Flytta forum?
Moderatorer: Moderatorgrupp, Supportgrupp
Här kan du ställa frågor om problem med och drift av phpBB 3 (3.0.0 eller senare). Det är här du bör skapa en tråd om du har ett problem, vill ställa en fråga och vill ha ett svar. Gäller det något annat, var vänlig bläddra nedåt på forumindex.
Klicka här för att se våra allmänna forumregler.
Flytta forum?
Skulle vara tacksam för tydliga instruktioner om hur man exakt går till väga för att flytta ett befintligt forum.
Idag ligger vårt forum på en privat server under en domän och det skall flyttas till ett web-hotell med annan domän.
Han som äger servern är idag grundaren men vill ej fortsätta med vårt forum så det skall göras ett admin-byte så jag står som grundare.
Jag står per idag inte som grundare men denna inställning skall göras när jag & grundaren träffas för flytt av forumet.
Kan det gamla forumet ligga kvar ett tag som "inaktivt" med hänvisning till den nya adressen?
Hur gör jag?
1. Sätta mig som grundare
2. Säkerhetskopiera filer och databas
3. Flytta forumet till web-hotellet
4. Ändra domänen i forumet, Var?
Mycket tacksam för hjälp!
Är jag ute och cyklar helt eller har jag missat något?
Re: Flytta forum?
1) ta backup på databasen med mysqldumper
2) återställ databasen med mysqldumper på nya servern
3) flytta alla filerna (kontrollera CHMOD av vissa mappar - t.ex. /cache/ på nya servern)
4) ändra config.php om databasen bytt server, namn och/eller login
/Holger
Ingen support via PM!
Är mysqldumper är ett gratisprogram?
du går in på sidan "Serverinställningar" i Administrationspanelen.
och så ändrar du namnet i fältet "Domännamn". skriv ej in http:// i början och / på slutet.
t.ex www.example.com/forum
SummerADDE.se
Det enda nödvändiga då är att ändra inställningarna i config.php. Dvs. databasinställningarna... om man nu byter databasserver.
/marcus