min länk i signaturen som var bortagen av någon orsak. Många frågetecken, ja jo nog kände jag mig lite irriterad på detta, men efter förklaringen är det ok Tack.
Jan
norddal2
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 2008-05-08 10:05
Svar: 0

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av norddal2 »

Är det ingen som har en lösning på det ändrade utseendet på svarsformuläret i mitt forum? lägger ut länken, det är innehållet som är i den röda ramen http://www.jobbahemifranforum.se detta är ingen affi länk.

Jan..
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av Marcus »

Ge tabellen ett id eller en class så kan du utgå ifrån det när du sedan skapar rätt css för det du vill åstadkomma.

Tänk på att mer specifik css (alltså de som pekar ut mindra mängd av sidan) måste komma senare i din css-fil.

/Marcus
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
norddal2
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 2008-05-08 10:05
Svar: 0

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av norddal2 »

Hej Marcus!

Tack för svaret, men tyvärr så förstår jag inte, css är jag inget bra på tacksam för en mer djupgående förklaring.

Här är koden

Kod: Markera allt

<div>&nbsp;</div>
<form target="signup_popup" method="post" onsubmit="window.open( 'http://ymlp.com/subscribe.php?id=geebsuhgmgue','signup_popup','scrollbars=yes,width=600,height=450'); return true;">
<table align="center" cellpadding="5" cellspacing="0" border="2" style="border: #f91905 2px solid;">
<tbody>
<tr>
<td colspan="2">
<p><span style="font-size: 12pt;"><span style="font-size: 14pt;"><strong><span style="color: #0000ff;">&nbsp;&nbsp; Jobba via Datorn Hemifr&aring;n<br /></span></strong></span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: #000000;">Starta hem business med mycket l&aring;g startkostnad,<br /><span style="color: #000000;">deltid eller Heltid du best&auml;mmer, jobba tider som <br />passar dig b&auml;st,&nbsp;du kan f&aring; vara med fr&aring;n b&ouml;rjan&nbsp;</span>inom <br />denna roliga och sp&auml;nnande samt mycket <br />inkomstbringande bransch utan inkomsttak.&nbsp;L&aring;ter <br />detta intressant, </span></span><span style="font-size: 10pt;"><span style="color: #000000;">fyll d&aring;&nbsp;i&nbsp;nedanst&aring;ende&nbsp;formul&auml;r <br />f&ouml;r&nbsp;mera info.</span></span></p>
</td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><span style="font-family: verdana,geneva; font-size: 10pt;">Namn:</span></td>
<td valign="top"><input size="22" name="YMP5" style="width: 172px; height: 22px;" /></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><span style="font-family: verdana,geneva; font-size: 10pt;">Efternamn:</span></td>
<td valign="top"><input size="22" name="YMP6" style="width: 172px; height: 22px;" /></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><span style="font-family: verdana,geneva; font-size: 10pt;">Telefon:</span></td>
<td valign="top"><input size="22" name="YMP7" style="width: 172px; height: 22px;" /></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><span style="font-family: verdana,geneva; font-size: 10pt;">Email:</span></td>
<td valign="top"><input autocomplete="OFF" size="21" name="YMP0" style="width: 172px; height: 22px;" /></td>
</tr>
<tr>
<td valign="top"><span style="font-family: verdana,geneva; font-size: 10pt;">Email verifiera:</span></td>
<td valign="top"><input autocomplete="OFF" size="21" name="YMP4" style="width: 172px; height: 22px;" /></td>
</tr>
<tr>
<td colspan="2"><input type="submit" value="Skicka" />&nbsp;<span style="font-size: 8pt;">Vi l&auml;mnar inte ut dina uppgifter till tredje part.</span></td>
</tr>
</tbody>
</table>
</form>
<div>&nbsp;</div>
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av Kjell »

Du har exempelvis <p>...</p> som inte säger så mycket, om du hade haft en class på den så kunde du köra mer specifikt för just den.

<p class="formtext">din text...</p>

och i stilmallen ha all styrning du vill göra
Exepmelvis:

Kod: Markera allt

.formtext {
font-family: verdana, sans-serif;
font-size:0.87em;
color:#c9c9a7; 
}
En bra skola för stilmallar är: http://www.w3schools.com/Css/css_syntax.asp

Glöm inte att efter all enskild styrning ska du ha ;, annars så läser den inte nästa rad.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
norddal2
Gammal medlem
Gammal medlem
Inlägg: 83
Blev medlem: 2008-05-08 10:05
Svar: 0

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av norddal2 »

Tack för tipsen, jag skall testa så fort jag får tid.
Jan..
Användarens profilbild
Kjell
Hedersmedlem
Hedersmedlem
Inlägg: 4510
Blev medlem: 2006-11-11 23:35
Svar: 0
Ort: Den Haag, Holland
Kontakt:

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av Kjell »

En sak till är att hitta på en egen "class" eller "id" som inte redan finns i forumet, en snabbsökning kan vara med notepad ++ i alla CSS filer, då ser man om det förekommer förut och slipper konflikter.
/Kjelle KonsultPoolen * Facebook * Twitter * MODx Verkstan
Brukar sova lite efter 29:e timman och Ingen support via PM!
Användarens profilbild
Marcus
Administratör
Administratör
Inlägg: 4321
Blev medlem: 2004-01-07 22:12
Svar: 0
Ort: Skövde

Re: Forumet ändrar utseende på mitt svarsform

Inlägg av Marcus »

Kjell skrev:...en snabbsökning kan vara med notepad ++ i alla CSS filer, då ser man om det förekommer förut och slipper konflikter.
Du kan också sätta ett prefix på alla egna klasser/id. T.ex class="eget_klassnamn" så är det rätt säkert att man inte får med något som redan är upptaget.

/marcus
Senast redigerad av Marcus den 2011-05-16 10:38, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Eftersom det verkade vara otydligt hur mitt inlägg kompletterade tråden...
Marcus Farrington - Administratör på phpBB Sverige
OBS! På förekommen anledning ges ingen support via PM.

Webb- & Drupalutvecklare på Webbyrå Grebban.
Skriv svar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst